[RR] Nysnö a.k.a. När vintern kom tillbaka.(ludvika)

42Hz

Aktiv medlem
En rapport från årets första riktiga vintertur. =)

Det tog till den 11 januari innan snön la sig i år.
image001.jpg

Rullar på trots snön. ;)
image003.jpg

Vattenninåerna har varit höga i år men kraftbolaget verkar lyckats hålla den nera utan att behöva öppna luckorna till forsen.
image004.jpg

Det har inte blivit mycket cyklande varken på barmark eller i snö senaste tiden så jag beslöt mig för att ta den enkla vägen ut ur stan, men det var fortfarande ingen lek, ingen plogad cykelbana.
image006.jpg

Ingen is på Väsman ännu
image008.jpg

Hoppas cykeln blir renare efter turen denna gång, fått nog av gegga för ett tag.
image010.jpg

Ingen hade besudlad snön på den lilla stigen över Kaffeholmen, före mig.
image015.jpg

Längst ut, i alla fall så långt jag kom.
image019.jpg

Vidare efter cykelbanan, passerade samma gubbe som var ute och promenerade ett par gånger.
image021.jpg

Beslöt mig för att i alla fall ta stigen över Laggarudden idag. Orört första biten
image022.jpg

No more! ;)
image023.jpg

Vintrigt.
image027.jpg

image028.jpg

Framme i Sörvik.
image029.jpg

Sedan var det mest tråkig klättring efter bilvägen, blev helt slut ändå! Kollade grinden.
image031.jpg

Här vek jag av mot vänster, verkar som det bara var ett djur som gått före.
image033.jpg

image034.jpg

Ovanför sandbrottet
image036.jpg

Kostade på mig en selfie. :)
image038.jpg

Inte hunnit vara kallt länge nog för att det skall ha hunnit frysa.
image041.jpg

image042.jpg

Lysande.
image045.jpg

Älgpass-ställe
image046.jpg

Lite snö i luften
image048.jpg

Äntligen framme vid vindskyddet!
image049.jpg

Denna gång tog det fyr utan problem, jämfört med fiaskot förra gången.
image051.jpg

Fick bli belöning i form av kaffe och fralla!
image055.jpg

Efter att fått på sig lite mer kläder var det dags att vända hemmåt, nu nerför!
image060.jpg

Fotopaus vid den lilla dammen.
image063.jpg

image064.jpg

Inga bilspår här heller!
image066.jpg

Gick att ta sig fram, tur att det inte var blötsnö.
image067.jpg

Nu började krafterna tryta rejält, oplogad cykelbanan sista biten hem.
image068.jpg

image069.jpg

Inte långt kvar nu, lite lättare att trampa.
image071.jpg

Hemma!
image072.jpg

Hade lite meck med bakväxeln, nedersta trissan isade igen helt när jag skulle ner för berget igen, som tur var kunde man knäcka loss det mesta, det är som sagt inte helt oblött i markerna ännu. :)

Rundan tog 3h, osäker hur länge jag var vid vindskyddet. Slut blev jag i alla fall, glad att jag genade lite från den första planen.

Distance 17.38 km
Duration 3h:02m:20s
Avg. Speed 5.7 km/h
Max. Speed 22.7 km/h
Calories 2747 kcal
Hydration 0.65L
Min. Altitude 169 m
Max. Altitude 349 m
Total Ascent 214 m
Total Descent 224 m
Weather Cloudy

Senast ändrad:
Grått är flott! Skön känsla i bilderna, nästan lite som bleka akvareller. Och vilken härligt vemodig känsla, ljuset från en Statoilmack i vintermörkret!
/Hon med lite hemlängtan från ett regnigt Shanghai

Fin fina bilder blir riktigt sugen på att vi ska ut i skogen själva snart :-) man längtar, bra fotat :-)

Ofattbart att du faktiskt hinner cykla lite också, mitt i den där spärrelden av fotande. Men så länge man inte fryser om handanden eller fotanden, så finns det väl inget dåligt fotoväder?

Riktigt jäkla tjusigt och inspirationsgivande!
Nu är ordningen återställd med fluffig snö och värmande brasa. Länge leve vintern :)

zzingo skrev:
-------------------------------------------------------
> Snöcykling ser så gött ut på bild....

Och är så gött att uppleva ute också...

skogscyklisten skrev:
> zzingo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snöcykling ser så gött ut på bild....
>
>
> Och är så gött att uppleva ute också...

Jag frös minst halva tiden! :)

Visst är det gött ute men ibland undrar man om det är värt det, så här efteråt, definitivt. ;)

42Hz skrev:
> Jag frös minst halva tiden! :)

Jo, det blir väl lite extra kallt med alla stopp för fotografering också. Det märkte jag själv förra vintern. Men som sagt det är det ju ofta värt, efteråt.

Kanske varm dryck i camel-bak kan lindra dina besvär...

42Hz skrev:
> Ledsen att förstöra en del av illusionen,
> termoskaffe. :-)

Ämanvaf... skandal!
:)

/Johan

Du cyklar mkt och fotar mkt.

Det är bra för oss som kollar på dina bilder. Bra bilder. Ser en stor väska på bröstet. DSLR ?

Fet cykel = fet kamera. ;)

Ja, systemkamera, det ska vara lite extra vikt när man ska trampa uppför berget. =)

Finns det en korvfabrik i Ludvika? Och har det varit en skandal?

Det fanns en korvfabrik som gick omkull efter skandalen då Expressen (har jag för mig att det var) under tidigt åttiotal (har jag för mig... Eller var det sent sjuttiotal?) avslöjade att de gjorde korv av slaktavfall. Tänka sig...

Detaljerna är något tveksamma, men den fanns i alla fall och det blev någon sorts skandal.

Jag var där som PRAO när jag gick i skolan och såg själv när de sorterade utgånget kött de fick in, det var inget jag tänke på då. :)

De fick in förpackningar med utgånget bäst före från butiker som de gjorde korv av, det var ju framsynt med recycling av kött. ?

Kommer även ihåg att blodpudding inte såg gott ut när det tillverkades!

Prinskorv direkt efter att den kom ut ur ugnen var däremot riktigt gott. ?

Försökte googla när de fick stänga, kommer inte ihåg vilket år jag var där...

PRAO är i åttan, så du var mellan 13 och 15 år gammal.

I Norge gör de krov på människor!

Tack, då var det nog i mitten av 80- talet.

Såg den där länken ochså om norrmannen!

Det fanns en korvfabrik som gick omkull efter skandalen då Expressen (har jag för mig att det var) under tidigt åttiotal (har jag för mig... Eller var det sent sjuttiotal?) avslöjade att de gjorde korv av slaktavfall. Tänka sig...

Detaljerna är något tveksamma, men den fanns i alla fall och det blev någon sorts skandal.
Jaja. i Gustavs gör de ju korv av HESTAR!

1982 byggde vi en skejtramp i en annan del av Marnäs. En dag, gissningsvis i mars 1983, då vi passerade korvfabriken så hittade jag ett griskranium bredvid en kontainer. Det gjorde sig sedan bra på en påle vid det som från då fick heta "Dead Pig's Ramp".

@42Hz: Snart tio år gammal RR. Tänk vad mycket som har förändrats; stigbiten förbi stenbrottet finns inte längre, längre upp är det drastiskt gallrat och vindskyddet står nu på ett stort hygge. Katedralgranarna runt stigen förbi den lilla dammen var väl iofs redan borta, jag har för mig att de försvann vintern 2012-13...

@42Hz: Snart tio år gammal RR. Tänk vad mycket som har förändrats; stigbiten förbi stenbrottet finns inte längre, längre upp är det drastiskt gallrat och vindskyddet står nu på ett stort hygge. Katedralgranarna runt stigen förbi den lilla dammen var väl iofs redan borta, jag har för mig att de försvann vintern 2012-13...
Ja, det är fler magiska passager som försvunnit, bland annat på grund av kalhyggen. :/

Hygget på Skålberget har två sidor. Det försvann en bra bit "vildmark", men det går samtidigt inte att komma ifrån att utsikten blev väldigt bra.

Samma här, fyra PRAO-veckor, en på varje termin i åttan och nian.
Hm, jag hade tre perioder och om minnet inte helt havererat var de två veckor styck. Tror de kom på ht och vt i åttan samt ht i nian.

Glasmästeri - lärde mig att det går att äta lunch vid halv tio.

Fotoaffär - plöjde en del av Sagan om ringen i väntan då det inte var några kunder och inget annat att göra.

Finans Skandic - lärde mig att övre gränsen för hur många gånger vissa människor kan besöka kaffemaskinen på en dag är högre än vad jag hade trott samt att det är rätt träligt att sätta in papper i pärmar, i synnerhet om det är många papper och många pärmar involverade.

Ett jordbruk, Hemköp, samt Värmeverket var jag på under våra tre ”tilldelade” prao-veckor. Tror det var tänkt att vara inom olika branscher, troligtvis jord/skogsbruk, handel/kontor samt industri/anläggning. Sista prao-veckan fick man ordna själv inom vad som helst, jag hängde på min morbror som körde långtradare. Det blev en Göteborgsresa, åkte söndag kväll och kom hem tisdag kväll. Sedan var det ledigt resten av veckan ?

Tillbaka
Topp