[RR] MTB i Florida

[RR] MTB i Florida
Skulle till Orlando,Florida i jobbets vägnar och tänkte jag måste stanna några dagar extra och se den här delen av USA som jag aldrig varit i förut. Men vad skulle man ta sig till? Utan familjen så lockade inte alla nöjesparkerna särskilt mycket. En swamptour klarades av för att se lite alligatorer och naturligtvis shoppades det. Men man vill ju se lite mer av naturen. Skulle man kunna cykla någonstans i Orlandos närhet? Florida är ju väldigt platt men lite googlade i ämnet och det skulle nog finnas en del ställen som hade potential. Ett som varit en IMBA Epic innan de gjorde om sina kriteria och ett som hävdades var minst lika bra som det första och kanske också var ett IMBA Epic. Jag har inte så stora krav så det lät definitivt tillräckligt bra för mig. 2 dagars cykling bokades således in. Den första dagen bar det av till ett område som heter Santos, ca 1h 20 min bilväg nordväst om Orlando. Där skulle det bland annat finnas ett freeride område som hette Vortex, inte för jag kanske är så mycket freeride men det utlovade ju iaf lite utmanande spår.

Cykel hyrdes hos Santos bike shop, en Giant Trance, de hade andra modeller också. Mycket hjälpsam butik som ligger väldigt praktiskt till, man kan cykla direkt från butiken in på spåren.
IMG_0464.JPG

Precis som utlovat av cykelshopen så började spåren väldigt snällt, här kan hela familjen cykla oavsett nivå. Snabba, släta spår som på kartan var utmärkta som Easiest. Men det var skönt att röra på sig efter 3 dagars konferens sittande. Med doserade kurvor så kunde man ha rätt kul ändå.

Mellan de lättaste spåren fanns det blåa spår, More difficult. Dess var fortfarande ganska lätta även om de varierade. Men riktigt kul. Lite knixigare med mer rötter och sten, lite höjdskillnader men inte mycket, Florida är ganska platt som sagt. Roliga namn som Marshmallow, Cow Bone och Dr Ruth förgyller upplevelsen. Jag drog mig bort till Vortex området för att pröva Röda spår, most difficult, och kolla on freeride området.
IMG_0469.JPG

En rolig detalj är att man hade en "qualifier" vid infarten till Vortex, dvs ett hinder man bör klara för att kunna klara spåren. Ser lite plattare ut på bilden än vad det var men ganska enkelt ändå. Sedvanliga amerikanska varningsskyltar men ändå ett bra sätt att signalera att här är det lite svårare. Som hela området är Vortex väl organiserat. Allt sköts av volontärarbete vilket imponerar när man ser allt som byggts. Spåren är väl utmärkta, de röda, svåraste spåren är enkelriktade. Nästan alla MTB spår är endast för cyklister, sen har vandrare och ryttare sina egna spår. Längre in i spårsystemet finns det fler multi-use trails men mängden endast cyklister spår är imponerande. De svåraste spåren stänger också när det regnar mycket, har man lagt ner tid på att bygga spåren så vill man bevara dem också. Alla spår ligger på statlig mark, i detta fallet delstatens Floridas mark. Enligt cykelshopen hade marken från början köpts in för att man ville bygga en kanal över hela Florida! Den idén övergavs och nu är det Florida Park Service som basar över området och det används för rekreation istället.

Men tillbaka till spåren. Nu blev det definitivt mer utmanande. Vortex området är byggt runt någon form av gammalt grustag och har en hel del upp och ner. Man har verkligen utnyttjat marken man har och spåret snirklar sig fram och tillbaka över de korta men branta stigningarna. Det finns en pump track, som mer ser ut som en hoppbana och en hoppbana som definitivt ser slopestyle aktig ut i mina ögon. Jag väljer dock att börja med IMBA red. Kul spår med en hel del manbyggda features varvat som sagt med korta, branta backar både uppför och nedför.

IMG_0475.jpg

IMG_0477.jpg

Drop som definitivt kräver sin insats, nej jag hoppade inte här.

IMG_0479.jpg

Snygg blandning av natur och bygge.

Överlag blev jag riktigt imponerad av spårens kvalité och allt som var byggt. Fick inte en bild på det men corkscrew är stor träkonstruktion där man kör i en korkskruvs konstruktion helt i trä som droppar en ca 5-6 höjdmeter ner.

Efter cyklandet i Vortex och lite hoppande i pumptrack/hoppbanan så begav jag mig tillbaka på andra spår, mest blå men också lite röda även utanför Vortex.
IMG_0483.JPG

Obligatorisk luta cykeln mot träd bild, ibland var det verkligen som att cykla i en botanisk trädgård.

