[RR] Nickspåret norrort

Limpan77

Ny medlem
[RR] Nickspåret norrort
Kan varmt rekomendera Nickspåret ute vid järvafältet. Kanonbana med varierande tempo och terräng. Stor eloge för bra markering samt kvalitet på banan. Det ända som saknas är lite plankor vid de partier som kan bli lite leriga.

DSC00021.JPG ht=544

Starten är bra markerad

DSC00016.JPG ht=544

Stockhoppet

DSC00017.JPG ht=725

Lite lerigt vid en del partier

DSC00020.JPG ht=544

Bra markeringar , bara följa cyckeln och inget annat.

DSC00018.JPG ht=544

Ett lugnare parti

[RR] Nickspåret norrort
De "leriga" partierna fräser man igenom med hög fart och lite vilja : )
en del backar däremot kan bli lite för branta, så man får leda hojen. Att ta sig runt hela banan
tar ca 1,20 tim.

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Nickspåret norrort
Limpan77 skrev:
-------------------------------------------------------
> De "leriga" partierna fräser man igenom med hög
> fart och lite vilja : )
> en del backar däremot kan bli lite för branta,
> så man får leda hojen. Att ta sig runt hela
> banan
> tar ca 1,20 tim.

Det är ett härligt spår. En del tar sig runt på 40 minuter (inte jag).Alla backar går att cykla uppför om man tar i, förutom mördarbacken på genvägen kanske.. Finns flera trådar med tider, och en egen hemsida för spåret: http://igelbacken.blogspot.com/

[RR] Nickspåret norrort
gram skrev:
> Limpan77 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De "leriga" partierna fräser man igenom med
> hög
> > fart och lite vilja : )
> > en del backar däremot kan bli lite för
> branta,
> > så man får leda hojen. Att ta sig runt hela
> > banan
> > tar ca 1,20 tim.
>
> Det är ett härligt spår. En del tar sig runt
> på 40 minuter (inte jag).Alla backar går att
> cykla uppför om man tar i, förutom mördarbacken
> på genvägen kanske.. Finns flera trådar med
> tider, och en egen hemsida för spåret:
> http://igelbacken.blogspot.com/

Jag började cykla förra året o dom första gångerna tog det typ 2 h. När jag kom hem var jag så trött att jag behövde sova ett par h. Nu ligger pb på 32 min och ett normalvarv går på 40-50 min. Mycket handlar om att cykla "smart" o att slippa gå i uppförsbackarna. Mördarbacken på genvägen är fortfarande obesegrad (för egen del)

[RR] Nickspåret norrort
jag blir lite imponerad av turbos tid

" När jag kom hem var jag så trött att jag behövde sova ett par h. Nu ligger pb på 32 min och ett normalvarv går på 40-50 min. "

jag har som mål att klara hela banan utan att stanna eller sätta ner foten.

vi får se i slutet av sommaren : )

[RR] Nickspåret norrort
garpa skrev:
> 32 minuter är riktigt bra. Mäter ni från
> skylten på första bilden?

jag åker aldrig ner till skylten, för jag kliver på spåret från Kymlingelänken, närmast hemifrån så. Gissar att jag tjänar två minuter på det va?

Här är tid-tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/438716/page=2
Micke s har kört på 26 minuter :)

[RR] Nickspåret norrort
gram skrev:
> garpa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 32 minuter är riktigt bra. Mäter ni från
> > skylten på första bilden?
>
> jag åker aldrig ner till skylten, för jag kliver
> på spåret från Kymlingelänken, närmast
> hemifrån så. Gissar att jag tjänar två minuter
> på det va?
>
> Här är tid-tråden:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/438716/page=2
>
> Micke s har kört på 26 minuter :)

Nä då har jag mätt från elskåpet vid dom nybyggda husen eftersom det är slingan går ihop och eftersom jag kommer från överjärva gård hållet. Under 30 är sommarens mål och 26 min är bara sjukt!

Det verkar som att det är mkt mer folk som cyklar spåret i år. Man möter fler och det känns som att spåret blivit bredare. Någon annan som noterat samma sak?

Jag saknar spänger på några ställen. Inte för lerans skulle utan mer så man kan träna sin spångest o inte behöver skämmas när man kommer till hellas...

[RR] Nickspåret norrort
Har för mig att vi mätte 9,2 km nerifrån startskylten på första fotot. Kan någon annan som var med när det begav sig bekräfta?

Ska leta lite i mina cad-filer för att hitta svaret.

[RR] Nickspåret norrort
Stockhoppet har jag inte testat ännu, kör runt, får väl skylla på att det oftast varit rätt blött på nick å en avhalkning från den stocken när man är på väg upp med fart kan bli rätt otrevlig.. Har äntligen fixat "brantblocket" på slutet av varvet, en gång i alla fall, går ju bra med fart om det är torrt.. Kanske blir ett varv på NICK ikväll, i mitt vanlig xc-fetto-tempo, jag brukar promenixa uppför de jäkligaste backarna..

[RR] Nickspåret norrort
Fan, jag brukar aldrig stanan till coh kolla på stockhoppet. Men man borde ju typ kunna studdsa på första stocken och hoppa över hela skiten?!

Fast det kasnke blir långt som fasen....

måste undersökas.

[RR] Nickspåret norrort
garpa skrev:
> Ok, men är spåret 9,2 km från skylten eller
> från där "cirekln sluts" så att säga?

Det är 9,2 från skylten. Jag la upp en ny GPX fil på stigoteket.se för NICK för inte så länge sedan då den gamla som låg där gick genom lite nybyggda hus osv.

Jag kör en stenålders webläsare här på jobbet så jag kan inte som om min GPX fil är publicerad ännu.

