[RR, lvg] Julkalender - Från Britain till Bozen [Lucka 24 nu öppnad]

GoranS

Aktiv medlem
Den andra dagen cyklade vi direkt från boendet. Är alltid skönt att inte behöva bränna tid på biltransport. Å andra sidan så kan man ju täcka in fler riktiga godbitar om man använder bilen för att eliminera transportsträckor så det är ju för- och nackdelar med båda varianterna.

Vi kom iväg strax före nio och åkte till att börja med i Inntal i riktning mot Innsbruck. Hade inledningsvis lite strul då rutten jag tänkt att vi skulle ta på norra sidan floden visade sig vara en grusväg. Blev istället att vi följde väg 171 till Ziller-floden där vi svängde på cykelbanan som går söderut i Zillertal. Var lite fuktigt på asfalten här ett tag.
P1000136Medium.jpeg

Blev omkörda av tåget.
P1000137Medium.jpeg

Man fick vara lite alert på vart cykelbanan tog vägen då det var en del kurvor och avtag, men var man bara uppmärksam funkade det fint. Eller, rättare sagt, det funkade fint till någonstans strax efter Zell am Ziller där det helt plötsligt blev gruscykelväg. Vi tog då istället landsvägen på västra sidan floden till Hippach och därifrån den stora och mer trafikerade vägen på östra sidan floden till Mayerhofen. Skulle jag gjort om det hade jag nog hållit mig på västra sidan ner till Mayerhofen.

I Mayerhofen blev det en snabbfika innan vi påbörjade klättrandet upp i Zillergrund.
P1000140Medium.jpeg

Passerade ett hotell en liten bit innan betalstationen (inte heller här var det någon avgift för cyklister).
P1000145Medium.jpeg

Backens karaktär var att första halvmilen lutade det på lite mer utan att alls vara i närheten av föregående dags brytbackar. Sen var det en dryg mil med tämligen beskedlig lutning innan man hade de sista kilometerna där det brantade till en del.

Inledningsvis var det rätt blöt vägbana och det var lite regn i luften utan att det blev något egentligt av det.
P1000147Medium.jpeg

Den långsammare halvan av gruppen, i vilken jag ingick, gjorde denna dag sällskap upp. Här och var passerade vi någon liten gård.
P1000151Medium.jpeg

P1000154Medium.jpeg

Efter ett tag började vi skymta toppen på backen.
P1000158Medium.jpeg

Man ser ett "galleri" lite högre upp. Detta skulle vi igenom och efter det kom en skapligt lång tunnel som var upplyst, men inte jättebra.
P1000166Medium.jpeg

Gäller att se till så man inte går/cyklar in i väggen!
P1000170Medium.jpeg

Lyckligtvis svängde dock vägen vänster innan man hel krockade med betongskapelsen. Efter det kom man upp till den andra tunneln. Även den var upplyst, men inte med några kraftigare lampor. Dessutom hade den en rejäl kurva, så det var en ganska lång sträcka där man inte såg någon av tunnelns öppningar. Skulle jag köra den backen igen skulle jag garanterat ta med ett framlyse med lite kräm så att man såg bättre. Med det svaga skenet var det efter ett tag nästan så att jag började få lite svårt med balansen. Jag tappade liksom referensramarna för att visuellt kunna ha koll på lutningen. Har för mig att någon annan i gruppen upplevde samma sak.

Utsikt från dammen neråt i dalen vi kommit upp igenom.
P1000172Medium.jpeg

Våra två lite raskare kamrater hade tagit sig upp till restaurangen som låg ganska spektakulärt belägen.
P1000173Medium.jpeg

Några bilder på dammen tagna från trappan upp mot restaurangen.
P1000175Medium.jpeg

P1000176Medium.jpeg

Blev en soppa med knödel vilken satt fint i det lite kyliga vädret. När vi kom ner åkte vi över till andra sidan dammen och tittade. Fin utsikt även därifrån. Man ser vägen mellan de två tunnlarna.
P1000181Medium.jpeg

Ner genom ffa den första tunneln tog jag det väldigt lugnt dels p.g.a. belysningen och dels p.g.a. att underlaget inte var helt perfekt och dessutom fuktigt. Då jag också stannade till och fotade på några ställen kom jag en bit efter de andra. Vi hade dock beslutat att vi skulle träffas i ett gathörn med en prispall nere i Mayerhofen så jag tänkte att de får väl vänta in mig där.

Ju längre ner jag kom desto mörkare blev molnen och jag insåg att det nog skulle mycket till för att det inte skulle bli regn. Några bilder på vägen ner.
P1000186Medium.jpeg

P1000189Medium.jpeg

Mycket riktigt så brakade det loss med ett antal kilometer kvar och det var inget duggregn utan en rätt bra dusch. Blev snabbt så pass blöt om allt utom överkroppen som jag hade regnjackan på så att när jag passerade några hus kändes det meningslöst att åka in för att försöka ta skydd. Bättre att ta sig ner och ha utförskörningen avklarad innan man börjar frysa. Till saken hör här att med några kilometer kvar ner delar vägen sig för att en kortare bit vara två vägar, en på vardera sidan dalen. Då jag kom med rätt bra fart fram till stället där vägen delade sig insåg jag att det skulle vara riskabelt att försöka direkt svänga in på vägen vi kommit upp på. Alternativet hade varit att fortsätta rakt fram tills jag fått ner farten och vänt tillbaka till avtaget. Beslutade mig dock att istället trycka på lite för att komma upp en bit i backen på vägen som gick rakt fram. Jobbade mig upp till avtaget där det gick ner en väg som återanslöt till vägen vi åkt upp på och tog denna.

När jag sen kom ner till prispallen så var de andra inte där.
P1000192Medium.jpeg

Tänkte att de kanske åkt in och tagit skydd på något hotell för att vänta ut regnet. Stod under tak och det var inte alltför kallt så det gick ingen större nöd på mig men efter 15-20 minuter började jag allvarligt fundera på om jag kanske skulle åka upp och titta efter dem, men just då kom de rullandes ner. De hade då stått och väntat på mig på det partiet där jag åkt den andra vägen. Dessutom hade jag inte deras telefonnummer (något som sedan korrigerades) så det blev lite knasigt.

Nåväl, vi tyckte vi kunde förtjäna något att pigga upp oss med så det blev ett besök på konditori Kostner som måste gått bra med tanke på mängden platser de hade både inne och ute. De var dock inte sämre än att de utan att protestera serverade fyra blöta cyklister.
P1000195Medium.jpeg

P1000193Medium.jpeg

Vi åkte sedan tillbaka ner genom Zillertal. Vårt lok gjorde livet surt för mig genom att ligga och trycka på rejält. Jag är komplett värdelös på plattkörning och hade varken ben eller riktig motivation att plåga mig till max så de fick vid några tillfällen vänta in mig då jag släppt. Bilden visar en sekvens där loket är på en kortare vilopaus och reservloket kopplats in.
P1000197Medium.jpeg

Som synes var det mörka moln norrut, men lyckligtvis var det slutregnat för den dagen.

När vi kom tillbaka till hotellet lånade vi en slang och sköljde av cyklarna. Måste f.ö. säga att jag tycker hotellet vi hittat var riktigt bra. De hade ett låst privat garage där vi kunde ha cyklarna, det fanns som sagt möjlighet att skölja av cyklarna, det var rikligt med mat som var helt OK och det fanns viss valmöjlighet vid middagen och priset var i mina ögon klart överkomligt.

Profil och karta:
Profil.JPG

Bikzz

Aktiv medlem
Kul att läsa din RR och kolla på bilderna ! Jag cyklade oxå i området i somras, men undvek såklart så mkt backar som jag kunde ---
Bro över Inn, nära Ötztal.
.

Bilagor

• b73.jpg
    b73.jpg
    204.8 KB · Besök: 36

GoranS

Aktiv medlem
Blev denna dag åter bil till starten på cyklingen och denna gång lite längre då vi åkte bort förbi Kitzbühel och därifrån fortsatte söderut över Pass Thurn och sedan ner i dalen till Mittersill och därifrån österut till Bruck, strax sydost om Zell am See. Totalt landade det på tio mils bilfärd och på slutet var det en del köer så det tog lite tid. Vägen vi åkte dit:
Transport.JPG

Strax före klockan elva rullade vi iväg söderut.
P1000202Medium.jpeg

Dagens huvudnummer var Großglockner Hochalpenstraße, en turistväg som byggdes på 1930-talet. Det är också en relativt tuff stigning. Upp till Edelweißspitze, en utsiktsplats i slutet av en återvändsväg, klättrar man från Bruck på tre mil från under 800 möh till toppen på 2571 möh. Den beskrivningen är dock en skönmålning av backen då första milen är en slakmota där man bara plockar 100 höjdmeter och den därpå följande halvmilen innebär 300 höjdmeter till på kontot. Detta gör att man på sista 15 km har 1400 höjdmeter att avverka.

Nackdelen med vägen är att den är populär även bland bilburna turister trots att det inte är helt billigt att köra över med bil (36 euro). Inledningen åkte vi tillsammans i grupp.
P1000205Medium.jpeg

Efter första milen så var det var man i sin fart med Edelweißspitze som återsamlingspunkt som gällde. Inledningsvis är vägen inte så speciell.
P1000206Medium.jpeg

När man närmar sig betalstationen efter 15 km börjar det dock öppna upp sig lite mer och man får en del fina berg att njuta av.
P1000215Medium.jpeg

De första 5-6 km efter betalstationen går vägen fortfarande en hel del i skog.
P1000219Medium.jpeg

Upp mot 1800 möh börjar det dock bli mindre skog och det är här den riktigt fina biten börjar.
P1000224Medium.jpeg

Jag låg under en period här och drog före två andra cyklister. Tror jag blev lite för entusiastisk för när jag kom upp runt 2000-2100 möh kände jag att jag började bli rätt seg. Tur då att jag hade vyerna som distraktion.
P1000226Medium.jpeg

P1000228Medium.jpeg

P1000231Medium.jpeg

P1000237Medium.jpeg

P1000241Medium.jpeg

P1000244Medium.jpeg

På den sista bilden ovan ser man upp mot Edelweißspitze på kammen till vänster. Med knappt 2 km kvar kommer man upp till ett avtag där man tar vänster för att komma upp till Edelweißspitze.
P1000246Medium.jpeg

Som en liten extra garnering på klättringskakan erbjuder sista biten upp gatstensbeläggning. Denna i kombination med att det lutar en del och jag började bli rejält seg gjorde att det inte blev något fotat på uppvägen så jag fuskar och slänger in ett par bilder tagna från nerfarten.
P1000263Medium.jpeg

P1000257Medium.jpeg

Blev många bilder i denna lucka så jag fick splitta den över två inlägg

GoranS

Aktiv medlem
Fortsättning av lucka 16.

Uppe på toppen var det lite småkyligt, så vi dök in på Edelweißhütte för att få lite värme och något att äta. Blev för min del en soppa även denna dag. Dröjde ett tag innan sista mannen i gruppen kom upp och vi gjorde oss ingen jättebrådska så klockan var runt tre när vi äntligen gav oss iväg igen. Några bilder tagna på nerfarten till avtaget.
P1000250Medium.jpeg

P1000255Medium.jpeg

P1000259Medium.jpeg

P1000265Medium.jpeg

På den sista bilden ser man vägen vägen bort mot Hochtor-tunneln som var vårt nästa mål. Just nere vid avtaget kändes det lite larvigt att man behövde cykla upp till Fuschertörl och runda bergsknallen då det rimligen inte hade varit så svårt att bygga vägen så att man åkte direkt över passet. Det är dock en turistväg och från andra sidan bergsknallen har man utsikt bort mot Großglockner, det högsta berget i Österrike.
P1000268Medium.jpeg

Efter att ha rundat bergsknallen och åkt ner en liten bit passerade vi en sjö.
P1000270Medium.jpeg

Sen kommer man till en första tunnel, Mittertörl-tunneln, som dock bara är dryga hundra meter lång.
P1000271Medium.jpeg

Vi jobbade oss vidare upp till Hochtor-tunneln där högsta punkten på huvudvägen, 2504 möh, ligger. Ett par bilder från södra sidan av tunneln.
P1000273Medium.jpeg

P1000275Medium.jpeg

I ett lite mer ambitiöst turförslag hade jag tänkt att vi skulle ha fortsatt ner ca 600 höjdmeter för att sedan klättrat upp till Kaiser Franz Josefs Höhe på drygt 2300 möh varifrån man ska ha väldigt fin utsikt mot Großglockner. Insåg dock att då klockan började närma sig fyra så var det inte rimligt. Istället vände vi och åkte tillbaka mot Bruck.
P1000278Medium.jpeg

P1000281Medium.jpeg

I stigningen upp mot Fuschertörl på tillbakavägen började det knaka när jag trampade ner på högersidan. Klart irriterande, men när jag stannade kunde jag inte hitta något som verkade vara uppenbart löst av de saker som gick att dra åt med en insexnyckel så det var bara att försöka ignorera ljudet. Visade sig att det var pedalen för när jag på kvällen drog av den, torkade rent och fettade in gängorna samt skruvade tillbaka den så höll den sig tyst nästa dag. Passade i samband med stoppet på att ta fram kameran.
P1000282Medium.jpeg

Uppe vid Fuschertörl blev det sen en bild bort mot vad jag i alla fall tror är Großglockner (det snöklädda berget med moln runt toppen).
P1000283Medium.jpeg

Utförskörningen var sen rätt trivsam då det huvudsakligen var god asfalt och god sikt. Det som drog ner betyget var att jag emellanåt kom ikapp fordon som inte alls höll någon vettig fart och därmed samlade på sig köer av andra fordon. Stannade vid några sådana tillfällen till och fotade lite så att dessa köer försvann och jag kunde få lite fri väg. Att ligga bakom en bilkö och bromsa fälgarna varma är vare sig kul eller bra och jag kände inte riktigt för att försöka passera bilkön.
P1000288Medium.jpeg

P1000290Medium.jpeg

P1000292Medium.jpeg

P1000293Medium.jpeg

Den nedre bilden visar en typ av skylt som fanns i många innerkurvor. Tror det var något med att undvika att slå gräset för att få blommor till insekterna.

Vi återsamlades efter utförskörningen och körde sista milen i hyggligt gemensam tropp. Var även på tillbakavägen en del trafik runt Zell am See. Dessutom gjorde vi ett snabbstopp på en mack för inhandlande av lite dryck. Därefter flöt det dock på bra och vi var tillbaka i tid för middagen.

Karta och höjdprofil för turen.
Profil.JPG

D

Deleted member 43681

Guest
Snyggt, bra klättrat!

En nybörjares fråga från mig som står i begrepp att kanske köpa min första racer: Vad har du som lägsta växel? Alltså T fram/bak?

GoranS

Aktiv medlem
Jag har kompakt med 50/34 fram och en 11-28.kassett bak. Valet med 50/34 är just med tanke på bergscykling.

Vad som är lämplig utväxling beror ju väldigt mycket på vilken typ av terräng man tänker sig cykla i. Om jag bara skulle cykla i Sverige skulle jag inte haft en så liten klinga som 34 fram. Något i stil med 50/39 hade kanske varit där jag landat då och jag hade nog mer gått mot något i stil med 12-25 bak. Men, det där med utväxling kan man debattera in absurdum.

Om man ska cykla i rejält backig terräng är det dock viktigt att ha en tillräckligt lätt växel. Och med tillräckligt lätt menar jag kanske inte primärt att den är tillräckligt lätt för 20%-partierna utan mer att den är tillräckligt lätt för att man inte ska behöva slita i de lutningar som utgör huvuddelen av uppförspartierna. Om stället man cyklar på huvudsakligen bjuder på backar med lutning mellan 5 och 8% bör man i mitt tycke absolut ha en utväxling s.a. man kan ligga och trampa länge i 8%:ig lutning utan att det sliter för mkt. Om man får ta i lite i något kortare parti där det är brant spelar egentligen mindre roll. Är man hyggligt tränad klarar man det. Att däremot ligga och slita flera timmar per dag kan leda till att det i slutänden blir en ren plåga p.g.a. man får ont i kroppen (knän, hälsenor, ländrygg, ...). Vad som är tillräckligt lätt är dock svårt att veta innan man prövat. Är väldigt olika för olika människor. Det jag tycker mig märkt när jag varit iväg på cykelresor i bergiga trakter är dock att det är betydligt vanligare att människor skulle vilja ha en lättare lägsta växel än att de tycker att den lättaste är onödigt lätt. Så om man ska iväg och cykla berg och står i valet mellan två olika utväxlingar så skulle jag säga: välj den som ger lättast lägsta växel.

D

Deleted member 43681

Guest
Jo jag förstår att det är väldigt individuellt också med vad man behöver. Stort tack för dina synpunkter i saken.

Bikzz

Aktiv medlem
Tycker jag känner igen det där, häftigt ställe, en gammal suddig bild från 2006 !
.

Bilagor

• bz2.jpg
    bz2.jpg
    182.4 KB · Besök: 36

GoranS

Aktiv medlem
Varning 1: Denna lucka är av lite pratig typ.
Varning 2: Då några bilder tagna av en av mina reskamrater dyker jag faktiskt upp på bild i denna lucka.

Efter ett par dagar med lite svalare väder så var det dags för en dag med riktigt propagandaväder. Strax efter halv nio gav vi oss iväg. Vi cyklade i Inntal mot Innsbruck. Försökte oss på en cykelbana på södra sidan om floden, men efter några km övergick den i grus och vi sökte oss ut på väg 171 och följde den ner till Ziller där vi två dagar tidigare tagit av söderut. Nu tog vi istället in på cykelbanan som går in till Innsbruck och är asfalterad hela vägen. Ett par bilder från denna del av turen:
P1000299Medium.jpeg

P1000306Medium.jpeg

I Kolsass svängde vi av cykelbanan och tog oss ann dagens första backe. Vi åkte upp till Kolsassberg och sedan fortsatt inåt i dalen tills asfalten tog slut. Inledningsvis körde vi en liten väg inne i byn som först var brant och sedan flackade ut innan vi kom ut på huvudvägen. Där blev det rätt slitigt ett tag då det huvudsakligen var tvåsiffrigt antal procent i lutning. Efter Kolsassberg, där de förresten höll på och asfalterade om vägen, så var det huvudsakligen lättåkt upp. Min tidigare kamrat i gruppetton verkade ha dopat upp sig under natten och han drog iväg i rejäl fart och var försvunnen innan han återfanns på toppen. Jagade själv på lite och lyckades komma ikapp icke-loket och vi gjorde sen sällskap upp i mer beskedligt tempo.
P1000309Medium.jpeg

Backe1Medium.jpg

Tar en bild från nervägen också.
P1000313Medium.jpeg

När vi kom ner så återanslöt vi till cykelbanan. I grannbyn, Wattens, blev det sedan ett stopp för inköp av lite dricka och tilltugg/glass. Fortsatte sedan in mot Innsbruck på cykelbanan.
P1000315Medium.jpeg

Korsade genom södra delarna av staden för att ansluta till det som var en av motiveringarna till att vi hamnade i denna del av alperna på resan. När vi började diskutera det hela tog jag fram fyra olika förslag på områden som jag tyckte skulle vara kul att åka till och som borde kunna erbjuda intressanta och fina backar. Vi hade sen lite “omröstning” och just det faktum att vi skulle kunna köra huvudbackarna på VM-banan var en sak som gillades med detta alternativ. Sanningen att säga så var ett annat alternativ att ligga en bit öster om Innsbruck och det förslaget hade också möjliggjort en tur på VM-banan.. Det som sedan fällde avgörandet var nog att med boende öster om Innsbruck så skulle Großglockner Hochalpenstraße vara möjlig och för min del var det en backe jag länge suktat efter. En annan medlem i gruppen hade dessutom varit där för ganska länge sen och han var sugen på ett återbesök.