Så mycket fina spår i Santos, och jag skrapade bara på ytan. Spåren fortsätter förbi Santos/Vortex området flera mil och där finns många trailheads längs vägen. Gav klart mersmak och jag övervägde att stanna en dag till men det andra området jag ville testa hägrade.

Så dagen efter bar det av mot sydväst istället, ungefär lika långt. Målet var att cykla i Alafia River State Park, stället som skulle ha varit en Epic men som nu var bortplockat pga avsaknad av vildmarkskänsla och exposure. Kunde ju vara bra iaf. Denna gången hyrde jag en Specialized FSR Stumpjumper från AJs Bikes and Boards. En liten bit att köra från shoppen till Alafia men inga problem att fälla sätet i hyrbilen och få in cykeln. Alafia är även det delstatlig mark, tydligen en gammal gruva som nu gjorts om till State Park. Även här är spåren byggda och underhållna av volontärer, det påpekas flitigt att man bör engagera sig och både i Santos och här så anordnas byggardagar, varje vecka och lite större sessioner en gång i månaden.

Alafia är en typisk state park. bra underhållen, det finns toaletter, picnic bord, campingplaster och vatten att tillgå. Det finns t o m en lekplats. Även här fanns det lätta spår som hela familjen klarar av men som var lite knixigare än i Santos. Fortfarande denna härliga botaniska trädgårdskänsla. Området är egentligen inte så stort men man har tagit vara på utan och spåren snirklar sig fram och tillbaka men på grund av den täta vegetationen så störs man inte av det. En annan färgskala här, gröna för lättast, blå för mellan, sen svart för svåra och dubbelsvart för väldigt svårt. Även här är de flesta spåren endast för cyklister med egna spår för vandrare och ryttare. Här var endast de gröna 2-vägs trafik, alla de andra var i stort sett enkelriktade.

Så jag började med Rollercoaster, ett blått spår som snabbt blev min favorit. De olika spåren är ganska korta och jag länkar ihop dem, tar svarta små avstickare, kör lite grönt för att återhämta mig och njuta av farten. Rollercoaster är som det låter, upp och ner, många möjligheter till hopp och glädje.
IMG_0506.jpg

Lite svårt att se kanske, men där finns en skylt om att det finns en enklare väg och en svårare, så var det på många spår.
IMG_0509.jpg

Än slank han hit, än slank han dit. Spåren vindlar sig verkligen fram och tillbaka.

Sen blev det North Creek, upp och ner och längs med skarpa små ryggar. Man kunde hänga på flera roliga loopar som Twisted Sister, Razorback och Magic Island.
IMG_0510.jpg

Ingången och utgången till Magic Island. Den handbyggda sakerna här var mer för att ta sig över våta ställen, inte lika mycket för hopp och bus, fast lite doserade var de allt.

IMG_0512.jpg

Cykeln för dagen. Notera skylten som varnar för att nu kan det bli 2-vägs trafik. Ber om ursäkt för skärmen i överkant på bilden.

Alafia är inte ihoplänkat med andra spår som i Santos. Det finns dock fler områden att cykla även i denna trakten. Men jag var ganska nöjd efter att ha hojjat omrking i 3+ timmar. Flera av spåren var kul att köra ett par gånger så man kunde köra lite fortare. De hade en tendens att vara ganska knixiga och missade man hade man all möjlighet att landa i en grön sörja och bli fredagsmys för en gator.

Så för att summera så måste jag säga att jag blev imponerad av möjligheterna till kul cykling i platta Florida. Rekommenderar det varmt om man befinner sig i trakten. I och med att det finns ganska snälla spår som knyter an till de svårare så kan även icke eller sällan cyklande medlemmar av familjen vara med. Återigen måste jag också säga hur imponerad jag var över hur välskötta och uppmärkta spåren var. Cykelshopparna var också väldigt hjälpsamma och trevliga. Så när man tröttnar på Disney World och Universal så är detta ett utmärkt alternativ.

[RR] MTB i Florida
Oj vad kul och fina bilder. Har nyligen bokat några Ocala dagar till vintern
Funderade på om man måste förboka cykel på SantosBikeShop eller GreenwayBikes typ,

[RR] MTB i Florida
Santos bike shop har ju en kalender där man kan se tillgängligheten på varje cykel så man kan ju hålla koll på situationen. Har de bara en kvar i ens storlek så kanske man får boka den. Tror dock man måste avboka minst 48 timmar innan om man inte vill ha cykeln så det beror ju lite på hur flytande planer man har.

[RR] MTB i Florida
Inga snakes on the trail idag. vaknar sennare med sommarvärmen tydligen.
Apropå deposit ,gick bra lämna hyrbilsnyklar då mitt kort inte ville vara med riktigt .

Bilagor

• IMG_20170305_125935_637.jpg
    IMG_20170305_125935_637.jpg
    696.1 KB · Besök: 86
Senast redigerad av en moderator:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp