[RR] Ökencykling

paxel

Aktiv medlem
[RR] Ökencykling
Verkar som om vinterns OT-stress kommit igång, tänkte det var dags för en RR som handlar om annat än snömodd och misär.

I slutet av november var jag på hälsade på en kompis i Dubai. Eftersom jag var lite osäker på om jag skulle stå ut i +30 på en badstrand i en vecka så googlade jag runt lite efter saker att göra och hittade ett gäng mtb-cyklister som cyklade varje fredagmorgon. Efter lite mailande, facebookande och telefonerande så hade jag fått ihop en lånecykel, taxibokning och en adress till mötesplats.

Uppladdningen på kvällen innan påbörjades i skidbacken.
20121122_073_IMG_1498.JPG

Efter att pisterna besegrats åkte vi och hämtade morgondagens stålhäst, en BMC Speedfox. Fick veckans första överraskning när det visade sig att cykeln hade bromsarna på “fel” håll, dvs UK/Moto-style.
bild2.JPG

Passande då att den hamnar upp-och-ner. Hur ändra?

Gick upp kl 05 på morgonen för att ta taxi till Andy, en av gruppmedlemmarna. Det finns inga gatunamn i Dubai så jag hade bara ett område/gated community att gå på. Blev lite extra spännande eftersom just det området jag skulle till inte fanns på kartan så åkbeskrivingen till taxichaffisen blev “Lifestyle Village, beyond Arabian Ranches”. Och just precis så fåniga namn har områdena, som mest känns utslängda på måfå i öknen. Nåväl, väl där kom ytterligare två expats i en stor pickup och vi lastade cyklarna och drog i väg till där vi skulle cykla, A:t på kartan.
karta.jpg

Tog en timme ut och vi var på plats strax efter sju, då solen hade börjat klättra över bergen.
20121123_085_IMG_1510.JPG

Sedvanligt fipplande före åkning. Ett antal fler bilar fanns på plats.
20121123_086_IMG_1511.JPG

Efter gruppval bar det av ut i öknen. Åkte i snabbaste grupen, blev tempo motsvarande mellangrupp på Tisdagsrajden ungefär.
20121123_088_IMG_1513.JPG

Bilden är tagen efter cirka 500 meter och precis vid cyklisterna klotade jag för första gången. Kom en liten brant och jag tänkte bromsa ner farten i botten med vad som på min egen cykel skulle ha varit bakbromsen men visade sig vara frambroms med direkt OTB som följd. Efter det hoppade jag helt över högerbromsen för att inte förvirra mig själv.

Trippen andra överraskning var att det fanns vatten i öknen, vi körde runt i ett par bäckfåror ett tag och jag blev blöt upp till midjan men det torkade fort:-)
20121123_089_IMG_1514.JPG

Sen blev det lite torrare och vi rullade på.
20121123_090_IMG_1515.JPG

Shariar, ägde den lokala Giant-shopen, vilket kanske syns
20121123_091_IMG_1516.JPG

De flesta hade cyklat här länge och de har under tiden byggt ut stignätet. Vi åkte i cirka 3h och åkte aldrig på samma ställe.
20121123_092_IMG_1517.JPG

De hade byggt en bro och några ramper men mest var det som nedan, att flytta på sten och grus för att kunna få mer flow.
20121123_094_IMG_1519.JPG

Nu hade solen varit upp ett tag och det var ganska varmt. Ni kan ju gissa på ansiktutrycket vem som är den ökenovane svennen.
20121123_097_IMG_1522.JPG

Lite locals.
20121123_099_IMG_1524.JPG

Vi drog förbi ett par kameler lite tidigare också, har fångat dem på film. Får se om jag orkar lägga upp något.

Ganska standardutseende på öknen, lösa stenar och dödsrullgrus ovanpå kantiga klippor
jpg.jpg

Sen mer grusstig mot horisonten.
20121123_098_IMG_1523.JPG

20121123_100_IMG_1525.JPG

20121123_101_IMG_1526.JPG

20121123_104_IMG_1529.JPG

Nånstans här tog både ork och vatten slut så det blev inga mer bilder. Lyckligtvis hade vi inte så långt kvar till parkeringen och hemtransport till Dubai. Så här efteråt så var den en av höjdpunkterna på resan, om ni åker dit så försök hänga med hot-cog ut i öknen.

Saker att tänka på för cykling i Dubai:
- Hot-cog.com eller hot-cog på fb. Tempot vi höll var typ mellantisdagsrajdstempo.
- Buskar och träd i öknen är både taggiga och styva, försök inte att slå bort buskarna med underararna.
- Påstå inte att en 29:a skulle kunna vara en bra cykel för just de här stigarna. Blir en väldigt laddad tystnad då
- Bil är bra, nästan nödvändigt att ha.
- Om man ska taxi så behöver man en stor taxi eftersom en cykel inte går in i de små.
- Boka taxi i förväg, de stora är skitsvåra att få tag på på gatan. Fredagar verkar dessutom taxiväxlarna ligga nere
- Hyra cykel: Adventurehq.ae. För att vara supersäker på att få cykel, åk till butiken och prata med dem innan uthämtning.
- Vatten är bra i öknen
- Bromsar på hyrcyklar är UK-style, dvs frambroms till höger, bakbroms till vänster.
- Fundera på knä/armbågsskydd. Väldigt vassa stenar på sina ställen.

NNNN

[RR] Ökencykling
Här sitter man och funderar på tråden "Hur är föret i Göteborg"... suck man blir ju nästan gråtfärdig när man ser sånthär... Dvs det ser helt fantastiskt ut.

Jag var iallafall ute och körde in dubbdäcken lite idag... -3 och barmark.

[RR] Ökencykling
Där ser man, hade ingen aning om att man cyklade mtb i UAE...
Jag var i Abu Dhabi och Dubai två gånger under 2010 och jag såg då inte några motionärer....
Däremot var det ett överflöd av vita SUV:ar och lyxhotell... Dom verkade inte anstränga sig i onödan om man säger så

Tillbaka
Topp