Så, vi kom på VM-banan nere i foten på backen som kördes på huvudvarven på linjeloppen. Medan jag tog det rätt lugnt för att kunna kika lite samt spara krafterna inför vad som komma skulle så var mitt sällskap mer intresserade av att trycka på uppför backen så de försvann kvickt i fjärran. Passerade snart en ingång till Schloss Ambras, en renässansslott byggt på 1500-talet.
P1000317Medium.jpeg

Backen gick i lite varierande lutning uppför, men var klart mer av åkbacke än brytbacke. Jag upplevde biten från avtaget i Lans upp mot idrottsanläggningen i Igls som den jobbigaste. Bild från avtaget i Lans.
P1000323Medium.jpeg

När jag kom upp till toppen var ingen av mina kamrater där. Rullade vidare ner till vägskälet där man svänger höger och påbörjar utförskörningen tillbaka ner till Innsbruck. Inga cyklister där heller. Rullade ner några hundra meter till i backen (utan att ha svängt höger) för att förvissa mig om att det inte fanns något ytterligare avtag strax efter. Det fanns det inte och jag vände strax efter ett hotell och cyklade tillbaka upp till det riktiga avtaget. Drog iväg ett SMS och fick snabbt svar. Det hade tydligen blivit lite miss i kommunikationen för de hade åkt ner och stod vid fotbollsstadion och väntade på mig. Min intention hade varit att vi skulle återsamlas på toppen. Nåväl, gick rätt raskt att ta sig tillbaka ner då det lutade på bra utför. Genom någon by fick jag dock ta det lite piano, men i övrigt var det en riktigt kul backe att åka utför.

Efter att ha återsamlats vid fotbollsstadion krånglade vi oss sedan genom staden upp mot Innbrücke där avslutningsbacken på herrarnas VM-linjelopp började. Blev dock ett litet stopp med målet att få något lättare i magen. Om jag inte minns helt fel slutade det med att det bara blev dryck på någon servering vid floden ett kvarter från bron. Bild på husen på andra sidan floden.
P1000325Medium.jpeg

Stoppet tog lite längre tid än vad som riktigt kändes motiverat. Men vi hade ju ingen våldsam brådska. Klockan var dock närmare halv tre innan vi kom iväg. Backens början var på en ganska smal gata. Framför allt ingången var smal.
StartHllMedium.jpg

Hll2Medium.jpg

Blev sen vänster på en lite större gata innan man tog höger efter något kvarter (vid pilen på bilden) och började backen lite mer på allvar.
P1000328Medium.jpeg

Inledningen var inte så farlig.
P1000329Medium.jpeg

Sen brantade den till vartefter. Sista bilden jag har tillgång till är denna, men det är innan det blir brant på allvar.
Hll3Medium.jpg

Totalt är backen ungefär 2,7 km upp till Gramartboden. Av de drygt 300 höjdmeterna som ska avverkas kommer dock hälften sista kilometern och det är väl framför allt sista halva kilometern eller så som är riktigt tuff. Enligt VM-sajten skulle maxlutningen vara drygt 27%. Maxlutning är ju ett besvärligt begrepp, men brant var det onekligen.

Återigen var det “fri fart” upp och den vanliga halva av gruppen drog iväg medan jag och fjärde medlemmen inledningsvis höll ihop. Var lite intressant att notera hur olika vi var som cyklister. Han inte hade några problem att ligga med när loket låg och tuggade på i täten på platten vissa dagar och jag fick slita ont (eller släppa). Dessutom hade han en acceleration som jag bara kunde drömma om. I en spurt kunde han cykla cirklar runt mig i sömnen och ändå utklassa mig. Så han hade bra tryck i påkarna. Här kunde jag dock inledningsvis köra utan att direkt flåsa medan han hade betydligt mer ansträngd andning. Till saken hör också att vi väger ungefär lika mycket. För att ytterligare bygga på skillnaderna så satt han i väldigt stor utsträckning medan jag för det mesta stod när det gick uppför och framför allt när det började branta på. Min analys var att han var betydligt mer explosiv samt att jag straffas hårt för min alldeles för upprätta sittställning på platten medan luftmotståndet i branta backar plockar bort den nackdelen för mig. Något att träna på kanske!?

När det började bli riktigt brant släppte min kamrat och jag märkte att jag dessutom började ta in på en av de som var framför mig. Vet inte om det påverkade att jag hade ett par kuggar mindre på mitt största drev på kassetten. När vi kommit in i det riktigt branta partiet passerade jag dock honom. Från ungefär den positionen och upp så var det så pass brant att jag kände att jag inte kunde cykla tillräckligt långsamt för att hålla en på något sätt kontrollerad andning utan jag flåsade rätt bra och det kändes att mjölksyran ackumulerades i benen. Jag försökte bara fokusera på att dels cykla så långsamt jag kunde utan att riskera att få stopp eller behöva sick-sacka (som Tom Dumoulin gjorde på VM) och dels försökte bita ihop tills det planade ut och hoppades att det skulle ske innan benen gav upp. Var klart slitigt och det var nog bland det brantaste jag cyklat. När det flackade ut uppe vid Gramartboden var det rätt skönt. Och även om jag inte var helt färdig så var jag väldigt glad att jag inte som VM-cyklisterna var tvungen att försöka växla tempo och trycka på när jag kom upp utan kunde fintrampa bort till där backens verkliga topp är belägen, några hundra meter längre bort.

Några ord om utväxling kan kanske vara på sin plats. Vi hade alla 34 som lilla fram (och alla använde den uppför backen!). Bak hade vi alla olika största drev: 28, 29, 30 resp. 34 tänder. Får säga att jag är lite nöjd att jag som en av två i gruppen kom upp utan att stanna/gå trots att jag hade 28:an. Det är inte direkt någon nybörjarbacke

Blev tyvärr inga foton tagna i den brantare delen av backen. Hade jag försökt få fram kameran där är jag rädd att jag kört av den inte speciellt breda vägen.

Efter att pustat ut på toppen så gav vi oss iväg ner följandes VM-banan. Där denna sedan svängde höger över floden med några kilometer kvar till mållinjen fortsatte vi rakt fram på en cykelbana som efter fyra kilometer ledde oss tillbaka till den punkt där vi lämnat cykelbanan på väg in till Innsbruck. Vi åkte tillbaka samma väg till Hall in Tirol. De andra fortsatte sedan tillbaka till boendet. Om de inte förteg något för mig så tog de samma väg som vi kört åt andra hållet på förmiddagen (bortsett från att de skippade ett da capo på dagens första backe). Jag hade dock en backe till i sikte, nämligen ytterligare en brant rackare i form av vägen som leder upp i Halltal. Jag svängde därför av norrut och tog mig upp genom själva Hall in Tirol.
P1000331Medium.jpeg

Är som en liten ringled runt något som kändes som en gammal stadskärna. I norra änden av denna "ringled" började backen lite mer ordentligt då jag tog mig uppför Salzbergstraße, förbi begravningsplatsen.
P1000334Medium.jpeg

Fortsatte genom Absam. Efter knappt tre km tog jag av/höll rakt fram där huvudvvägen svägde vänster.
P1000336Medium.jpeg

Jag passerade en parkering och en lekpark. Kom sen fram till en vägbom. Denna gör att det bara är fordon med tillstånd som kan köra upp vilket gör att det huvudsakligen är vandrare och enstaka cyklister som verkar nyttja vägen.

Mindre än en kilometer efter bommen passerar man denna byggnad.
P1000339Medium.jpeg

Är där skapligt brant men klart hanterbart. Inte så långt senare blir det dock brant på riktigt. Till detta vittnar att bilden ovan var sista fotot jag tog under uppförskörningen. Var från kapellet (eller vad det nu ska kallas) till slutet på asfaltsvägen drygt tre kilometer och det var riktigt slitiga kilometer. Framför allt är det ett parti inte så långt efter kapellet som är ökänt. Hittade en video med ett löp/cykellopp de kör uppför som ger en viss antydan om brantheten.

Nu är det alltid vanskligt att bedöma lutning. Och det blir inte lättare av att man kört lite backar tidigare på dagen och att de kan göra att man är sliten. Med dessa brasklappar får jag nog säga att detta var det brantaste jag cyklat. Stod upp konstant och höll i underkant 4 km/h. Hade två tankar i skallen: 1) se till att ta ett tramptag till innan jag börjat tappa balansen, 2) undvik eventuellt grus på vägbanan för får jag grus under bakdäcket när jag trycker ifrån kommer det att ta en ända med förskräckelse. Lyckades slita mig uppför det branta (eller rättare sagt brantaste) paritet. Höll sedan nere farten så mycket jag kunde och partier där det planade ut det minsta (d.v.s. gick ner mot kanske 10% lutning) försökte jag använda för att få ner pulsen inför nästa brantare parti. Var riktigt nöjd med mig själv när jag kom upp till där asfalten tog slut. Klockan var då runt kvart i fem och då det var ett antal mil tillbaka till boendet blev det inget längre stopp. Knaprade i mig en halv energikaka och drack lite innan jag började nerfärden.

Blev ett antal fotostopp, men här hade jag svårt att få något vettigt på bild. Slänger dock in några bilder som illustration.
P1000350Medium.jpeg

P1000355Medium.jpeg

P1000357Medium.jpeg

P1000359Medium.jpeg

P1000364Medium.jpeg

Nere vid avtaget från Salzbergstraße tog jag vänster och började klättra. Detta var utförskörningen efter den klättringen de hade på VM-linjeloppet på vägen in till huvudvarvet i Innsbruck, fast åt andra hållet. Här märkte jag verkligen att benen tagit en del stryk för det gick duktigt segt uppför trots att det absolut inte var någon märkvärdig lutning. Lyckligtvis var det inte så mycket mer än 100 höjdmeter som skulle avverkas.

Vid Gnadenwald fanns denna kyrka.
P1000370Medium.jpeg

Planen var sen att följa VM-banan, i omvänd riktning, till Terfens och där återansluta till cykelbanan vi nyttjat på morgonen. Detta för att få se första uppförsbacken de skulle köra på VM. Tyvärr var jag lite oobservant strax efter St Michael och missade att hålla vänster. Istället började det gå utför. Insåg mitt misstag efter några hundra meter men hade ingen ork att vända och cykla upp då jag visste att denna väg också ledde ner i dalen. Jag tänkte att det blir bara att jag kommer ner lite tidigare. Så här i efterhand hade det nog varit smartare att ha vänt och kört den planerade vägen för den väg jag nu tog drog rakt ner i dalen medan den planerade gick mer “på snedden” ner, vilket gjorde att jag fick längre väg. Dessutom blev det någon extrakrok nere i dalen för att komma över på södra sidan floden. Utförskörningen som sådan var fin. Man fick dock vara lite på sin vakt då det lutade på en del och det var någon lite tvärare kurva.

Nere i Wattens tänkte jag sedan att det skulle kanske vara smart att ta bilvägen (väg 171) tillbaka för att slippa några av de krokar som cykelbanan gör. Var dock en svag motvind och en hel del trafik på vägen, så framme i Kolsass tröttnade jag och tog mig in på cykelbanan. Gick inte fort, men vädret var i alla fall fint denna torsdagskväll.
P1000373Medium.jpeg

När jag kom tillbaka hade övriga gänget redan gått på middagen så jag tog en snabb dusch och gjorde dem sedan sällskap i buffet-ätandet som denna kväll utgjorde middagen. Får säga att det var vältajmat med buffet med tanke på att det var resans hittills längsta tur.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Blev en bild för mycket i förra inlägget så karta och profil för lucka 17 får sitt eget inlägg.

Profil.JPG

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Så du hittade Halltal med? Det är verkligen en gömd juvel till backe...
Tror jag hade 53/39 12-25 då jag bröt mig upp till asfalten slutade. Hade inte direkt den rakaste linjen upp kan jag avslöja. Här nästan förträngt hur jäkla brant det var.
Nu när man är +40 Så längtar jag tillbaka och köra den med gubbutväxling 53/36 12-28, då kanske den blir njutbar ?

GoranS

Aktiv medlem
Glenn Dahl sa:
Tror jag hade 53/39 12-25 då jag bröt mig upp till asfalten slutade. Hade inte direkt den rakaste linjen upp kan jag avslöja. Här nästan förträngt hur jäkla brant det var.
Nu när man är +40 Så längtar jag tillbaka och köra den med gubbutväxling 53/36 12-28, då kanske den blir njutbar ?
Hm, 39/25 som lättaste måste varit ganska tungt! Fast jag misstänker att du ändå hade högre kadens än vad jag hade.

Sen undrar jag lite stilla vad mina 50/34 och 11-28 klassas som? Mormorsutväxling (=granny gear)? Fast det är klart, jag är ju några år äldre än dig så det är väl inte mer än rättvist.

Dock så körde jag nog relativt rakt upp. Mina privata "regler" för hur jag ska cykla uppför en backe om jag ska säga att jag klarat av den är att det ska ske utan stopp och utan att jag ska hålla på och svänga fram och tillbaka över vägbanan i syfte att få ner lutningen. Däremot får jag cykla precis hur långsamt som helst och om trafiken tillåter det så är det helt OK att ta ytterkurvor. Vidare är det naturligtvis OK att svänga runt hål och grus och annat som finns på vägen. Vad gäller kurvor är ju dock Halltal rätt konsekvent i sin avsaknad, vilket i mitt tycke bidrar till dess tuffhet. Sen är det där med att cykla utan stopp en rätt flexibel regel. Den tillämpas bara på backar som jag bedömer som såpass tuffa att det kan anses vara en fördel att stanna kontra att cykla i 3-4 km/h (vilket är gränsen för att jag ska klara att hålla ekipaget på hjul om det lutar lite). Är det en backe som håller sig på ensiffrigt antal procents lutning är det helt OK att stanna och fota, fylla vattenflaskan, ... Den vila det då ger att stanna kunde jag väsentligen fått genom att lägga mig och hålla 3 km/h en stund.

Sen är det ju lite konstigt, men även om det är jobbigt medan man håller på och kör uppför den där sortens backar så tycker jag ändå det finns någon sorts njutning i att så totalt fokusera bara på att ta sig upp och att försöka köra så smart som möjligt för att maximera chanserna att lyckas. Den stora njutningen är väl dock kanske trots allt i att komma upp av egen kraft. Åtminstone jag har någon sorts barnslig förtjusning över att lyckas med sånt.

Senast ändrad:
D

Deleted member 43681

Guest
Inspirerande läsning om det här med backcykling och olika utväxlingar för en annan backtokig som är på väg in i lvg-cykelvärlden. Och som vanligt, mycket fina bilder!

WSMC

Aktiv medlem
GoranS sa:
Glenn Dahl sa:
Hm, 39/25 som lättaste måste varit ganska tungt! Fast jag misstänker att du ändå hade högre kadens än vad jag hade.

Sen undrar jag lite stilla vad mina 50/34 och 12-28 klassas som? Mormorsutväxling (=granny gear)? Fast det är klart, jag är ju några år äldre än dig så det är väl inte mer än rättvist.

Dock så körde jag nog relativt rakt upp. Mina privata "regler" för hur jag ska cykla uppför en backe om jag ska säga att jag klarat av den är att det ska ske utan stopp och utan att jag ska hålla på och svänga fram och tillbaka över vägbanan i syfte att få ner lutningen. Däremot får jag cykla precis hur långsamt som helst och om trafiken tillåter det så är det helt OK att ta ytterkurvor. Vidare är det naturligtvis OK att svänga runt hål och grus och annat som finns på vägen.
Copy paste på vad jag brukar intala mig själv innan en stigning.
Härlig läsning!

Bele

Aktiv medlem
Tack för en eminent julkalender! Den har lyst upp det kompakta decembermörker som har varit.

Kul att ni fick åtminstone en dag med propagandaväder (förhoppningsvis blir det mer sånt de följande dagarna). Det gör en del för cyklingen och i synnerhet för fotona.

Eftersom Örjan Lax har tagit upp utväxling både i den här tråden och andra vill jag bidra med ett litet annat perspektiv. Jag är sannolikt en svagare cyklist än både Göran och Glenn. Det betyder dock inte att jag är en svag cyklist. Med det sagt vill jag påpeka att utväxling är högst individuellt. Vissa gillar att spinna, andra att bryta. Gillar du att spinna så är min erfarenhet att man förlorar, dvs det blir jobbigare, om man inte får ett vettigt rundtramp, vilket blir svårare med lägre kadens.

Göran har redan skrivit att det är sällan man hör någon klaga över en för lätt växel. Sen kan det vara så i enskilda situationer att man kanske kör lite hårdare om man inte har något att falla tillbaka på, vilket dagens lucka kanske indikerade. Trots det så blir rekommendationen att välja så lätt utväxling du kan.

Jag kör 34-32 och upplever att det är skonsammare. Jag har kört upp för Grossglockner med 34-28, men får jag välja så är det 34-32 som gäller. Då kan jag välja kadens och belastning efter dagsform och humör. Det betyder i sin tur att jag kan välja hur mycket jag vill njuta av omgivningen. Det senare är för mig mycket viktigt vid alpcykling.

Vi har kört ett ganska tufft pass två gånger med totalt olika upplägg. Den första gången med vårt vanliga lite halvjobbiga tempo och andra gången riktigt hårt. Den första gången kommer jag ihåg och njuter vid minnet, den andra minns jag mest som i ett töcken då all fokus var på puls och återstående höjdmeter. Visst kan man åka till alperna för att köra skiten ur sig och kanske är det lättare än på en trainer eller Monark, men för mig är den stora behållningen att det både är roligt och jobbigt i kombination med att jag njuter av det storaslagna landskapet.

Glenn Dahl

Aktiv medlem
GoranS sa:
Glenn Dahl sa:

Sen undrar jag lite stilla vad mina 50/34 och 12-28 klassas som? Mormorsutväxling (=granny gear)? Fast det är klart, jag är ju några år äldre än dig så det är väl inte mer än rättvist.

Dock så körde jag nog relativt rakt upp. Mina privata "regler" för hur jag ska cykla uppför en backe om jag ska säga att jag klarat av den är att det ska ske utan stopp och utan att jag ska hålla på och svänga fram och tillbaka över vägbanan i syfte att få ner lutningen. Däremot får jag cykla precis hur långsamt som helst och om trafiken tillåter det så är det helt OK att ta ytterkurvor. Vidare är det naturligtvis OK att svänga runt hål och grus och annat som finns på vägen. Vad gäller kurvor är ju dock Halltal rätt konsekvent i sin avsaknad, vilket i mitt tycke bidrar till dess tuffhet. Sen är det där med att cykla utan stopp en rätt flexibel regel. Den tillämpas bara på backar som jag bedömer som såpass tuffa att det kan anses vara en fördel att stanna kontra att cykla i 3-4 km/h (vilket är gränsen för att jag ska klara att hålla ekipaget på hjul om det lutar lite). Är det en backe som håller sig på ensiffrigt antal procents lutning är det helt OK att stanna och fota, fylla vattenflaskan, ... Den vila det då ger att stanna kunde jag väsentligen fått genom att lägga mig och hålla 3 km/h en stund.

