Bikzz skrev:
-------------------------------------------------------
> Thanx för alla bra bilder osv .. !! För
> längesen var jag sugen på och nära att
> backpacka Karakoram Hwy into China till Kashgar,
> sen genom oaserna tillbaka, det blev tyvärr
> aldrig av, (har bara varit i Karachi). Sen blev
> det krig och elände, då väljer man ju lätt
> andra resor. Härligt att se bilderna !!!
Eller hur! Alla områden den här cykelresan gick igenom hade någon slags oroligheter. Gilgit-Baltistans östra gräns är mot Kashmir, och Indien tycker nog att Gilgit-Baltistan är deras också. Till väst finns de delar av Pakistan som gränsar mot Afghanistan. Swat-dalen t.ex. togs över av talibaner för ett par år sedan.
Men det är runt omkring.
Den enda attacken i området som har riktats mot turister är 2013 när talibanerna anföll Nanga Parbats basecamp och 10 turister dödades. Det är inte i närheten av de delar där den här resan gick.
Men visst, speciellt nere i Gilgit fanns det en rätt märkbar polisiär/militär närvaro. Vi åkte en kväll upp och åt middag på ett finare hotell (fantastisk mat) och då kollade de undersidan av bussen för bomber och för att komma in i hotellfoajén hade de en metalldetektor.
Snart kommer vi i berättelsen till västra Kina också, där den tidigare dominerande gruppen, uigurerna, för en kamp mot hankinenserna. Lokal polis i regelrätta strider med nationell polis, liksom. Vi passerar efter det igenom Kirgizistan, och de områdena av Kirgizistan har en ganska stor uzbekisk befolkning och även där är våldsamheter ganska vanliga.
Men det som är gemensamt för alla dessa otryggheter är att de är riktade från en lokal minoritet mot staten. Ingenstans riktas våld mot turister. Sedan kan det såklart bli demonstrationer och upplopp och allmänt otrygga situationer.
Nåja! Summan av allt ovan är ju att det trots allt är helt OK cykelterritorium. Här kommer avslutningen på Pakistandelen av resan:
Etappen mellan Passu och dagens mål Sost var ganska kort, och vi fick tipset att ta det lugnt och stanna och fota och njuta mycket. Resten av gruppen drog iväg, medans jag såg motiv runt varje hörn och stannade typ överallt då det verkligen var en sjukt vacker dag.
Intressant rakat lamm.
Söta barn som blygt vågade sig fram för att peta på våra cyklar var en sådan grej som kunde göra hela gruppen glad :)
Ibland glömmer man bort att titta bakåt när det är så vackert framför en. Men det kan vara minst lika vackert där.
På den här sträckan såg jag ett antal före detta broar.
Alltså, det här med att stanna för lunch i gröna oaser i sådana här fantastiska omgivningar..
Bara lite mer vackra berg.
Sost är ett samhälle som finns där för att stora vägen går där. Även om silkesvägen tagit (bl.a.) den här vägen sedan urminnes tider så är just Sost en modern konstruktion, ett lastbilsstopp, sista utposten innan Kina och första anhalten i Pakistan från Kina. Som jag beskrev tidigare har sjön ställt till det en hel del vad gäller mängden varor som passerar denna väg, vilket även gjort att färre lastbilschaufförer behöver sova på hotell, äta på restaurang, köpa förnödenheter, utföra reparation eller lasta om. Sost var därför en decimerad stad, och på väg in passerade vi ett antal spökområden.
Och även om Sost inte var en decimerad stad så är det ändå inte samma sak som de andra städer vi passerade, där bor folk, odlar sin mark och sköter om sina getter och kor. Sost är en samling skjul uppförda på en stenåker. På höjden på andra sidan floden kunde man dock se den där gröna oasen: Ett riktigt samhälle.
Kaffe, någon?
Vi besökte den där byn ovanför Sost. Här var vissa barn väldigt nyfikna och någon busig pojke (inte han på bilden) ville provcykla lite. Med tanke på att jag stod med framhjulet någon decimeter innan ett meterdropp när han spontant försökte kliva på (Pakistans egen jofahjalm?) utan att fråga var jag ganska glad att jag stoppade honom. Hade inte varit kul att förklara för hans pappa varför hans son fått en hjärnskakning.
Nästa dag gav vi oss iväg på en endagstur in i en sidodal, till byn Misgar. Då den här dalen leder vidare till pass både mot Afghanistan (Wakhikorridoren) och Kina fick vi en beväpnad militäreskort som höll koll på oss och såg till att vi inte gick över gränsen. Tryggt.
På väg till Misgar passerade vi en bur där en snöleopard hölls, ett sjukt imponerande djur som det var sorgligt att se i den lilla buren. I december förra året kunde vi dock läsa lite glada nyheter:
http://www.bbc.com/news/world-asia-30381441 - tror att de har helt rätt i att hålla henne kvar i Pakistan, även om de inte har i närheten av samma pengar och förutsättningar som ett utländskt zoo.
Misgar var ännu en sådan där sagolikt vacker dalgång, bara tillgänglig via en ganska rå grusväg.
Engelsmannen Dave på sin stiliga 90-tals Orange.
Lunch vid en fantastisk bäck, sedan besökte vi ännu en sömnadsskola för byns kvinnor.
Vi fick lite bråttom att lämna dalen, det blåste upp lite regn bakom oss!
På kvällen besökte vi snöleoparden igen då det var dags att mata henne.
Next stop: Kina!