[RR] När familjen sover

Sigge Star

Aktiv medlem
[RR] När familjen sover
Tjenix,

Körde ett par veckors bilsemester i landet som vi bara gillar mer och mer. Cyklarna var med för familjeturer men det blev också några morgonräder på egen hand för att utforska ytterligare. Stack ut strax före soluppgång och var tillbaka till frukost. Hann med tre turer enligt kartan.
01a.jpg

Första turen i Ceahlau-berget nära Bicaz. Bodde på ett enkelt pensionat på ca 800 möh i dalen nedanför detta branta berg. Brant från första början men cykelbart. Här ett lite flackare parti
01b800x450.jpg

Sedan var det bara att slänga upp hojen på ryggen och knata en massa höjdmeter för att komma upp i lite mer flack terräng.
02800x450.jpg

Lite längre bort syns en toppstuga och högsta toppen på ca 1850
03800x450.jpg

Utsikten rakt öster ut kan man ju stå ut med
04800x450.jpg

Trampar på en kort bit bort till Cabana Dochia på ca 1750 möh
05800x450.jpg

Utsikt rakt ner mot dalen där jag startade:
06800x450.jpg

Och stigen vidare
07800x450.jpg

På turen ner blir det efter ett tag grymt brant och kryddat med klippformationer som ju säkert väcker vissa associationer...
08450x800.jpg

Det blev en tur på 3,5 timme men bara 13km (!). Å andra sidan 1200 höjdmeter klättring. Här syns berget på håll när vi bilade vidare under eftermiddagen.
09800x450.jpg

Nästa tur... Denna nordöstra del av Rumänien kallas Bucovina och är känd för alla fantastiska kloster. Jag smet ut igen före soluppgång. Det är ngt magiskt med en soluppgång i detta landskap.
10800x472.jpg

Hade kollat upp lite skogsvägar upp till en kulle på drygt 1300 höjdmeter och startade på ca 600 möh
11800x450.jpg

Chansade rätt på några vägval och hittade fram till ett öppet parti på toppen. Träffade herden där uppe och fick en kort story om hur det är att arbeta 04:00-22:00 varje dag...
13800x350.jpg

Härlig känsla när man vet att det vanskas utförskörning
14800x600.jpg

Det blev ca 800 höjdmeter, 3 timmar och tre mil.

Vi åkte vidare... Passerade Borsa och ett bergsmassiv med toppar på 2300möh. Där blev det hiking med familjen istället för cykling. Fantastiskt det också och med fantastiska vyer. Slog sedan läger i Mara valley i Maramures. Magisk morgon igen...
15800x450.jpg

Körde ett par mil på landsväg och grusvägar och kom fram till en skön öppning i landskapet
16800x450.jpg

Klättrade en halvtimme-tre kvart med cykeln på ryggen och kom upp på en platå med fin utsikt.
17800x450.jpg

Lanskapet där uppe var kargt efter en brand men vackert
18800x292.jpg

19800x376.jpg

Innan det var dags för utförsturen på 1000 höjdmeter var det läge att njuta av utsikten ner över dalen och Karpaternas fortsättning in i Ukraina (längst bort i bilden)
21800x600.jpg

Till att börja med en brant single track, sedan öppet landskap som på bilden och sen en dirtroad med berms, små hopp och grymt grepp och som bara fortsatte och fortsatte med ett lut som bjöd in till ett pedaltramp då och då. 7-8 km långt flyt.
22800x600.jpg

Det blev nästan fem mil på drygt 4 timmar. Drygt 1200 höjdmeter, men framför allt en fantastiskt vacker tur. Gav mersmak.

Skulle ha gjort en tur till i närheten av Transalpina (vägen som korsar Transylvanska alperna och når 2150 möh) men ett åskväder drog in och vi körde hemåt efter en natt med åskknallar av mäktig kaliber.

Jag ska lägga upp material från en dryg veckas cykling i Juli också, men det får bli senare
hare finfint
Sigge

[RR] När familjen sover
Svedberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Fantastiskt! Har du cyklat i Rumänien tidigare?

Rätt myclet vid det här laget. Sök på Rumänien eller mitt namn så får du upp en massa trådar.
Sigge

[RR] När familjen sover
För första gången i hela mitt liv blev jag sugen att bli en MTB-tomte. Fy fan för dig Sigge.

Tur att detta ligger allt för långt bort, det där tomtelandet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp