[RR] Monte Zoncolan

[RR] Monte Zoncolan
[RR] Monte Zoncolan
Annars är ju beskrivningen av nerfarten tillräcklig för att man ska dra öronen åt sig:

Thus going back down would demand a lot from your hands and wheels as they will overheat with normal braking – be careful!! There is no way to let go of the brakes occasionally as one normally do to avoid the heat building up. The only way is to stop.

[RR] Monte Zoncolan
Konvalj sa:
Bromsvätskan kokar och bromsverkan försvinner. Detta förutsatt att man kontinuerligt småbromsar, och enligt tidigare citat ska det ju vara för brant för att punktbromsa.

Är det teori eller praktik? Det finns förstås nån tokstolle som lyckats med det, men jag är rätt skeptisk till att det faktiskt händer.

Nu har jag förstås inte cyklat backen det handlar om, men jag har kört en del andra branta långa saker (t ex Zoncolan) och är det något jag velat ha där så är det skivbromsar. Jag får lite känsla av att skribenten inte har jättemycket erfarenhet av skivbromsar.

Men vi får väl leva med alla tokstollar som fortsätter vara livrädda för skivbromsar. Jag är dock ganska säker på att om 10 år går det inte att köpa en (sport)cykel utan skivbromsar.

[RR] Monte Zoncolan
Ingen aning om författarens erfarenhet av skivbromsar eller om korrektheten i det uttalandet. Dock skulle jag säga att om han säger att Zoncolan är en ganska enkel stigning jämfört med Passo della Forcella så är det något som man med hög sannolikhet kan lita på. Han har minst sagt gedigen erfarenhet av cykling i Alperna.

[RR] Monte Zoncolan
JT sa:
Konvalj sa:
Bromsvätskan kokar och bromsverkan försvinner. Detta förutsatt att man kontinuerligt småbromsar, och enligt tidigare citat ska det ju vara för brant för att punktbromsa.

Är det teori eller praktik? Det finns förstås nån tokstolle som lyckats med det, men jag är rätt skeptisk till att det faktiskt händer.

Nu har jag förstås inte cyklat backen det handlar om, men jag har kört en del andra branta långa saker (t ex Zoncolan) och är det något jag velat ha där så är det skivbromsar. Jag får lite känsla av att skribenten inte har jättemycket erfarenhet av skivbromsar.

Men vi får väl leva med alla tokstollar som fortsätter vara livrädda för skivbromsar. Jag är dock ganska säker på att om 10 år går det inte att köpa en (sport)cykel utan skivbromsar.

För bilars skivbromsar är det i högsta grad praktiskt möjligt att koka vätskan, men då är det ju en hel del mer massa som bromsas ner.

För cyklar är det nog möjligt. Det är ju inga problem att bromsa skivan varm nog att brännmärka hud, och vätskan kokar vid 230-270 grader (beroende på sort).

[RR] Monte Zoncolan
Konvalj sa:
Det är ju inga problem att bromsa skivan varm nog att brännmärka hud, och vätskan kokar vid 230-270 grader (beroende på sort).

Du "brännmärker hud" utan problem med 60-70 grader på bara nån sekund så det är knappast någon bra referens.

[RR] Monte Zoncolan
JT sa:
Konvalj sa:
Det är ju inga problem att bromsa skivan varm nog att brännmärka hud, och vätskan kokar vid 230-270 grader (beroende på sort).

Du "brännmärker hud" utan problem med 60-70 grader på bara nån sekund så det är knappast någon bra referens.

När jag brände mig på en skiva så vad det instant burn, så aningens varmare än 60 grader.

Hur som helst, googlade lite och hittade en del resultat om överhettade bromsar, t ex denna:
https://www.bikehub.co.za/forum/topic/160977-avoiding-overheating-disk-brakes/

Så det förekommer i alla fall. Även överhettade fälgbromsar både däck och belägg smälter.

[RR] Monte Zoncolan
Smälter verkligen däcken? Kolfiberfälgar som överhettas och förstörs känner jag till och jag har hört slangar som smäller, men smältande däck var ngt nytt för mig.

[RR] Monte Zoncolan
GoranS sa:
Smälter verkligen däcken? Kolfiberfälgar som överhettas och förstörs känner jag till och jag har hört slangar som smäller, men smältande däck var ngt nytt för mig.

I mina googlingar så hittade jag en forumpost där någons däck deformerades så de fick kasseras. Jag menade alltså inte att däcken rann av fälgen :-)

[RR] Monte Zoncolan
Jag känner att jag kan bidra med ett live VOTT-Facebook när ens kvalitéer känns ganska undermåliga, pulsen sakta på väg ned från 170 bpm och det är långt kvar upp.

20170315_140220.jpg

[RR] Monte Zoncolan
[RR] Monte Zoncolan
26er sa:
DT sa:
GoranS sa:
Med tanke på omdömet

Monte Zoncolan one have all reasons to regard as a really hard climb, but compared to this road it is pretty easy.

från http://cycloclimbing.com/alpspass1700paved/147passoforcella.html så verkar det vara klokt!

Jag slutade läsa här: 6.6 km with an average gradient of 17.24%

Looks like a perfect ride on my old steel Karakoram.
Se bara till at ta ordentligt med bilder medan du cyklar upp. Framför allt är jag intresserad av partierna med lutning på upp emot och över 30%.

Tillbaka
Topp