[RR] Min cykel blev stulen och återfunnen, U-Lock justice!

Boe

Aktiv medlem
Var och snackade lite med Gefvert idag, ställde hojjen (min fixed Paletti) olåst utanför butiken. När jag kom ut fick jag den där kalla magen ni vet, hojjen var borta... En man på andra sidan gatan ser lite förbryllad ut, och jag frågar om han sett en blå hoj här ute, ja, det var två grabbar som sprang iväg med den bort mot Klippgatan. Gefvert kommer rasande ut ur butiken och ropar att jag ska hoppa in i hans bil! Bilen står precis utanför butiken och vi drar iväg i ursinnig fart. In på Åsögatan och två kvarter bort vinglar en cykel lite misstänkt, inte lätt att sno en fixie. En kille vinglar upp på trotoaren mellan ett par bilar och vi tvärnitar bredvid. Jag hade plockat ur mitt bygellås och hoppar ur bilen. Killen släpper cykeln och springer iväg, jag spurtar efter, Gefvert räddar hojjen.

Två kvarter bort börjar han se lite trött ut, men fortfarande ganska bra fart på benen. Jag ropar till honom att han ska stanna och att "jag kan springa mycket fortare och längre än dig!".

Bestämmer mig för att sätta låset i huvudet på honom så fort han stannar, men när han vänder sig om ser jag att han kanske är 15 år och livrädd. Jag håller honom mot väggen och låter honom förstå att jag mer än gärna öser honom med låset i ansiktet medans jag förklarar att man inte ska stjäla cyklar osv..

Han vill inte visa mig sitt leg, och jag vill inte brotta fram det heller, han får efter en grundlig genomgång att man inte snor saker av cyklister springa hem till mamma och byta kalsonger.

/U-LOCK JUSTICE.

Edit av the_TnT: Väck med versalerna även här...

Senast redigerad av en moderator:

K2

Ny medlem
Man sätter inte låset i huvudet på ngn!
Mycket bättre att sätta det runt halsen och runt valfri stolpe :-)
Så nära modern skampåle man kan komma!

/K2

lleberg

Ny medlem
Fan va rätt!

Jag borde skaffa lås till min fixie, trots att den bara lämnas ute korta stunder, typ när jag är inne på en pizzeria och fyller på vattnet, eller när jag köper frukt (båda exemplen tagna från dagens tur)..
För jag är lite för knäskadad för att kunna springa efter utan att riktigt behöva överväga hur ont det kommer göra :/

Vilket skitlås som helst funkar väl, det hindrar 15åringarna :/

Två fel gör inte ett rätt.

Men jag för står dig Boe, och skulle nog göra nått liknande. Men utan massa snack.

pewe

Aktiv medlem
Där satt den! Äntligen en cykeltjuv som tas på bar gärning.

Westman

Aktiv medlem
Jag trodde du skulle låsa fast honom med låset runt något. Det hade varit lagom straff.

Klaes

Ny medlem
Tur att du fick tillbaka din cykel. Men jag förvänta mig något i denna stil när nu titeln var som den var.

evelina*

Ny medlem
Jag tycker inte att det är rätt att hota någon med spö. Om killen var rädd redan innan upptryckningen mot väggen om hot om köttning med cykellås varför? Jag kan förstå att man är fylld av adrenalin å så men...nej.

Daner

Aktiv medlem
Tips för när man tar evelina* på bio:

1) Ingen Clint Eastwood

;)

Bättre att hota och inte skada killen än att gör vad många, många andra skulle ha gjort. Döma inte Boe för hårt tjejer. Om någon hade stulit ditt barn och du hade hunnit ikapp dem på samma sätt jag slår vad att många av er skulle har reagerat med mer våld än så.

Fiber

Aktiv medlem
haha. Jag skulle också vilja ropa stanna för jag kan springa fortare och längre än dig till ngn.
Störtskönt att du hitta hojen. :-)) Grattis. Tjuvar - cykelägare, 99-1.

Skogling

Aktiv medlem
SLYNGLAR ! Är det inte i lägen som dessa man skall ta dom nerskitna kallingarna som troffé ?! Du skalle bett grabben tagit av sig dom... ;o)

Grattis iaf !

//Skogling

erik h

Aktiv medlem
rayy skrev:
> Gefvert for president? No more

Jo, såhär tänkte jag; hur tjusigt är det inte av en cykelhandlare att kasta sig in i sin bil och hjälpa en kund att rädda sin cykel? Om det är något man borde få LBS-medalj för så är det väl det.

Fast Bo var förstås också duktig, som återtog cykeln och som precis lagom lät bli att slå killen i skallen trots adrenalinruset.

evelina*

Ny medlem
Jag säger inte att jag inte skulle ha slagit! Jag tycker det är kul med våld på låssas, typ film och i dojon... Även om jag tycker att det är fel att hota med våld så tycker jag inte att det var dåligt att haffa killen. Bra gjort Boe (bortsett från hoten om köttning med cykellås).

En favvofilm; Battle Royale

Rippa

Ny medlem
"I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well, to tell you the truth, in all this excitement, I've kinda lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful U-LOCK in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do ya punk?"

