[RR med djur] New Forest Spring Sportive
Senaste helgen spenderade jag cyklandes i England tillsammans med min polare Conor. Han hade kört just denna sportive (som engelsmännen kallar sina motionslopp) tidigare och tyckte vi skulle åka dit. Jag höll förstås med.
Vi flög över med BA som tillåter att man checkar in 23 kg cykelväska vilket ju är perfekt. Vi hyrde en Focus vid Heathrow och bombade iväg åt sydväst. Efter ett tag såg det ut såhär:

Vi hade bokat rum på ett litet trevligt hotell en cykelkvart från starten. Bra ale, halvbra mat och just då väldigt prisvärt.

På fredagen åkte vi till Stonehenge.

Blä. Jag åt yoghurt och toast istället.

Strax innan vi startade stod regnet som spön i backen.

Efter en knapp timme såg det betydligt bättre ut.

Då vi nådde kusten ytterligare en timme senare hade det verkligen spottat upp sig.

Förmodligen väldigt fint sedan när allt grönt slagit ut.

Conor paddlar på.

Mer skog. Väldigt mossigt och knotigt på de flesta håll.

Sedan svängde vi in i en motvind som höll i sig bra länge och många gånger var riktigt jobbig. Som ni förstår av bilderna fanns det inte mycket i omgivningen som hejdade vinden.

Några hästar ligger och chillar bredvid vägen.

Ännu fler hästar. Fanns hur många som helst utspridda i hela nationalparken som verkar vilda, men tydligen ägs av boende i området. De verkar dock få röra sig hur de vill vilket de också gjorde.

Den här hade hittat en skön lerpöl.

Det här var den brantaste stigningen på banan.

Mot slutet nöp backen till lite extra.

Och sedan in i motvinden igen.

Åsnor fanns det också gott om.

Egentligen föredrar jag funkis, men hus med halmtak är rätt häftiga ändå.

Inte långt kvar nu. Sade jag att det var motvind?

I mål!

Ett av de stiligaste ekipagen för dagen.

Detta smakade gott efter.

Sedan var festen i full gång.

Vi cyklade den variant som heter Epic och är ca 138 km lång. Som ni förstår väldigt fint landskap och vägar även om vägbanan ibland lämnade en del att önska. Det enda negativa var att det ofta var rätt så trafikerat. Många av lokalbefolkningen är inte helt glada i att det cyklas hemmavid utan tycker att "those bloody cyclists are clogging up our roads!". Flera demonstrerade detta genom att göra farliga omkörningar och tuta på samma gång. Tråkigt, men inte mycket man kan göra.
Just det, en grej till: Cattle grids! En helt ny upplevelse för min del och de första tog jag väldigt försiktigt eftersom det ofta stod cyklister och lagade punkor strax efter. Skulle tro att vi passerade uppåt 20 st. Här är ett litet filmklipp som jag tror funkar:
http://s168.photobucket.com/user/An...Spring Sportive/IMG_3121_zpsbiovmhzl.mp4.html
// Andreas
Edit:
Sjukt onödigt med kvadratformatet på bilderna, men jag upptäckte först efter loppet att jag hade råkat ha den inställningen på telefonen...
Vi flög över med BA som tillåter att man checkar in 23 kg cykelväska vilket ju är perfekt. Vi hyrde en Focus vid Heathrow och bombade iväg åt sydväst. Efter ett tag såg det ut såhär:

Vi hade bokat rum på ett litet trevligt hotell en cykelkvart från starten. Bra ale, halvbra mat och just då väldigt prisvärt.

På fredagen åkte vi till Stonehenge.

Blä. Jag åt yoghurt och toast istället.

Strax innan vi startade stod regnet som spön i backen.

Efter en knapp timme såg det betydligt bättre ut.

Då vi nådde kusten ytterligare en timme senare hade det verkligen spottat upp sig.

Förmodligen väldigt fint sedan när allt grönt slagit ut.

Conor paddlar på.

Mer skog. Väldigt mossigt och knotigt på de flesta håll.

Sedan svängde vi in i en motvind som höll i sig bra länge och många gånger var riktigt jobbig. Som ni förstår av bilderna fanns det inte mycket i omgivningen som hejdade vinden.

Några hästar ligger och chillar bredvid vägen.

Ännu fler hästar. Fanns hur många som helst utspridda i hela nationalparken som verkar vilda, men tydligen ägs av boende i området. De verkar dock få röra sig hur de vill vilket de också gjorde.

Den här hade hittat en skön lerpöl.

Det här var den brantaste stigningen på banan.

Mot slutet nöp backen till lite extra.

Och sedan in i motvinden igen.

Åsnor fanns det också gott om.

Egentligen föredrar jag funkis, men hus med halmtak är rätt häftiga ändå.

Inte långt kvar nu. Sade jag att det var motvind?

I mål!

Ett av de stiligaste ekipagen för dagen.

Detta smakade gott efter.

Sedan var festen i full gång.

Vi cyklade den variant som heter Epic och är ca 138 km lång. Som ni förstår väldigt fint landskap och vägar även om vägbanan ibland lämnade en del att önska. Det enda negativa var att det ofta var rätt så trafikerat. Många av lokalbefolkningen är inte helt glada i att det cyklas hemmavid utan tycker att "those bloody cyclists are clogging up our roads!". Flera demonstrerade detta genom att göra farliga omkörningar och tuta på samma gång. Tråkigt, men inte mycket man kan göra.
Just det, en grej till: Cattle grids! En helt ny upplevelse för min del och de första tog jag väldigt försiktigt eftersom det ofta stod cyklister och lagade punkor strax efter. Skulle tro att vi passerade uppåt 20 st. Här är ett litet filmklipp som jag tror funkar:
http://s168.photobucket.com/user/An...Spring Sportive/IMG_3121_zpsbiovmhzl.mp4.html
// Andreas
Edit:
Sjukt onödigt med kvadratformatet på bilderna, men jag upptäckte först efter loppet att jag hade råkat ha den inställningen på telefonen...
Senast ändrad: