[RR] Moab, 2009

soderblom

Aktiv medlem
[RR] Moab, 2009
Bättre sent än aldrig var tanken med denna RR. Satt och gick igenom gamla bilder och tänkte att det kan alltid vara någon som blir inspirerad av dem.

Det var i augusti 2009 som jag och min dåvarande kollega Lasse (aka Dansken här på happy) var på konferens i Vail. I samband med detta tog vi tio dagar semester och ett av målen på resan var ett besök i Moab för att köra den välkända Slickrock-trail. Innan dess hann vi även prova på lite utförsåkning i Vail. Inte någon jättestor bikepark men det fanns en handfull leder med mycket fallhöjd av olika svårighetsgrad att välja på.

slickrock.jpg

Eftersom vi inte hade några cyklar med oss så gällde det att hitta några intressanta hyrcyklar. Efter att varit runt hos några olika cykelbutiker i Moab bestämde vi oss för Chile Pepper Bikes där vi hyrde oss varsinn Giant Trance X2.
http://www.chilebikes.com/

Augusti i södra Utah är ganska varm och vi blev rekommenderade att köra tidigt på morgonen eller framåt kvällen. Dagen innan hade det varit 38 grader och prognosen sa att det skulle bli liknande väder de kommande dagarna. Så vi ställde klockorna och var ute vid starten av Slickrock-trail vid 7-tiden på morgonen. Solen hade nyss hittat upp och det var behagliga 25-30 grader varmt. Vi tog hyrbilen upp till starten och besprade oss därmed på en lång klättring på asfalt. Sedan gav vi oss ut på "The Main Trail" och skippade den sk "Practice Loop".

En pigg och glad Lasse på väg uppför en av de tidiga stigningarna.

1.jpg

2.jpg

Svårt att inte se glad ut när det är så här fina förhållanden.

3.jpg

Gott om branta stigningar men det finns oändligt med fäste.

4.jpg

Går inte att klaga på utsikten heller!

5.jpg

6.jpg

Lasse laddar på utför.

7.jpg

Jag njuter av utsikten över Colorado River och har sedan Arches National Park i bakgrunden.

8.jpg

Stigen slingrar sig fram med Colorado River i bakgrunden.

9.jpg

Finns gott om backar att njuta av.

10.jpg

Det gäller att ha fart med sig in i de brantaste stigningarna.

11.jpg

Fortsatt upp och ner...

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

Två mycket nöjda och glada cyklister tillbaka vid parkeringen.

18.jpg

Hela turen tog runt 2h och då passade vi på att stanna och njuta av utsikten men ändå kändes det som att man bara kört en halvtimma när man var tillbaka. Dock hade jag lyckats tömma en flaska och så gott som hela min Camelbak på vatten.

Är grymt sugen på att åka tillbaka till Moab för att köra Slickrocks igen samt prova på Porcupine Rim Trail mfl. Får väl se hur det går med det i framtiden.

[RR] Moab, 2009
Jag blev inspirerad av Jacksons grymma RR att titta igenom mina bilder från Colorado och Utah igen och insåg att jag hade ett gäng liggande från de dagarna som vi var i Vail (som nämndes i första inlägget).

Resan skedde i samband med en konferens genom jobb som var förlagd i Vail och programmet var lagt så att man hade lediga eftermiddagar vilket passade perfekt för att kunna ge sig ut att cykla.

Vi begav oss ner till "centrum" och hyrde cyklar och löste dagspass för kabinbanan.
IMG_1040.jpg

På väg upp med kabinbanan.
DSC01379.jpg

Utsikt österut där I-70 slingrar sig mot Denver.
DSC01380.jpg

Väl uppe får man rulla lite grusväg innan man kommer till starten av de första spåren. Det går även att trampa uppför en bit för att nå slingorna längre österut.
IMG_0953.jpg

Riktigt fin utsikt åt "baksidan" uppe vid toppen av kabinbanan.
IMG_1011.jpg

Dags att rulla på utför..
DSC01391.jpg

Lasse på väg nerförs.
IMG_1017.jpg

Jesper som också var med från jobbet ville prova på utförscykling med.
IMG_1019.jpg

Efter att ha åkt på matförgiftning första dagen och varit sängliggande en dag så var det dags för ytterligare en eftermiddag i backarna. Till denna gången hyrde vi några cyklar som funkade desto bättre utförs än de slutkörda GT Force vi hade första dagen.
DSC01410.jpg

Lasse igen.
IMG_1018.jpg

Jag fegar ur och tar 'chicken line' som vanligt..
DSC01416.jpg

Det var riktigt fint i skogen längre ner, men som vanligt så glömmer man av att ta bilder när det går fort och man har roligt!

/David

Tillbaka
Topp