[RR-LVG] Skåning på vift i Bohuslän

Jeppe_E

Aktiv medlem
Det hela började med att man vaknade tidigt idag. Klockan var strax efter 05.00. Låg kvar i sängen och funderade en stund över om man skulle sticka iväg på en tur. Sagt och gjort, på med kläderna och ut i den varma sommarmorgonen.

image.jpeg

Helt planlöst började jag trampa, på trånga gator genom Kungshamn. Väg 174 visade sig inte vara en höjdare att cykla på. Ingen vägren och 70/80 väg med, för tidpunkten mycket trafik.

image.jpeg

Mindre väg till vänster, den tar vi. Efter bara 1km kom jag fram till soten-kanalen

image.jpeg

Nu blev vägen ännu mindre, men det gjorde inte så mycket. Det var underbart att trampa fram i morgonen och solen hade börjat värma.

image.jpeg

Men lika plötsligt som det började, så tog vägen slut. Så det var bara att vända om. Cyklade förbi bron som ansluter ön till fastlandet och fortsatte.
Kom fram till ett parti som lika gärna kunnat vara Irland.

image.jpeg

Helt underbar väg, förvisso med bristfälligt underhåll, men väldigt fint. Tyvärr dröjde det inte länge förens vägen på nytt slutade tvärt.

image.jpeg

Cyklade tillbaka och eftersom jag är Skåning, så var det väl bara att trampa på och hålla sig till de större vägarna. Man vill ju inte cykla vilse ;)

image.jpeg

40 km senare och Tillbaka i Kungshamn och klockan hade inte ens slagit halv åtta. Fick bli en tur bort till Smögen. Upp över bron och lite kors och tvärs i Smögen. Innan man cyklade hem till hotellet.

image.jpeg

Får se om man kan hitta lite bättre vägar i morgon. Men det är en fantastiskt trevlig natur i Bohuslän om man lyckas lämna de större vägarna. Dessutom lyckades jag cykla sakta och njuta av turen.

Mina sommarhoods. Just vägen till och från Kungshamn är den tråkigaste med tanke på intensiv trafik och obefintliga vägrenar. Om du cyklar östra vägen ut från Kungshamn så sikta in dig på den lilla vägen norrut från Askum. Eller vägen mot bohus-malmön och vidare mot Tossene via en kort bit på 171:an.
Väljer du västra vägen så kan du välja någon av avstickarna österut efter rondellen mot hunnebo. Tror det står skyltat askum på den första och senare Tossene. Finns många småvägar att välja på.
Trafiken på kustvägen glesnar betydligt från hunnebo/bovall och norrut. Många gör dagsutflykter med bil till Smögen/Kungshamn så den biten har mest intensiv biltrafik.
Mina cykelturer, ink MTB, förra sommaren.

Bilagor

• Kungshamn.jpg
    Kungshamn.jpg
    36.9 KB · Besök: 34
Snyggt!
Hälsa gärna på här uppe i Strömstad om ni vill ha omväxling.
Lvg körs onsdagar kl 18.
Mtb tisdag, torsdag kl 18, lördag kl 10 och söndag på em runt 16-18.
Allaskamedtempo.
Hojta till om ni har vägarna förbi.

Istället för att dega på hotellrummet, så blev det en femmilare i kväll också. Men det blev mer raka rör på de stora vägarna. Bonus med gratis cykeltvätt sista milen. Varmt sommarregn :)

image.jpeg

Lite motvindsmisär också faktiskt.

Hehe! Nog inga problem. Sen ska det säkert regna då också, så då gör det inte så mycket om kläderna redan är blöta... ;)

+1 på geologens vägval!

Tossene, Bärfendal, bottnelycke och Binghult är blåa skyltar du ska leta efter.

Som någon annan sa, det jobbigaste är att ta sig ut ur Kungshamn till askum eller Hunnebostrand.

Jag måste dock ge Kudos till bilisterna här. Har aldrig varit med om bilister som väntar med att köra om, samt lämnar gott om utrymme vid omkörning.

Tillbaka
Topp