Boe Callahan

cerberos

Aktiv medlem
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> "I know what you're thinking. Did he fire six
> shots or only five? Well, to tell you the truth,
> in all this excitement, I've kinda lost track
> myself. But being as this is a .44 Magnum, the
> most powerful U-LOCK in the world, and would blow
> your head clean off, you've got to ask yourself
> one question: Do I feel lucky? Well, do ya punk?"
>
> Boe Callahan

Kockrent Rippa!! ;) det där måste vara bland de hårdaste filmreplikerna någonsin....

bigfish

Ny medlem
Bra jobbat Boe!

Riktigt tråkigt med cykelstölder, framförallt av dyrare cyklar.

Senast redigerad av en moderator:

Deore XT

Ny medlem
fan vad härligt...Har respekt för dej som inte slår ner honom, hade ja varit i dina händer hade han fått en finfin smäll...

Daner

Aktiv medlem
Kanske dags för lite public service från Happy...

För några år sedan läste jag följande på Sheldon Brown:

"Then there is my beater, an early '50's Rudge, 531 main tubes. Originally equipped with a four speed Sturmey-Archer hub, this all-steel bike has mostly original equipment, except I replaced the rear hub with a vintage 40 hole steel fixed hub.
This is a rustbucket that lives outdoors behind my house, I never lock it. With a milk crate on the Pletscher rack, it is used for short-hop errands. This bike is deliberately uncomfortable and hard to ride, to deter thieves. It is a 21" frame, a couple inches too small for me, with a huge seatpost and the plastic base of a cheap ten-speed saddle with the cover and foam torn off.

The North Road handlebars are low and have been flipped upside down, so they are at least a foot lower than the saddle. Sharp steel rattrap pedals with no clips nor straps complete the instrument of torture. Anyone rash enough to try to ride this bike would have to have very long legs like me, and even then, a rider who was not accustomed to fixed gear riding would surely crash painfully if he or she tried to ride off on my Rudge. It has a gain ratio of 5.01 (68" / 5.44), and is comfortable enough for me for rides of a mile or two."

Och nu från Boes berättelse, "... två kvarter bort vinglar en cykel lite misstänkt, inte lätt att sno en fixie."

Mitt förslag är att flera av oss bidrar med delar för att bygga upp en ful och obekväm fixie som Sheldon har gjort. Komplettera med dekaler där det står "Stjäl inte denna cykel" på flera olika språk. Som gädde på moset skänkar jag gärna ett par Brooklyn Shinburgers till projektet:

Sedan ställer vi ut cykeln olåst och bevakar den från ett avstånd.

K

kalle b

Guest
Rekot.af.Tnalk skrev
två fel gör inte ett rätt

Moob Deep skrev
Two wrongs dont make it right it makes it even!

jns

Ny medlem
Risken är väl bara att nån snorunge försöker norpa pedalerna.

Sensmoralen från Boes story: dagens ungdom tränar inte konditionsidrott!

Skönt att pärlan kom till rätta!

//jns

Daner

Aktiv medlem
Det är därför att vi använder en stor pedalnyckel och lite Loctite och bevakar cykeln från ett avstånd.

jns skrev:
> Risken är väl bara att nån snorunge försöker norpa
> pedalerna.

Ekfeldt

Aktiv medlem
Boe.
Bra jobbat !
Jag är aldrig tillräckligt rapp i käften i sånna situationer så risken är väl att jag i ditt ställe hade nitat killen.
Inte med låset kanske men SATAN va förbannad man blir när det händer.
Anger management hade varit bra för många tror jag eftersom händelser som den du beskriver inträffar så sällan och när det händer så hinner man inte tänka klart innan det smäller.

Jag tycker du fixade biffen great !

Boe

Aktiv medlem
"Ingen blir snäll av stryk." -Bamse.

Jag har haft sån tur två dagar här, först påkörd (Palettin då också) och klarade mig helskinnad, bilisten smet och är polisanmäld. Idag stulen och återfunnen hoj. Jag ska spara på min tur och inte köpa en lott imorgon.

Chainsuck

Medlem
Bra att du inte slog killen men jag förstår inte att du lät honom gå. Polis och åklagare kan nog lära en sån där lite.

rikard

Aktiv medlem
tur för boe att det inte var en kampsportshuligan som var hög på rohypnol.....

glitch

Aktiv medlem
Boe skrev:
> "Ingen blir snäll av stryk." -Bamse.
>
> Jag har haft sån tur två dagar här, först påkörd
> (Palettin då också) och klarade mig helskinnad,
> bilisten smet och är polisanmäld. Idag stulen och
> återfunnen hoj. Jag ska spara på min tur och inte
> köpa en lott imorgon.

Eller är det Palettin som är cursed?

Skönt att det ordnade sig i alla fall. De där första sekunderna när du precis förstått att cykeln inte stod där måste varit olidliga.

/C

JLarsson

Aktiv medlem
Det skulle inte förvåna mig om tjuven blir skadeståndsberättigad om han snor en fixie och kraschar just för att den inte har två av varandra oberoende färdbromsar :o

42Hz

Aktiv medlem
Säkrast att klistra dit en varningslapp att cykeln cyklas på egen risk..

nils

Medlem
Alla cykeltjuvar skulle gott kunna få ett abus på adamsäpplet, men boe...olåst? Kom igen!

Daner

Aktiv medlem
Men den har det: Höger och vänster.

JLarsson skrev:
> Det skulle inte förvåna mig om tjuven blir
> skadeståndsberättigad om han snor en fixie och
> kraschar just för att den inte har två av varandra
> oberoende färdbromsar :o

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer