[RR] Norra Jylland

kievY

Aktiv medlem
[RR] Norra Jylland
Hej,

Fick en idé att kanske cykla från Helsingör, längs med norra kusten via Århus mot Fredrikshamn.

Är dock osäker på vägval och hur många dagar man kan räkna med..

Hade tänkt ta tåget från Göteborg till Helsingör, därifrån följa Route 47 längs med kusten och komma kanske mot Tisvilde på en dag efter tåget.
Dagen efter cykla mot Hundested, färjan över mot Rörvig och sen mot Själlands udde.. men enligt Google så vill den jag ska följa den trafikerade landsvägen vilket känns sådär utan vägren. Hur långt kan det ta mellan Rörvig och udden och färjan över mot Århus finns kanske en bättre väg än den som Google rekommenderar? Eller är det bättre att sikta in sig mot Ebeltoft?
Har sett att det finns Nationalvägar, men vad jag förstått är de ibland/ofta mycket längre än tänkt.

Har inget tält så tanken är att sikta in sig på hostels/hotell och därav blir det att om man nu bokar så är man lite "låst" att hinna dit.
Ser att det finns en cykelväg "ostkustrutten" som går längs med vattnet från Århus/Ebeltoft upp mot Skagen. Hur mycket längre kan det vara än att köra som Google säger?
Någon som kanske cyklat liknande väg och har input?

Tack för svar!

/Kevin

[RR] Norra Jylland
Superbrevet Scandinavia går liknande vägsträckning. Med start i närheten av Fredrikshamn och via en massa färjor tar sig till Helsingör. Tror att rutten går att ladda ner ifrån deras hemsida. Sträckan i Danmark lär vara provcyklad och uppdaterad då loppet går snart.

[RR] Norra Jylland
Nu står frågan om man ska sikta in sig på Ebeltoft eller Århus.. Ebeltoft är närmare ”kusten” och leden som går mot fredrikshamn och 20 min kortare med färja. Men å andra sidan ska Århus vara fint.

[RR] Norra Jylland
Nu står frågan om man ska sikta in sig på Ebeltoft eller Århus.. Ebeltoft är närmare ”kusten” och leden som går mot fredrikshamn och 20 min kortare med färja. Men å andra sidan ska Århus vara fint.
Om jag inte missminner mig så kan man äta på Ebeltoftfärjan och om så är fallet så skulle jag valt det. Om inte möjligt så skulle jag valt äta i Århus.

[RR] Norra Jylland
Om jag inte missminner mig så kan man äta på Ebeltoftfärjan och om så är fallet så skulle jag valt det. Om inte möjligt så skulle jag valt äta i Århus.
Du verkar komma ihåg helt rätt.
Mad.png

[RR] Norra Jylland
Ser ut att bli ändrade planer.. det går bussar mellan Ängelholm - Helsingborg pga banarbete, och då får man cykla ca 3 mil..
Min plan just nu är att ta färjan från Göteborg och cykla på norra Jylland ett par dagar och sen ta samma färja hem :)

[RR] Norra Jylland
Då har förberedelserna börjat. Kl 08 på fredag avgår färjan mot Fredrikshamn. Kl 11.30 är den framme, efter det siktar jag mig upp mot Skagen och ut mot "Grenen". Därefter är tanken att följa Vestkystruten innan jag slår läger. Tanken är att följa Vestkystruten fram mot Agger för att sen åka in på Limfjordsruten för att ta mig tillbaka mot Fredrikshamn. Då jag ska på bröllop 16/7 så har jag lite tidspress och inser jag att det tar lång tid pga väglag eller annat så viker jag av tidigare för att vara hemma senast på fredag 15/7.

Planen var att göra detta tidigare och ha fler dagar på mig, men de jag skulle åka med fick lite förhinder och vi inte kunde bestämma oss så tänkte jag att det jag får iaf åka ut en sväng ensam och testa.

Kommer komma med rapport och bilder senare :)

[RR] Norra Jylland
Hej,

Fick en idé att kanske cykla från Helsingör, längs med norra kusten via Århus mot Fredrikshamn.

Är dock osäker på vägval och hur många dagar man kan räkna med..

Hade tänkt ta tåget från Göteborg till Helsingör, därifrån följa Route 47 längs med kusten och komma kanske mot Tisvilde på en dag efter tåget.
Dagen efter cykla mot Hundested, färjan över mot Rörvig och sen mot Själlands udde.. men enligt Google så vill den jag ska följa den trafikerade landsvägen vilket känns sådär utan vägren. Hur långt kan det ta mellan Rörvig och udden och färjan över mot Århus finns kanske en bättre väg än den som Google rekommenderar? Eller är det bättre att sikta in sig mot Ebeltoft?
Har sett att det finns Nationalvägar, men vad jag förstått är de ibland/ofta mycket längre än tänkt.

Har inget tält så tanken är att sikta in sig på hostels/hotell och därav blir det att om man nu bokar så är man lite "låst" att hinna dit.
Ser att det finns en cykelväg "ostkustrutten" som går längs med vattnet från Århus/Ebeltoft upp mot Skagen. Hur mycket längre kan det vara än att köra som Google säger?
Någon som kanske cyklat liknande väg och har input?

Tack för svar!

/Kevin
Nu är detta ju i senaste laget men jag fyller på i din tråd ändå - nån annan kan ju ha nytta av den. :)
Jag cyklade delar av den rutten nu i veckan, men åt andra hållet. Helsingör - Tisvilde är ett par timmar, drygt 4 mil om man följer kusten, så du hinner dit dag 1. Tyvärr är det bara delar av sträckan som är sådär vacker som man skulle kunna föreställa sig, för det mesta ser man inte havet från vägen. Okej asfalt, men som så ofta är bilkörfälten släta som barnrumpor medan cykelvägrenen har en hel del skarvar, potthål och nedsjunkna brunnslock.

Många byar är väldigt fina rent visuellt men autenciteten är förstås borta sedan länge. Du får årsdosen av second hand butiker, små chica klädboutiquer och mäklarkontor på en dag.

Mellan Rörvik och Sjaellands Odde går det mycket riktigt landsväg och den är mycket riktigt hårt trafikerad och den saknar mycket riktigt vägren i princip genomgående. Kändes uteslutet att cykla där. Men stora delar av Odden är sandskog med sommarstugor, och jobbigt mjuk/lös grusväg. Helt okej med feta ballongdäck, inte helt okej med smala vägdäck.

Litet väster om Rörvik ligger längs vägen ett streetfoodställe med bra mat, och överraskande tjugo(!) ölkranar varav drygt hälften bra craft beer. Jag vet förstås att det kommer mycket bra småskalig öl från Danmark, men i praktiken ser det likadant ut på de flesta restauranger och krogar som här i Sverige - fifty shades of Carlsberg industriöl.

Mellan Sjaellands Odde och Århus går färjorna tätt, men Ebeltoft trafikeras bara med en avgång per dag ungefär vid lunchtid.

Det finns hyfsat gott om Airbnb och pensionat.

Ett tips till, välj riktning på rutten utifrån aktuell vindriktning... :sneaky:

[RR] Norra Jylland
Är hemma igen efter 5 dagars cyklande. Jag förstår nu varför jag mötte massa cyklister som cyklade från väst mot öst medan jag cyklade mot väst.. det blåser ju fruktansvärt så man ger ju upp hoppet.
Nåväl, man kan väl säga att jag cyklade från Fredrikshamn upp till Skagen, sen följde jag kusten förbi Hirtshals och kom typ mot Lokken innan jag började vända ner mot Ålborg för att ta mig mot östkusten.
Jag hade tur med vädret, runt 20-22 varje dag. Två dagar hade jag vindar upp mot 20 m/s och det var ingen rolig cykling med fullastad cykel.. det var nästan så man ville ge upp och vända. Men jag tog mig runt, såg en del cyklister, en del dansk natur och sandstrand. Blev totalt ca 40 mil i Danmark, snittade ca 8 mil per dag. Rolig upplevelse att komma ut själv och testa på ett äventyr. Ska uppdatera med bilder när jag landat lite och fört över lite bilder.

[RR] Norra Jylland
Som utlovat kommer några bilder här nu. Framme i Fredrikshamn drog jag upp direkt mot Skagen/Grenen. Efter Skagen höll jag mig på Vestkystruten mot Lokken.
D30218EE-FC6B-4777-B722-6723D9B9E69F.jpeg

I väntan att stiga på färjan till Fredrikshamn.
F3F6A7A0-9428-4708-A672-8A50455292A9.jpeg

Sista biten innan skagen var det iallafall trevlig cykelväg.
32972012-CE66-4F7E-AA0A-0A2E755FB92C.jpeg

Framme ute vid grenen efter ca 42 km cyklande.
98FF49BE-B500-43F2-A3A6-311624F9833E.jpeg

Bättre bild ifrån Grenen
BBF76198-1FE5-4A13-B703-6F2A7817F81F.jpeg
Vid ca kl 19 hittade jag en camping efter ca 70 km cyklande och slog läger.
31B29A80-2D95-437D-8E16-27712B520748.jpeg

Dagen efter påväg mot Hirtshals var det 80% såna här vägar, trevliga men efter ett tag kände man sig ensam utan trafik eller bebyggelse.
7AF7003C-16D3-4C9D-8A1B-B933CF389145.jpeg

Framme i Hirtshals, blåste en del. Här förstod jag varför alla åkte mot mig, de hade alltså vinden i ryggen.
7C31D5EA-76E1-4281-8B78-E2DDA1D753E3.jpeg

Trevliga vindskydd med rinnande vatten och toalett fanns det gott om.
90186786-EE0E-4ACC-913C-831EBC58A4D0.jpeg

Grusstigarna gick i sån här natur, gott om plats att kunna slå läger.
159C2356-485D-466B-A36A-4C3BB72A4C01.jpeg

Framme i Lokken, höga vågor och hård vind medförde i otrolig sidovind och jobbigt att cykla. Här funderade jag på riktigt att ge upp. Strax utanför Lokken slog jag läger då jag var helt utmattad, hade över dagen cyklat ca 8 mil i motvind.
E3E4409F-98DD-4AF9-97F5-9FCA5B921738.jpeg
Dagen efter strax 1 mil utanför Lokken bjuds man på såna här stigar, fanns massor av MTB slingor i närheten och var många MTB åkare jag mötte som korsade vägen och hade sig.
A23B3213-57F1-4B03-B803-3D325BC2C8A2.jpeg

Efter ett tag lämnade jag Vestkystruten och hoppade på Limfjordsleden. Här i Fjerritslev stannade jag till för en pizza, den satt fint efter 5 mils cykling.
92CE2550-4422-4EAE-896A-CCD671405842.jpeg

Efter Fjerritslev tog jag sikte mot Ålborg, detta är ca efter 4 mils cyklande.
450A9915-2419-4D01-B671-1D1E99A38069.jpeg
90F0C0CD-61D4-436F-9BC3-2719C5C74B83.jpeg

Framme i Ålborg. Någonstans här glömde jag totalt att ta kort. Men efter Ålborg cyklade jag mot Hals, där jag slog läger. Från Hals hade jag ca 5 mil till Fredrikshamn för att ta färjan hem igen.

Överlag gick resan bra, hade tänkt vara ute längre men insåg att det var typ samma natur längs hela västkusten, det blåste motvind/sidovind och det var ingen rolig cykling. Därför bestämde jag mig tidigare att dra in mot Ålborg. Allt som allt var jag ute 5 dagar och blev ca 40 mil cykling. Allt fungerade bra, bra skyltade vägar i Danmark och vänliga bilister när man cyklade på lite större vägar. Blir fler resor till grannlandet, får bara planera var man ska cykla mer.

Bilagor

• E6AC2673-088E-44EB-ACEA-68361C8EA78C.jpeg
    E6AC2673-088E-44EB-ACEA-68361C8EA78C.jpeg
    620.3 KB · Besök: 87
Tillbaka
Topp