Sen är det ju lite konstigt, men även om det är jobbigt medan man håller på och kör uppför den där sortens backar så tycker jag ändå det finns någon sorts njutning i att så totalt fokusera bara på att ta sig upp och att försöka köra så smart som möjligt för att maximera chanserna att lyckas. Den stora njutningen är väl dock kanske trots allt i att komma upp av egen kraft. Åtminstone jag har någon sorts barnslig förtjusning över att lyckas med sånt.

Det var några år sedan då man hade lite mer dunderhonung i benen. Att åka till Alperna och cykla monterade man på klätterkassetten dvs 12-25. Att köra compact var så icke Pro och jämförbart med svarta strumpor och svart hjälm...
Nu vet man bättre, har mer pengar i plånboken och utvecklingen har faktiskt kommit lite längre med 11 delat och semi compact då man får det bästa av båda världar, både lätt och tungtrampat!

Min hastighet och kadens var nog det samma upp för Halltal, typ 5... Att cykla rakt gick inte och mitt pannben var för tjockt. Jag bröt, körde sicksack och led. Men upp kom jag iaf. Skulle man klickat ur tror jag man inte hade kommit igång igen, vägen är för smal att vända på.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Bele:
Jag är inte alls säker på att jag är starkare än du. Oavsett skulle jag dock säga att det är viktigt att göra sin hemläxa om man vill att uppförsbackarna inte ska vara alltför slitiga. Var i klart sämre form/skick under Spanien-resan än Alpresan och trots identisk cykel var nog upplevelsen att det om något var slitigare i Spanien trots att backarna var väsentligt lättare. Prövade fö 34/32 på en hyrcykel i fjol under resan som utgjorde andra halvan av det årets julkalender och det var nog bra med tanke på att jag inte direkt var i någon superform. Hade jag klarat mig med 34/28? Möjligt, men det hade mycket sannolikt gjort resan mindre angenäm. Var skönt att ha den extra växeln.

En annan liten reflektion är att det i mitt tycke faktiskt inte är så dumt att köra en del pass med inslag av riktigt tungt motstånd och låg kadens under vinterns inomhuscykling för att vänja kroppen vid den typen av belastning. Mitt trampande är generellt väldigt ostrukturerat, men just den typen av pass försöker jag slänga in då och då för att kroppen ska få öva på det.

Glenn Dahl:
Ja, att starta från stillastående i den branten skulle onekligen vara en cirkuskonst!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ligger efter, på 12 dec, måste jobba ifatt innan jul. Svårt på jobbet men svårt att sluta. Härligt, återkommer.

GoranS

Aktiv medlem
Är nog trots allt lättare att läsa ikapp än att klara av skrivandet. Har fram tills nu haft en viss buffert genom att jag började skriva i mitten av november. Nu äg jag dock nere på en halv dags buffert så resten av veckan kommer att bli en utmaning.

GoranS

Aktiv medlem
Även i denna lucka har jag fått låna några bilder av en av mina resekamrater.

En medlem i gänget kände sig lite sliten och hade beslutat sig för att ta en vilodag så vi var en trio som trampade iväg denna morgon. Inledningen var densamma som andra dagen, d.v.s. ner till Ziller-floden och sedan cykelbanan söderut upp genom dalen.
P1000375Medium.jpeg

P1000376Medium.jpeg

I Aschau, efter två och en halv mil, var det dock slut på plattcyklandet och dags att börja klättra, och det på allvar. Första dryga 7 km av stigningen var snittet drygt 12%. Ett par bilder från detta parti som vi åkte så att vi i alla fall hade varann inom synhåll.
P1000381Medium.jpeg

Zillertal1Medium.jpg

Efter drygt 7 km kommer man upp till vägen från Ried som går upp till närmare 1800 möh innan den går ner och ansluter till denna väg på strax under 1500 möh. Vi fortsatte söderut och hade ca 1,5 km med mer eller mindre flack cykling.
P1000387Medium.jpeg

Blev sedan återigen brant med närmare 11% snittlutning under 3 km upp mot Hirschbichalm där det var fullt drag med massor av öldrickande tyrolare och ompa-ompa-musik. Vi lät oss dock inte förledas utan fortsatte framåt och för en kort bit faktiskt lite utför då vi åkte in i en dalgång.
P1000392Medium.jpeg

På andra sidan dalen gick det åter uppför.
P1000393Medium.jpeg

P1000397Medium.jpeg

Efter en kraftigare högerkurva hade man för det mesta fin utsikt ner över Zillertal från vägen som går under benämningen Zillertaler Höhenstraße (inte bara denna del utan hela vägen vilken f.ö. började byggas på 1960-talet). Som högst är man uppe på strax över 2000 möh.
Zillertal2Medium.jpg

Zillertal3Medium.jpg
P1000406Medium.jpeg

P1000407Medium.jpeg

Från högsta punkten rullade vi en kort bit till Jausenstation Melchboden där det blev en fika innan vi gav oss i kast med utförskörningen ner till Hippach.
P1000410Medium.jpeg

P1000411Medium.jpeg

P1000413Medium.jpeg

I Hippach tog vi sedan vägen på västra sidan dalen till Zell am Ziller där trion decimerades till en duo då en i trion tyckte att det skulle bli en lagom dagstur med hemcykling därifrån. Den återstående duon åkte genom byn och tog sedan väg 165 österut. Inledningsvis innebar detta knappt 600 höjdmeters klättring på 8 km.
P1000417Medium.jpeg

Vägen var rätt trafikerad och ärligt talat inte den roligaste jag cyklat. Efter den inledande stigningen så blev det sen en väldigt svagt lutande slakmota i en dryg mil. Loket verkade dock anpassa farten efter att det skulle vara platt så jag fick slita på därbak med en konstant vy i stil med denna (fast jag låg typiskt lite närmare när jag inte fotade).
P1000420Medium.jpeg

En halvmil följde där det i två etapper steg lite mer vilket gav ytterligare 250 höjdmeter på kontot. Dessutom stötte vi på en del kossor som inte brydde sig ett dyft om att det var en relativt trafikerad väg utan de gick gladeligen ut i vägen eller låg nästan ute i den (på ett annat ställe låg en ko uppe på asfalten). De verkade dock på vissa ställen se till att sköta kantröjningen förtjänstfullt.
P1000421Medium.jpeg

Norr om Speicher Durlaßboden började det gå utför. Vi fortsatte sedan vänster in på samma väg vi var på (165:an). Åtminstone kändes det som ett avtag trots att vägnumret inte ändrades. Tekniskt sett är detta ett pass, fast denna äng är nog något av de mer oansenliga passen jag varit med om.
P1000423Medium.jpeg

Vi vände relativt omgående och cyklade tillbaka. Uppe i närheten av högsta punkten hade man ganska fin utsikt söderut. Tyvärr hade moln börjat dra in och det såg lite hotfullt ut.
P1000426Medium.jpeg

Gick betydligt lättare ner än upp även om loket nu fattat att det inte var platt och anpassade farten till att det gick utför så mina ben fick sig en liten omgång även utför. Om jag ska vara helt ärlig var han dock till stor hjälp med allt dragjobb. Hade varit betydligt drygare att göra det själv. Den sista lite brantare delen ner mot Zell am Ziller utnyttjade jag dock mina extra kilon och hade då inga problem att hänga med. Kom några regnstänk under utförskörningen men det blev inte ens så mycket att vägen blev märkbart blöt.

Ner genom Zillertal fick vi sedan oväntad men uppskattad hjälp i form av rejäl medvind. Visserligen går det utför, men det är väldigt svagt. Med vindens hjälp höll vi dock konstant mellan 40-50 km/h utan att behöva ta i speciellt mycket. Vi höll oss på cykelbanan ner till Inntal och sedan bilvägen tillbaka till hotellet.

Karta och profil för turen där loopen cyklades i moturs riktning.
Profil.JPG

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Vad tyckte du om Zillertaler Höhenstraße?
Frågar du mig så var det en fantastisk väg där man fick otroliga vyer. Blir ett återbesök så fort jag har möjlighet.
Hmmm, jag tror jag bestämt har en leverantör i Hall Im Tirol, dags att boka in ett fabriksbesök framåt våren... och bara "råka" få med cykeln...

Bilagor

• 20181218_224600.jpg
    20181218_224600.jpg
    159.6 KB · Besök: 32
  • 20181218_224541.jpg
    20181218_224541.jpg
    168.2 KB · Besök: 28
  • WDPhotos_1545168970975.jpg
    WDPhotos_1545168970975.jpg
    83.3 KB · Besök: 31

GoranS

Aktiv medlem
@Glenn Dahl:
Absolut en trevlig väg. Framför allt inledning gör att jag också klassar den som en klart tuff backe - inte tokbrant som Höll (VM-banebacken) eller Halltal, men ihållande rejäl lutning i ganska många kilometer och totalt runt 1500 höjdmeter gör att den märks i benen. Skulle kunna tänka mig att åka delen från/till Ried någon gång. Och som du skrev i din Ötztaler-RR vore det kul att ta sig upp till Kristallhütte. Har du koll på om vägen upp dit är asfalterad?

Senast ändrad:

Glenn Dahl

Aktiv medlem
GoranS sa:
@Glenn Dahl:
Absolut en trevlig väg. Framför allt inledning gör att jag också klassar den som en klart tuff backe - inte tokbrant som Höll (VM-banebacken) eller Halltal, men ihållande rejäl lutning i ganska många kilometer och totalt runt 1500 höjdmeter gör att den märks i benen. Skulle kunna tänka mig att åka delen från/till Ried någon gång. Och som du skrev i din Ötztaler-RR vore det kul att ta sig upp till Kristallhütte. Har du koll på om vägen upp dit är asfalterad?

Jag får kolla till sommaren om det blir Zillertal. Rutten är inte bestämd än. Kör ner med husbilen så beroende på väder så håller jag den öppen och letar sol. Bra väder = norr om Brenner, dåligt väder = Söder om Brenner.

kart

Medlem
Hade tänkt stanna till i Innsbruck efter Ötztaler i år och cykla bla vm-banan och Zillertaler höhenstrasse(efter tidigare tips från Glenn D), men dåligt väder gjorde att jag styrde kosan mot Rehn/Moseldalen och Eifelbergen istället. Med denna RR som inspiration, så blir det ett nytt försök med Innsbruck nästa år.

Bikzz

Aktiv medlem
Härlig tråd det här ! Jag har cyklat en hel del i Alperna, men för min del har det varit biketouring, med camping & packning. Då blir det inte så långa sträckor, och passen blir jobbiga, man måste ha koll på lutning och hur långt och brant man klarar, och då istället välja vägar som inte blir för jobbiga. Otroligt häftig natur & upplevelser, och en lagom utmaning !
.

Bilagor

• bx4.jpg
    bx4.jpg
    285.5 KB · Besök: 36
  • bx5.jpg
    bx5.jpg
    233.8 KB · Besök: 29
  • bx6.jpg
    bx6.jpg
    191.4 KB · Besök: 31

gabbeon

Aktiv medlem
Senaste dagarna hamnar riktigt högt på att-göra-listan. Har aldrig cyklat i Österrikiska alperna än, det måste bli ändring på.

GoranS

Aktiv medlem
Lucka 19 utspelas över två dagar. Detta inlägg berör den första av de två dagarna.

Efter fem cykeldagar i Österrike var det nu dags att byta land så vi lämnade hotellet efter att ha ätit frukost och checkat ut.
P1000427Medium.jpeg

Var lite regn i luften men när man ska resa spelar det ju mindre roll. Totalt sett får jag säga att det känns som vädergudarna trots allt var ganska snälla mot oss i Österrike, framför allt med tanke på att prognoserna innan vi åkte ner såg mindre roliga ut med rätt mycket regn. En rejäl regnskur var vad vi drabbades av (om man struntar i den kvällen vi kom ner) och några dagar med lite svalare uppe på höjderna, men också tre dagar där det huvudsakligen var kortärmat och kortbent som gällde. Dessutom har jag aldrig cyklat så branta backar och så pass många tuffa backar på (mindre än) en vecka. Kombinerat med en hel del fina vyer gör det att jag när vi rullade iväg kände att första delen av resan varit väldigt lyckad.

Vi åkte sydvästut och passade på att svänga in förbi en Media Markt i utkanten av Innsbruck då minnesförbrukningen var så hög att extra minne behövde införskaffas av en i gänget. Vi fortsatte sedan söderut upp över Brennerpasset och ner förbi Bressanone till Bolzano (eller Bozen som det heter på tyska). Där åkte vi först förbi mässan där mina tre kamrater hämtade ut startpaketen till Giro delle Dolomiti som de skulle köra med start följande dag. Jag hade efter en hel del funderande kommit fram till att jag skulle hoppa över loppet detta år. Sedan jag körde det första gången 2008 hade jag bara missat en upplaga vilket väl ganska tydligt visar att jag gillar loppet. Jag kände dock att även om de varierar rutterna en del år från år så var det väldigt lite nyheter för min del på 2017 års upplaga. Och jag tycker verkligen att det finns en poäng i att cykla nya vägar. Därför var valet att skippa loppet och istället köra egna turer där jag kunde fokusera på kul backar jag inte kört tidigare.

Efter mässbesöket var det hög tid att försöka få något i magen. Blev ett besök på McDonalds nära mässan följt av ett besök i Spar-affären bredvid för inköp av lite smått att ha och äta vid hemkomst från cyklingen de följande dagarna i väntan på middagen.

Åkte sedan ner några kilometer söderut till Pineta/Steinmannwald där vi bodde på samma hotell jag bott på alla dessa år. Hade tänkt sticka ut och trampa en lite kortare tur, men det började droppa så de planerna ställdes in. När det slutat droppa tog jag en promenad ner till tågstationen i grannbyn Leifers för att se om det fanns någon möjlighet att köpa biljett till tågen där. Av erfarenhet från tidigare resande i Italien vet jag att det på mindre stationer kan vara omöjligt att köpa biljett genom att det vare sig finns bemanning eller någon försäljningsautomat. Visade sig också vara fallet här vad jag förstod. Fanns någon automat men den verkade bara vara för de som redan hade biljetter. En bild nere ifrån äppelodlingarna jag gick genom på tillbakavägen till hotellet.
P1000432Medium.jpeg

Till middagen sammanstrålade vi sedan upp med annan man som varit med nere och åkt loppet tidigare (liksom två av mina reskamrater) så till middagarna var vi nu en kvintett. Bodde f.ö. även ett par andra svenskar på hotellet som skulle köra loppet.

Hade en tur planerad för söndagen (detta var en lördag) som involverade tågåkande för att eliminera en del platt transportcykling och därmed korta ner rundan till rimlig längd. Jag hade koll på tågtiderna, men av någon anledning tittade jag ändå in på trenitalias (italienska SJ-motsvarigheten) sida på kvällen. Och det var tur för där fick jag reda på att järnvägspersonalen hade beslutat sig för att de skulle strejka på söndagen. Det stod visserligen att några tåg skulle gå enligt någon regel som sa att det inte gick att stoppa alla tåg. Var dock inte möjligt att få reda på vilka dessa tåg var. Dessutom misstänkte jag att om många tåg var inställda skulle det kunna bli trångt på de som gick. För att undvika strul beslutade jag mig för att planera om lite och ta en tur med start direkt från hotellet. Jag ägnade en stund innan jag gick och la mig åt att fundera ut en alternativ plan. Då jag ägnat alldeles för mycket tid åt att sitta och titta på backar i området hade jag gott om backar att välja mellan. Var mest en fråga vilket håll jag skulle satsa på att åka åt.

En liten karta över bilturen denna dag.
Rutt.JPG

Lucka 19 avslutas i senare inlägg.

GoranS

Aktiv medlem
Bikzz sa:
GoranS sa:
Bikzz: Var är de två första bilderna ifrån?

Från Grimselpass mot Gletsch, och från Gletsch mot Furkapass och Rhone-glaciären ( som numera nästan är borta ).
Ah, det där området har jag suttit och tittat en hel del på. Kan inte säga att dina bilder minskade suget. ;-) Förutom nämnda stigningar lockar i det området också bl.a. Nufenenpass, Männlichen och Grosse Scheidegg.

Bikzz

Aktiv medlem
Jag körde Grindelwald & Grosse Scheideg förut, jag tog mig över med min touringhoj, otroligt fin natur ! Very Coolt !!
.

Bilagor

• by3.jpg
    by3.jpg
    147 KB · Besök: 29
  • by5.jpg
    by5.jpg
    207.2 KB · Besök: 31
  • by6.jpg
    by6.jpg
    219.2 KB · Besök: 31
  • by7.jpg
    by7.jpg
    185.8 KB · Besök: 29

Bele

Aktiv medlem
Vi betygsätter numera alla pass där betyget blir en sammanvägning av hur roligt det är att cykla och hur vacker omgivningen är längs den cyklade sträckan (inte bara passet). Det sistnämnda påverkar ju så klart även det förstnämnda, men det förstnämnda beaktar kurvigt eller rakt, stigning, beläggning mm.

Från sommarens cykling på en femgradig skäl där fem är högsta betyg:
Furkapass från Obergesteln 4,5
Nufenenpass från Obergesteln 4
Nufenenpass från Airolo 3,5
Grimselpass från Obergesteln 4,5
Passo del San Gottardo från Airolo 3,5 och förlängning 4
Oberalppass 2046m från Andermatt 3,5 Förlängning från Oberalppass till Pass da Tiarms 2150m 4
Grosse Scheidegg från Grindelwald i molnigt och dimmigt läge 3
Gross Scheidegg från Grindelwald i soligt och klart väder 4. Förlängning Alpgrindel (Oberläger), First, Bachalpsee 5 OBS! Gjordes med CX, den sträckning vi körde var bitvis inte möjlig med racer.
Männlichen från Grindelwald 4. Förlängning till toppen 5
Kleine Scheidegg från Grindelwald, glömt att betygsätta men troligen 4. Fanns möjlighet till förlängningar, men vi var trötta...

GoranS

Aktiv medlem
Är nu nere på att jag måste skriva varje lucka samma dag som den ska öppnas vilket gör att jag får stressa lite mer. Det finns därmed en ökade risk för konstigheter i texten.

Då etappen på loppet startade klockan åtta hade vi lyckats förhandla oss till frukost till klockan halv sju. Även om jag inte skulle köra loppet så var jag glad över tidig frukost. Startar gärna i skaplig tid på dagen och även om det går att sticka iväg och sedan stanna till och äta något efter en stunds cyklande är det inte fel att få starta med en ordentlig frukost i magen.

Rullade med de övriga ner till mässan där starten går. Passerade där vid kvart i åtta och tog mig sedan ut på cykelbanan som går längsmed floden i Val d’Adige upp till Merano.
P1000435Medium.jpeg

Tog det relativt lugnt. Efter någon mil passerade en kvartett italienska gentlemän och jag passade på att ta lite “gratislift” då de låg och tuffade på 32-35 km/h vilket passade mig rätt fint på platten.
P1000437Medium.jpeg

I höjd med Burgstall svängde jag av och åkte bort till Via Roma, vägen som går på östra sidan av dalen då jag visste att de som körde loppet skulle ta den vägen på väg upp till Passo Giovo som de hade som tidtagningsbacke denna dag. Kom dock en aning för sent. Tror jag såg den sista bilen i karavanen på håll när jag närmade mig. Vände och körde tillbaka och fortsatte vägen över floden ...
P1000439Medium.jpeg

och bort till Lana där det var dags att börja dagens klättrande. Första backen bjöd på ungefär 1050 höjdmeter utspridda på 12,5 km. Inledningsvis klättrade jag upp i/mot Val d’Ultimo.
P1000441Medium.jpeg

P1000443Medium.jpeg

Efter ungefär en halvmil så tog jag av från den lite större vägen in på en mindre väg som tog mig upp på den norra dalsidan.
P1000445Medium.jpeg

P1000446Medium.jpeg

P1000450Medium.jpeg

På nedre bilden ser man delar av byn Pavicolo som ligger på runt 1200 möh. Fortsatte ytterligare ett par hundra höjdmeter upp till Masi di Sopra. Vägen fortsätter visserligen vidare uppåt, men det en rätt rejäl bom och som jag fattade var det inte tillåtet att cykla där. Hade visserligen gått att passera över eller under bommen, men jag kände mig lite laglydig så jag vände istället tillbaka neråt efter att ha tagit några bilder på utsikten bort mot bergen öster om Bolzano.
P1000451Medium.jpeg

Blev något ytterligare fotostopp på vägen neråt mot Pavicolo.
P1000458Medium.jpeg

P1000459Medium.jpeg

I ovankant av den byn så tog jag av höger och åkte upp en kortare återvändsväg som adderade 100 höjdmeter till dagskvoten. I slutet av vägen fanns ett hus där de i alla fall inte kunde klaga på utsikten.
P1000460Medium.jpeg

En lada för hö av det luftigare slaget.
P1000466Medium.jpeg

Ytterligare några bilder tagna på nervägen.
P1000467Medium.jpeg

P1000468Medium.jpeg

P1000469Medium.jpeg

För många bilder för ett inlägg igen så det blir två inlägg för denna dag.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Avslutning på lucka 19.

När jag kom ner till den större vägen som går upp i Val d’Ultimo så tog jag höger och fortsatte uppåt i dalen i en halvmil. Då jag i stort passerat San Pancrazio tog jag av och började åter klättra uppför den norra dalsidan. Fanns fint blommande hortensior vid vägkanten.
P1000472Medium.jpeg

Planen var att ta vägen som går inåt i dalen på dess norra sida och att åter ansluta till huvudvägen nere i dalen i Santa Valburga. Efter ca 3 km klättrande kom jag till ett vägskäl där en väg tog av uppåt höger. Det stod en vägskylt med texten Staffelsberg. Då detta inte var en planerad tur hade jag ingen karta med mig utan körde mer på minnesbilden av hur geografin ser ut. Funderade en liten stund och beslutade mig för att åka upp och se hur det såg ut däruppe. Jag var på det klara med att det inte finns någon annan väg ner än denna så jag visste att jag skulle bli tvungen att åka ner samma väg. Efter ytterligare en km kom jag till ett nytt avtag. Denna gång åt vänster och jag tog detta och kom efter en knapp km fram så jag såg några hus.
P1000476Medium.jpeg

Hade i detta läget klättrat ca 6 km från vägen nere i dalen och snittlutningen var 10%. Då det vid avtaget till första huset fanns en skylt med att det var förbjudet att fortsätta så vände jag och åkte ner till det senaste vägskälet där jag tog upp till höger och åkte upp till några hus.
P1000479Medium.jpeg

Strax efter husen var det dock ett större renoveringsjobb på vägen så det blev till att vända där. Tror asfaltsvägen fortsätter ca 100 höjdmeter till uppåt. När jag kom ner avtaget med Staffelsbergsskylten tog jag höger och började klättra igen. När jag efter en ordentlig högerböj kom ut så att jag hade sikt inåt dalen blev jag dock lite tveksamt. Såg riktigt mörka moln torna upp sig som att det skulle bli en åskskur. Hörde också lite muller. Fortsatte en liten bit, men fann sedan för gott att vända vid husen nedan. Hade ingen lust att hamna i någon åskskur. De kan vara rätt kraftiga.
P1000483Medium.jpeg

En bild ner mot San Pancrazio.
P1000485Medium.jpeg

Då vädret inåt Val d’Ultimo inte verkade något vidare valde jag att återvända ner till Lana.
P1000486Medium.jpeg

Funderade lite på vad jag skulle hitta på. Klockan var inte ens två och vädret norrut såg helt OK ut så tanken var att det kanske var ett lokalt oväder inne i dalen. Funderade ett tag på om jag skulle ge mig upp och köra en stigning ovanför Merano eller kanske ge mig upp mot Meltina och Vlaas och sedan utforska de mindre vägarna runt San Genesio eller kanske åka in till Bolzano och antingen testa den ökända backen uppför Via Santa Maddalena eller vägen upp till Soprabolzano via Signato eller … ja, alternativ saknades inte. Slutade dock med att jag tog vägen upp mot Passo Palade, en väg jag åkt utför men aldrig uppför.
P1000488Medium.jpeg

Började få slut på vattnet i detta läge men visste att det fanns vatten om man åkte in en liten bit på en väg till vänster en bit upp i backen (till Tesimo). Blev dock avbruten i den planen då jag såg en skylt upp till Foiana. Hade aldrig åkt den backen så jag tog av höger och trampade på uppför i hyggligt from förhoppning om att det i den byn skulle finnas vatten. Det visade sig också vara korrekt och jag fyllde mina flaskor vid kyrkan.
P1000489Medium.jpeg

Tänkte egentligen vända och åka ner, men beslutade mig för att i alla fall trampa vidare och se hur långt vägen gick upp i byn. Kom ganska snart upp till ett avtag där en ganska brant väg drog iväg upp i äppelodlingarna. Minns inte om det var där eller lite senare jag såg en skylt där det stod Gallhof och fick polletten att trilla ner. Jag var alltså inne på en stigning som jag tidigare suttit och kikat på höjdprofilen på och tyckt att den såg skapligt tuff ut; http://www.salite.ch/gallhofe.asp?Mappa= Den utmaningen kunde jag inte säga nej till, i synnerhet som jag ju varit och tränat på tuffa backar i Österrike.

Backen gick initialt upp genom äppelodlingar men efter en km kom jag in i skogen och med undantag för någon gård som passerades var det huvudsakligen skog som gällde upp till gården som gett stigningen sitt namn. Blev inga bilder tagna på vägen upp, men däruppe och på nervägen kompenserade jag lite grann.
P1000494Medium.jpeg

P1000499Medium.jpeg

P1000501Medium.jpeg

P1000502Medium.jpeg

P1000503Medium.jpeg

P1000504Medium.jpeg

På den första bilden ser man i riktning bort mot Passo Palade. Syns inte riktigt på bilden, men skyarna var rätt mörka åt det hållet så jag avskrev planerna på att försöka köra det passet. Åkte dock upp ytterligare några kilometer i riktning mot passet. En bild som visar ett exempel på fascinationen för att bygga kyrkor på “knäppa” platser.
P1000505Medium.jpeg

Tog sedan efter en tunnel av vänster in på vägen mot Nalles.
P1000506Medium.jpeg

P1000509Medium.jpeg

Utförskörningen ner till Nalles är lite läskig då den är ganska brant och det är någon kurva som böjer till mer än man kan tro. Dessutom kommer man lite hastigt in i byn. Jag hade dock cyklat vägen några gånger tidigare så jag var förberedd och tog det rätt försiktigt. Korsade sedan över till andra sidan dalen och tog cykelbanan från Vilpiano in till Bolzano och sedan den vägen jag åkt massor av gånger genom San Giacomo tillbaka till hotellet.

Rutt och profil för turen:
Profil.JPG

GoranS

Aktiv medlem
Bele sa:
Vi betygsätter numera alla pass där betyget blir en sammanvägning av hur roligt det är att cykla och hur vacker omgivningen är längs den cyklade sträckan (inte bara passet). Det sistnämnda påverkar ju så klart även det förstnämnda, men det förstnämnda beaktar kurvigt eller rakt, stigning, beläggning mm.

Från sommarens cykling på en femgradig skäl där fem är högsta betyg:
Furkapass från Obergesteln 4,5
Nufenenpass från Obergesteln 4
Nufenenpass från Airolo 3,5
Grimselpass från Obergesteln 4,5
Passo del San Gottardo från Airolo 3,5 och förlängning 4
Oberalppass 2046m från Andermatt 3,5 Förlängning från Oberalppass till Pass da Tiarms 2150m 4
Grosse Scheidegg från Grindelwald i molnigt och dimmigt läge 3
Gross Scheidegg från Grindelwald i soligt och klart väder 4. Förlängning Alpgrindel (Oberläger), First, Bachalpsee 5 OBS! Gjordes med CX, den sträckning vi körde var bitvis inte möjlig med racer.
Männlichen från Grindelwald 4. Förlängning till toppen 5
Kleine Scheidegg från Grindelwald, glömt att betygsätta men troligen 4. Fanns möjlighet till förlängningar, men vi var trötta...

Intressant. Skulle nog själv ha väldigt svårt att göra en sådan betygssättning och få det hyggligt konsekvent.

Några frågor:
1) Jag har för mig att jag läste någonstans att det finns ett cykelförbud vad gäller Kleine Schiedegg. Var det något du märkte av?
2) 5-betygaren från Grosse Scheidegg, hur långt skulle du säga att man kommer på den med racer (givet normalcyklist)? Ser ju ut som man får bättre vinkel/vy ner mot t.ex. nordväggen på Eiger om man kör ut en bit på den grusvägen från G.S.
3) Med förlängningen på Männlichen, menar du då från att man kommer upp till kammen? Ser ut som det först är grusväg och sista biten stig/stenar. Sista biten verkar ogörbar med racer. Hur är grusvägen?
4) Förlänging på S.Gottardo, var det till Passo Scimfuss, till Lago della Sella eller ytterligare något annat alternativ?

Bele

Aktiv medlem
Svar på dina frågor:

1) Nej. Vi cyklade bara upp till stationen eftersom det var sista dagen och vi var slitna. Det finns en del vandringsleder runtomkring där det kanske råder cykelförbud. Oavsett så är det olämpligt/omöjligt(?) att cykla där när det är mycket folk som vandrar.
Notera att de sista 200 hm är är ojämn grusväg som bitvis är mycket brant.

