RR Midsommar i Hälsingland, Mostigen & Vikebergsleden

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum

Per

Ny medlem
nf1.jpg

Vi packar hojarna för att lämna ett närmast avfolkat Uppsala

nf2.jpg

Midsommarnatt

nf3.jpg

Midsommardagens morgon gav vi oss iväg på Mostigen.

nf4.jpg

Vindlar fram genom tallskog

nf5.jpg

Förbi Styvsjön

Mostigen går genom ett ovanligt vacker landskap, och stigen är jättekul.

nf6.jpg
nf7.jpg
nf8.jpg
nf9.jpg

Dagen efter midsommardagen åkte vi iväg tidigt för att hoja Vikebergsleden i Alfta, som vi hämtade info om på Happy http://happymtb.org/forum/turtips/reviews.php?s=60&cat=0&hide=0 innan vi åkte upp till Söderhamn

nf10.jpg

Tidig morgon i Lillstugan

nf20.jpg

Vikebergsleden är tydligt rösad. Man följer de svartvita eller gröna märkena.

nf11.jpg

Över en blommig äng

nf12.jpg

Klätring genom tallskog

nf13.jpg

Oundgängligt myggstift

nf14.jpg

Hälsningland är stenigt

nf15.jpg

nf16.jpg

En härlig utförslöpa

nf17.jpg

I bakgrunden kvicktjärnen

nf18.jpg

Elisabeth på ett steg

n19.jpg

På sommaren går det boskap på vissa delar av leden så man fick skjuta hojarna under olika barrikader.

Både Mostigen och Vikebergleden är helsköna. Vikebergsleden var särskilt kul för den var lite bergig. Man klättrade ett bra tag och hade sedan en jättekul nedförslöpa tillbaka till Alfta.

Edit: stavfel i rubriken

Senast redigerad av en moderator:
Härligt! Min "hemmabana" (Vikebergsleden, bor ca 500m från starten)! Kul att ni gillade den. Om jag förstod rätt så körde ni gröna (15km). Då missade ni (enligt mig) några av dom finaste bitarna...

Hör gärna av er om ni återkommer så kan ni få en guidning på stigar utanför leden också.

Stiligt!

Jag hade planer på att ta Mostigen imorgon men det ser ut att bli regn så jag lämnar cykeln hemma och jobbar över istället.

Tomaten skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt! Min "hemmabana" (Vikebergsleden, bor ca
> 500m från starten)! Kul att ni gillade den.

Den var helt enkelt skitkul. Mer mountain bike, med betoning på mountain, än det någonsin blir i Uppland eller Sörmland. Samtidigt var inte stigningen så hög eller brant att det blev tradigt. Å så skitkul med den långa nedförslöpan tillbaka.

> Om jag förstod rätt så körde ni gröna (15km).

Ja, det stämmer, vi hann inte mer, skulle hem o umgås o äta god mat.

> Då missade ni (enligt mig) några av dom finaste
> bitarna...

Det blir fler tillfälen.

> Hör gärna av er om ni återkommer så kan ni få
> en guidning på stigar utanför leden också.

Gärna

Jag kan rekommendera flottarleden som går mellan runemo och söräng och är cirkus en mil. Teknisk cykling längs voxnans strand, kan det bli bättre?

Dessutom hälsar far min att han såg en björn i lördags bara någon kilometer ifrån söräng (päronen har sommarstuga där).

rikard skrev:
> stigarna såg väldigt släta oc fina ut, var de
> det hela vägen?

Stigarna är jättefina, men långt ifrån lätta att hoja. Hälsingland är stenigt, stenigt som sjutton. Bitvis är det lätt vindlande snabb rolig stig, bitvis är det oerhört stenigt och svårt, en del av Mostigens spänger är svåra eller mycket svåra. Tekniskt är det jämförbart med Lunsen och Hellas.

Mytomspunnen: Flottarleden är ju alldeles i närheten. Det blir nästa gång.

Nu blev jag lite inspirerad. Jag kör flottarleden nån kväll den här veckan! Ska försöka fota lite och göra ett minirepotage.

/Tomas

Tomaten skrev:
> Nu blev jag lite inspirerad. Jag kör flottarleden
> nån kväll den här veckan! Ska försöka fota
> lite och göra ett minirepotage.
>

Gör så. Förra sommaren när jag cyklade den var den bitvis under vatten dock då den går så nära voxnan. Vi fick ta en och annan omväg då men den kanske är torr och fin nu?
Hälsa kvigorna i hagen man kommer in i efter att man cyklat förbi (men ej över) järnvägsbron. De är nyfikna men snälla (och råkar tillhöra en barndomskamrat till mig).

Hur snygga bilder som helst.
Man blir bra sugen på att prova eftersom jag ganska ofta är uppe i Hälsingland (Glada Hudik!)

...men Per var ligger Mostigen? Vikebergsleden hittar jag fint beskriven i "Turtips" men inte Mostigen.

/Thomas

Tjohugo skrev:

> ...men Per var ligger Mostigen? Vikebergsleden
> hittar jag fint beskriven i "Turtips" men inte
> Mostigen.

Utanför Söderhamn, fann följande på, http://www.soderhamn.org/webred/webred.nsf/viewDocumentWeb/6AB90C3DDFFEC209C12569E6004921E5

"Mostigen, 17 km

Vid infarten till Söderhamn, vid StatOil macken börjar Mostigens vandringsled. En mil och sju kilometer längre bort slutar den vid Bocksjön i Mo gamla kyrkby. Terrängen är mycket växlande. Vi rekommenderar en paus vid Stortjärn, Styvjesjön och Mostigshällarna."

Borde nog göra ett turtips om den. Vårdas turtipsen är de ovärderliga när man vill se lite nytt land och pröva okända stigar. Vi fann Vikebergsleden på turtips, och den var verkligen en höjdare.

Härligt! Får väl även jag fylla i att detta är min "hemmabana" där jag cyklar ett antal ggr per vecka. Det finns ett så pass stort stig/led nät att man kan skapa ett flertal olika kominationer av banor. Mycket tekniska kombinationer där det går att träna fys i midja samt tekniska partier där färdighet i balansakt förbättras, bara för att nämna något. Jag cyklade där igår och kan nämna att jag fastnade med en taggtrådsspets under huden, på stället som du visar på sista bilden. Kände inget förrens jag röck loss och då gjorde det ONT.... Men det var strax glömt pga upphetsningen i cyklingen. Välkommen flera att cykla våra fantastiska leder, och som Tomaten säger, vi ställer gärna upp på en guidning om det är någon som har lust!!!!

anderski skrev:
> Hm, det ser fint ut!

Ja, när vi hojade omkring i hälsingeskogarna frågade vi oss varför vi ska åka utomlands och hoja. Varför stannar vi inte hemma och upptäcker svenska stigar? Idag har jag svaret: 10-14 grader o ihärdigt duggregn.

mostigen.jpg

Ytterligare en bild, från Mostigen, som inte fick plats i första posten.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp