[RR] Malta

MoeJoe

Aktiv medlem
[RR] Malta
Första heldagen på cykeln avklarades på lördagen. Var en rekrunda utan större förväntningar, jag ville först hitta ut ur min nya hemstad Sliema, sen se hur trafiken var och förhoppningsvis kryssa runt mestadels på större eller mindre asfaltsvägar för att få en överblick. Kanske hitta några grusvägar eller stigar för senare bruk.

Gick helt ok. Varm dag, ca 29 grader tror jag. Glad att jag hade karta och kompass för ofta är skyltningen på mindre vägar obefintlig så man kan bli förvirrad när man kommer till en korsning. Det blev ca 70 kilometer totalt, några timmar före lunch upp till färjeläget mot Gozo, sen yrade jag på små landsvägar mot syd-syd öst. Lunch i en liten stad som jag tror hette Mgarr. Det blev Pasta Penne med kaningryta. Gott förutom de små benbitar som ingick. Och sen några timmar till efter lunch där jag via Rabat kryssade upp mot nordöst till Sliema igen.

Förvånandsvärt backigt här och var, jag körde ofta på mormorsklingan i långa branta uppförsbackar på skumpiga smala småvägar, ok jag hade mycket låg ambitionsnivå gällande hastighet den dagen. Jag satte på ett fjärilsstyre innan jag åkte ner för att det borde kunna passa för landsväg och touring (Grannön Sicilien blir det nog en semestervecka på med hojjen) och det är mycket bekvämt även om det inte är snyggt. När det är skumpigt är vanligare styren för Mtb bättre. Jag tog mitt OneOne Mary Bar med mig när jag drog ner och kanske åker det på igen för stigdagar, får se.

Största besväret var på slutet när jag skulle hitta in i Sliema igen och närapå förvirrade in mig i en motorvägstunnel. Men i det stora hela en bra start. Nästa helg ska jag nog styra rakt söderut till "Djingli Cliffs" (Säkert felstavat) där det ska vara fint tydligen. Ön är som ni säkert vet väldigt liten men det finns ett myller av småvägar att kryssa mellan så det blir nog inte trist alltför fort och när jag börjat hitta mer stigar blir det ändå roligare. Underarmarna brände jag en del förstås men så småningom lär väl vekheten i dem avta.

Lärdomar så här långt; Biltrafiken är inte alls så hemsk som Malteserna själva låtit mig tro innan lördagen. De flesta bilarna ger gott om utrymme när de kör förbi och ganska få kör galet fort. Dock verkar gångtrafikanterna vara ovana cyklister, jag har överhuvud taget sett mycket få cyklar i Valetta och Sliema, så en ringklocka kanske det blir för att folk lyssnar nog efter motorljud snarare än att titta efter cyklister. Och jag måste hitta en LBS för att köpa en ny välventilerad hjälm med "keps", gamla dumpade jag innan nerresan. En bra karta och kompass är hjälpligt om man lämnar huvudvägarna. Man måste förstås dricka mycket vatten, svettigt..

Några bilder:

Bilagor

• DSC00441.JPG
    DSC00441.JPG
    25 KB · Besök: 53
  • On1.JPG
    On1.JPG
    21.5 KB · Besök: 52
  • Serpentiner.JPG
    Serpentiner.JPG
    50.3 KB · Besök: 44
  • RedTower.JPG