2) Svårt att svara på. Om jag minns rätt så är den första biten upp till krönet ganska snäll och därifrån får man mycket bra vyer. Ner åt höger är i praktiken en återvändsgränd utan MTB och även den första delen är olämplig med racer. Åt vänster kommer man till First mm. Där kan man nog cykla en bit med racer. Minns inte hur långt och vi gjorde dessutom en avstickare norrut(?) på MTB-stig där vi bitvis fick ägna oss åt pushbike. Hade man valt det andra spåret skulle man kanske komma mycket längre med racer. Den stora behållningen är cyklingen uppe på "topp"-området.

3. Ja, se länk. Den börjar med brant asfaltsväg som sen övergår den i en ännu brantare grusväg. Vi klarade inte att cykla upp hela vägen, det var för brant, delvis ojämnt och löst grus. En bit kan man köra mer racer och sen får man gå resten. Absolut värt att ta sig upp.
https://www.sbb.ch/en/leisure-holidays/ideas/offer.html/tagesausflug/wengen-maennlichen

4) Avstickaren gick via Passo Scimfuss, passet var dock inte skyltat. Vi fortsatte utför 60 hm innan vi böjde av och cyklade uppför en mycket brant grusväg med stora stenar. Sista biten upp till kammen fick vi vandra.

GoranS

Aktiv medlem
Återigen frukost vid halv sju. Då jag hade ett tåg som gick från Bolzano 7.36 att passa och det i runda slängar är åtta kilometer till stationen från hotellet så åt jag i cykelmundering. Trampade på lite för att inte behöva stressa. Var dock inga problem att få tag i en biljett för mig och cykeln i en automat. Var en solig och fin morgon då jag stod och väntade på att tåget skulle komma in.
P1000511Medium.jpeg

Tåget var hyggligt i tid och en timme och tio minuter efter avfärd var det dags att kliva av i Rovereto, runt åtta mil söderut i dalen. Korsade genom staden/byn och tog väg SP2 österut vilket innebar att det var bara att koppla in klättringsbenen direkt. Var dock en ganska snäll lutning så benen fick en viss mjukstart. Totalt sett var första backen för dagen på drygt 1000 höjdmeter utspridda på 22-23 km det var dock två lite flackare partier på 2-3 km styck. Vägen upp till Piazza, efter 13 km, hade jag åkt tidigare men då utför.
P1000515Medium.jpeg

P1000516Medium.jpeg

P1000519Medium.jpeg

I Piazza blev det dock för mig ny väg då jag tog av höger in på SP38. Passerade en man och en kvinna som stod strax efter avtaget. Vi passerade sedan varandra ett antal gånger i samband med osynkade stopp. Sista gången var när mannen cyklade förbi mig strax före toppen på andra stigningen för dagen och strax därefter vände tillbaka ner, troligen för att åka ner till sitt sällskap.

Ett av mina stopp där de passerade mig var för att fylla på vatten. Var lite osäker på när jag närmast skulle få möjligheten så det var lika bra att ta tillfället i akt.
P1000521Medium.jpeg

Vägen gick en del inne i skog, men upp mot passet öppnade det sedan upp sig.
P1000522Medium.jpeg

P1000526Medium.jpeg

P1000527Medium.jpeg

P1000529Medium.jpeg

Nerfarten var brantare än uppfarten och med betydligt fler serpentinkurvor. Vägen gick ganska mycket i skog, men här och var fick man lite vyer upp mot de fina bergsformationerna.
P1000531Medium.jpeg

P1000532Medium.jpeg

P1000534Medium.jpeg

Jag hade tänkt att jag skulle ta höger strax före Beber/Cervi, men jag måtte ha varit lite oalert för jag såg visserligen avtaget men tyckte att det kom lite för tidigt så det dröjde några hundra meter innan jag insåg att jag missat avtaget. Var dock inte värre än att det ett par km senare fanns ett nytt avtag. Visserligen blev då att åka snett bakåt men jag inkasserade ytterligare några höjdmeter som kompensation. Vid avtaget, i Posina, såg jag ett par andra cyklister. De var ganska uppenbart inte italienare. Min gissning är på holländare. Såg ut att kunna vara en far och son. De höll dock alldeles för högt tempo för mig och försvann snart utom synhåll.

Dagens andra backe bjöd på 500 höjdmeter fördelade på sex km upp till Passo Xomo. Mycket skog även här, men lite öppen terräng bjöds också.
P1000536Medium.jpeg

P1000538Medium.jpeg

P1000540Medium.jpeg

Till passet leder fyra olika vägar, den jag kom upp och den väg som jag sedan fortsatte på, d.v.s. i sydostlig riktning. Vidare finns det en väg som mer eller mindre går på skrå bortifrån Pian delle Fugazzi i sydväst. Slutligen finns en väg som kommer ner till passet från väster (på ett ungefär). Detta är Strada degli Scarubbi, en väg med anor från första världskriget och en väg som jag verkligen skulle vilja cykla någon gång. Verkar oerhört häftig. Dock ska grusvägen enligt uppgift vara lite för tuff underlagsmässigt för att attackera med racer, så det får bli en annan gång. Lite info om vägen finns på https://www.dangerousroads.org/europe/italy/2627-strada-degli-scarubbi.html En annan “väg” (mer stig) är Strada delle 52 gallerie som liksom Strada degli Scarubbi går bort till Porte del Pasubio men som håller sig på en lite sydligare rutt. Förefaller om möjligt än mer spektakulär, men där är det apostlahästar som gäller. Avslutar stickspåret med en bild från passet.
P1000541Medium.jpeg

Vägen jag tog var i någon kilometer väsentligen platt innan jag tog av höger och började utförskörningen ner mot Valli del Pasubio.
P1000544Medium.jpeg

Inledningsvis var vägen ärligt talat ganska dålig. Efter ett tag blev den dock helt fantasistk med perfekt asfalt och trevlig sträckning
P1000545Medium.jpeg

P1000546Medium.jpeg

En bild där man ser själva Valli del Pasubio.
P1000548Medium.jpeg

Återigen en av bildrikedom framtvingad tudelning av luckan.

GoranS

Aktiv medlem
Avslutning av lucka 20.

Tog väg SP246 ut från byn och började i stort sett omedelbart dagens tredje klättring vilket också var den klart lättaste. Den tog mig på 7 km upp drygt 300 höjdmeter till Passo Xon. På vägen upp gällde det dock att på sin vakt mot den gigantiska ekorren i Staro. Från passet var det fin utsikt.
P1000552Medium.jpeg

Utförskörning tog mig sen ner till Recoaro Terme där jag på infarten passerade detta renoveringsobjekt.
P1000555Medium.jpeg

Inte heller denna gång var det någon plattkörning utan det bar direkt iväg uppför. Huvudrutten upp till Passo Campogrosso, som var dagens sist pass för min del, är att följa väg SP99. Jag hade en mindre väg som genade upp via Santa Giuliana i min planering. Visade sig vara ett något tveksamt val då asfaltskvaliteten inte var den bästa med hål och “bucklor” i ganska stor mängd. Lite parodiskt hade de gjort någon sorts försök till förbättringsinsats genom att slänga ut lite asfalt här och var. Något hål hade de kanske lyckats få lite grundare, men när jag cyklade gällde det mest att undvika de “lagningarna” då de var så nygjorda att småsten kletade fast på däcken om man råkade komma i kontakt med lagningarna med dessa. P.g.a. detta i kombination med att det bitvis var skapligt brant gjorde att det inte blev mycket fotat. En bild från Santa Giuliana där jag fyllde på vatten får räcka.
P1000557Medium.jpeg

I övre delen av Merendaore kom jag ut på SP99:an.
P1000560Medium.jpeg

Från det att jag kom ut på den vägen var det drygt 7 km med närmare 10% snittlutning där de två första kilometerna hade lite lägre snittlutning för att sedan luta på rätt bra större delen av återstående väg. Sista delen upp började jag känna mig lite seg och det gick inte alls fort och jag blev passerad av ett par andra cyklister.
P1000561Medium.jpeg

P1000564Medium.jpeg

P1000565Medium.jpeg

P1000566Medium.jpeg

P1000569Medium.jpeg

Sista bilden är på Rifugio Campogrosso vilken väsentligen ligger vid passet. Då klockan började närma sig halv fyra drog jag bara i mig en halv energikaka och drog på mig jackan innan jag gav mig ner på andra sidan passet. Tidigare kunde man köra väg SP99 bort till Pian delle Fugazze, men om jag fattat det rätt har den fortfarande inte lagats efter ett ras för ett antal år sen. Hade inte lust att chansa så det blev, som sagt, ner på andra sidan passet. Blev dock tvungen att stanna några gånger då det var riktigt fina vyer.
P1000574Medium.jpeg

P1000577Medium.jpeg

P1000578Medium.jpeg

När jag kom ner till väg SP219 tog jag höger och åkte genom Camposilvano och Speccheri innan jag efter en liten klättring på knappt 100 höjdmeter kom ut på den lite större SS46 vilken jag följde tillbaka till Rovereto.
P1000579Medium.jpeg

P1000583Medium.jpeg

Vägen tillbaka var dock inte vare sig platt eller bara utför utan det kom några lite jobbiga motlut. De var förvisso inte långa eller i sig farliga. Jag hade dock börjat rikta in mig på att försöka komma med ett tåg som gick 17.12 som skulle göra att jag borde vara tillbaka på hotellet runt halv sju om jag hoppade av i Leifers. Backarna i kombination med tröttare och tröttare ben gjorde dock att tidsmarginalerna sjönk. Det blev dock inte värre än att jag i alla fall hann stanna till och fota lite på vägen.
P1000584Medium.jpeg

P1000585Medium.jpeg

P1000586Medium.jpeg

Sista bilden från turen är från Rovereto.
P1000587Medium.jpeg

Karta och profil för turen som cyklades i medurs riktning.
Profil.JPG

Senast ändrad:
Topp