/* Jörgen */

[RR] Nickspåret norrort
" Kul att spåret hamnar i focus, Det e jättefint nu.

Synd bara att bilderna verkligen inte gjorde det rättvist..;) "

bilderna är tagna med en Ericsson P1i.

Lite svårt att få med en systemkamera format jättestor i en överful camelbak ; )

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Nickspåret norrort
Hittade denna skylten slängd i Ursviksskogen under en promenad. Ser ut som en NICK skylt i mina ögon. Någon ansvarig för spåret som vill ha den tillbaka?

P6200001.JPG ht=544

/* Jörgen */

[RR] Nickspåret norrort
Slängd vid den nya bron mot Överjärva gård. Ganska långt från spåret med anda ord.

/* Jörgen */

rikard skrev:
> Den tar jag gärna hand om och sätter upp på
> någon lämplig plats. Vart hittade du den?
>
> /r

[RR] Nickspåret norrort
Hur är blötstatusen i NICK nu? Jag var där i tisdags och det var gode fuktigt i spåren. Jag minns med förtjusning hur torrt och fint det var efter en vecka sol, men tyvärr har det ju bara regnat de senaste dagarna.

[RR] Nickspåret norrort
En bild från igår. Surhålen är välfyllda med lera. Resten är fuktigt i varierande grad men helt ok.

P6200001.JPG ht=725

Rikard: Ok, då lägger jag skylten där nästa gång jag kör NICK.

/* Jörgen */

[RR] Nickspåret norrort
sådär skall det se ut, det är ju ändå MTB... =)

Vissa ställen skulle vara trevligt att dika ut eller spånga över, men det är ganska mycket jobb mot komunen att få göra sånt i naturreservatet, och det är inte nån ide att lägga ner den mängden arbete innan byggena vid järvastaden är klara. Man vet aldrig vad som händer så spårets läge är aldrig helt 100 spikat.

[RR] Nickspåret norrort
Rikard: Nu ligger skylten på plats under hoppet.

Samtidigt kan jag ta och uppdatera "blötstatusen" till: Blött, slaskigt, lerig och halt. Idag var det mer blött än torrt, speciellt bortre halvan av spåret var slaskigt mest hela tiden. Kändes dock som att det precis hade kommit en rejär skur så det är kanske kortvarigt.

/* Jörgen */

[RR] Nickspåret norrort
Den sista bilden i tråden visar ursvik precis som jag minns den. Även under de torraste veckorna är det inga problem att finna lera där..

[RR] Nickspåret norrort
En märklig sak som hände igår var att det var avspärrat en del av spåret ?

jag fick för mig att det var nåt sånt här painball eller liknande, cycklade på i vanlig ordning och klarade mig från att bli nedskjuten : )

/ The limpan

[RR] Nickspåret norrort
Limpan77 skrev:
> En märklig sak som hände igår var att det var
> avspärrat en del av spåret ?

Var?

[RR] Nickspåret norrort
Limpan77 skrev:
> Var?
>
> -----------------
> Jonna Happy!
>
> I slutet av spåret.
>
> Efter genvägen

Garanterat vovveklubben!

[RR] Nickspåret norrort
gram skrev:
> Alla backar går att
> cykla uppför om man tar i, förutom mördarbacken
> på genvägen kanske..

Min flickvän cyklar upp för den, så visst går det. Själv har jag inte lyckats, hon är "lite" mer teknisk än jag... =)

[RR] Nickspåret norrort
Testade för andra ggn idag vid 20 tiden, satan vad trött man kan bli... Fick det dock till typ 10,2 km från/till skylten(cykeldator från Biltema) å 44 minuter, pust å flämt. Skulle kanske kunna kapa den tiden med ca 2 minuter pga att man får leta/gissa vart man ska åka på sina håll (mer skyltar ska upp har det blivit sagt) lär mig nog hitta efter ett par turer till.

32minuter... jösses du behöver nog inte så mkt kondis ;) ge mä.

Lerigt blir det, tar det lugnt å försiktigt när lerpölarna dyker upp men lik förbannat så syns knappt färgen på hojen när jag kommer i mål, nu är det fördigtramsat, fullt spätt med mkt skvätt.

Önskemål: breda plankor eller ngn plyfa över gölarna
: mer skyltar
: röja vid ängarna, (klent skinn på benen ;)
: mer kondis

[RR] Nickspåret norrort
Jag körde NICK idag och det är en del av stigen som numera täcks av ett lager fälld skog. Det var iofs inte svårare än att jag bar cykeln över all sly, men det kan vara bra att veta så ni inte ger upp allt hopp och ringer en skogstaxi. Jag vill minnas att det var efter ungefär 60%, just efter man korsat en bred grusväg.

Och, jag tänkte så sent som i afton på hur tacksam jag är till NICK-entusiasterna för det förträffliga jobbet med märkning av spåret och allt annat ni gör för dess bevarande. Nästan så ag kände för att bidra genom att med en Swiss Army Lie och röja lite på ängen där gräset numer är meterhögt.

[RR] Nickspåret norrort
skaparn skrev:

> Och, jag tänkte så sent som i afton på hur
> tacksam jag är till NICK-entusiasterna för det
> förträffliga jobbet med märkning av spåret och
> allt annat ni gör för dess bevarande.

+1! Tack för att NICK-spåret finns!

Jag har dåligt samvete för att jag aldrig lyckats masa mig ut och hjälpa till på "fixardagarna"... Jag lovar bättring.

[RR] Nickspåret norrort
Jag var där igår, även jag runt 20:00 och framåt. Fan, jag blir helt lyrisk över detta spår. Det har blivigt så JÄVLA bra!!!

Fet tumme upp!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp