[RR][OT] Fjällvandring Abisko - Nikkaloukta

copytag

Ny medlem
Har länge velat ge mig ut på en vandring. Har tidigare spenderat många nätter ute med kajaken i Stockholms ytterskärgård, men fjällen har låtit sig väntas på. I år var det äntligen dags. Det blir kanske mer bilder än text, men ska försöka beskriva den fantastiska turen så gott det går.

Planen var att ta nattåget till Abisko och sedan be ge sig vidare ut på Kungsleden. Det var inte helt utan besvär man försökte manövrera sig med ryggsäcken.
IMG_4256.jpg

Då var det dags att börja gå. Första stegen tas den 18 augusti efter några timmar på tåget från Stockholm.
IMG_4286.jpg

Efter en eftermiddags vandring var jag äntligen framme vid turens första tältplats. Dagsmarscherna under turen låg mellan 18-28km. Under natten så öste regnet ned, men det var också i princip det enda regnet under en veckas vandring. Vinden vred sig under natten så det blev ganska tumult i tältet. Men jag sov gott ändå.
IMG_4312.jpg

Dag två så kommer jag fram till Alesjaure och bastubad, efter detta så avvek jag från Kungsleden vilket skulle visa sig leda mig till de allra finaste platserna under vandringen. Här var det rea på Coca-cola, fyra för 15kr. Så jag fyllde på förrådet och vikten på väskan.
IMG_4393.jpg

Solen går ned bakom bergen.
IMG_4455.jpg

Dag tre och siktet är inställt på att tälta i närheten av Vistasstugan. Sträckan från Alesjaure - Vistas - Nallo är otroligt fin. Att vandra kan beskrivas lite som ett besök in och ur garderoben. Hela tiden ska det tas på eller av kläder beroende den för stunden givna temperaturen. Strax nedan för bron till höger såg jag ett gäng renhorn ligga, och för mig var det självklart att klättra ned för att hämta dom!
IMG_4538.jpg

Måste säga att jag är väldigt nöjd med min anordning för kameran. Lättillgänglig kamera är ett måste för att man ska bemöda sig att fotografera.
IMG_4550.jpg

I dalen var det mycket mer grönska. Kan vara skönt att sätta sig ned och bara njuta, det blir lätt att fastna i att man måste gå för att ta sig till det tilltänkta målet för dagen.
IMG_4579.jpg

Choklad är gott, stugvärden i Vistas berättade precis att en tysk hade lagt ned sin säck utanför stugan och när han kommit ut så hade en mus gnagt sönder ett hål i säcken. Den natten så var det en massa aktivitet i absiden. Men all mat var säkert förvarad hängandes från ett träd.
IMG_4721.jpg

Skönt med rejäla skodon, på vissa lättare partier bytte jag till mina Fivefingers. Men i den blockterrängen som i bland ställde sig i vägen var det effektivare att köra med höga kängor. Då var det bara att lyfta på foten och ställa den framför sig så löste det sig.
IMG_4773.jpg

Det var lågt vatten här i Nallo, så något vad var inte att tala om. Stugvärden var ute på tur och skulle senast återkomma 16:00. Här stannade jag bara för lunch innan färden fortsatte mot Sälka. Det finns två alternativ här, antingen så var jag riktigt jävla less och hungrig eller så var denna sträcka mellan Nallo och Sälka som jag valde inge vidare. Det var först sista biten när det öppnade upp sig och jag såg Sälka långt ned i dalen jag blev glad.
IMG_4758.jpg

Nu hade jag släpat på blixten i ett par dagar och tänkte nu är det fan ta mig dags att använda skiten.
IMG_4802.jpg

Har hunnit med att sova i såväl Sälka (bastubad där också!) samt Kebnekaise fjällstation och nu var det dags att ta sig upp på Kebnekaise. Klocka ringde 05:30 och det var bara snöra på sig skorna och bege sig med lätt packning på ryggen.
IMG_4846.jpg

På topprösen var det bara Göteborg som var representerat..
Till toppen tog det cirka 5h inklusive pauser, så i ärlighetens namn inte jätte snabbt. Men man ska hinna njuta också?!?
IMG_4872.jpg

Oavsett om man inte gillar vandring så rekommenderar jag verkligen en tur till Kebnekaise fjällstation och sedan en tur upp på toppen. Känslan att efter 5h ta de sista stegen upp på toppen är helt obeskrivlig.
IMG_4893.jpg

Då var det bara fram med kameran och börja dokumentera.
IMG_4887.jpg

Detta är då drakryggen som löper mellan syd och nordtoppen. Kommer helt klart att återkomma för att ta mig upp till nordtoppen visa någon av klätterlederna.
IMG_4905.jpg

Bilden visar basecamp vid Kebnekaise fjällstation,
33.jpg

Nedan så ser vi färdrutten, i vinter är tanken att utgå från Nikkaluokta för att sedan skida mig upp mot Vistasdalen och runda Kebnekaise massivet ned igen.
rutt.jpg

Flyget hem mot Stockholm igen. Kommer inte ta tåget igen, en viss skillnad i restid, 17 resp 1.5h..
IMG_4952.jpg
20140822_111553.jpg

För den som fortfarande är vaken så finns det en video att titta på också. Eventuella stavfel bjuder jag på!

Senast ändrad:
Fin dokumentation! Var uppe i riksgränsen i vintras och naturen där är helt underbar. Skulle gärna vilja fara dit på sommaren med!

Fina bilder!
Har gått precis samma väg som dej för 4 år sedan. Nu blev jag mer sugen än nånsin att göra om det.
Vädret var sådär den gången och jag och min nuvarande fru blev fast i tältet strax intill Nallu i 2 dygn. Hunden heter Vista :)

Den turen gjorde jag för ett par år sen. Övre delen av Vistasvagge är fantastiskt fin om man har bra sikt.

Nackdelen med att starta/sluta i Nikkaloukta är att man kastar bort en del tid på rätt tråkig transport. Man kan ju dock ta vägen via Tjeuralako och antingen gå in i Tarfala, Kaskasevagge eller ta sig bort mot Vistas den vägen.

Vintertid är det rätt trevligt att börja från norska sidan och gå via Hunddalshytta, Unna Allakas till Alesjaure. Mindre transport för att komma upp på fjället och skoterfritt på norska sidan.

Snyggt! Har också varit däruppe några gånger, senast i år efter några års frånvaro då jag mest varit i Sarek de senaste turerna. Dock inte Kebnekaises topp i år. Bastun i Alesjaure besökte jag däremot två ggr i år :)

thomalin skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt! Har också varit däruppe några gånger,
> senast i år efter några års frånvaro då jag
> mest varit i Sarek de senaste turerna. Dock inte
> Kebnekaises topp i år. Bastun i Alesjaure
> besökte jag däremot två ggr i år :)

Ja till sommaren blir det någon tur mer offtrail. Uppskattade sträckorna där det var lite till ingen stig som mest. Spångad motorväg var inte favoriten. Tyckte det var väldigt kul att "bestiga berg" så kommer helt klart utforska fler toppar i framtiden.

Bastun är helt fantastisk efter en lång dag på fötterna. Något jag verkligen rekommenderar den som besöker en stuga utrustad med detta! Se till att du kylt ölen eller Colan innan bara :)

copytag skrev:
-------------------------------------------------------
> thomalin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snyggt! Har också varit däruppe några
> gånger,
> > senast i år efter några års frånvaro då
> jag
> > mest varit i Sarek de senaste turerna. Dock
> inte
> > Kebnekaises topp i år. Bastun i Alesjaure
> > besökte jag däremot två ggr i år :)
>
>
> Ja till sommaren blir det någon tur mer offtrail.
> Uppskattade sträckorna där det var lite till
> ingen stig som mest. Spångad motorväg var inte
> favoriten. Tyckte det var väldigt kul att
> "bestiga berg" så kommer helt klart utforska fler
> toppar i framtiden.
>
> Bastun är helt fantastisk efter en lång dag på
> fötterna. Något jag verkligen rekommenderar den
> som besöker en stuga utrustad med detta! Se till
> att du kylt ölen eller Colan innan bara :)

Ja, Sarek är lite mer offtrail, och helt fantastiska miljöer och inte lika stenigt som på Kungsleden. Har blivit fyra vändor där :) Apropå övre Vistasvaggi. Finns kvar för mig på 2do -listan i kebnekaiseområdet. Har däremot gått Unna Vistasvaggi mot Nallo. Rekommenderas!

Åååååååååååååh vilka underbara bilder! Jag var på toppen i somras för andra gången och ja, det är magiskt :). Bjuder på en mobilkameraselfie, vi var för lata för att släpa systemkamera (tyvärr, för vi hade klar sikt åt alla håll. Dessutom var det varmt och vindstilla!)

Kebselfie.jpg

Fyra dagar efter toppbestigningen sprang vi Keb Arctic Run, ett marathon runt Kebnekaise (start och mål vid fjällstationen, banan gick via Tarfala och Koupervaggi för att sen fortsätta på Kungsleden sista biten). Det är en euroforisk upplevelse att vara i Lapplandsfjällen; obegripligt vackert.

Jättefin RR. Magiska landskap, fina bilder. Jag och dottern gick från Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation, vilade en kvart och gick tillbaka till Nikkaluokta. Starkt av dottern att klara närmare fyra mil i ett svep. Egentligen hade jag önskat att ta mig upp på toppen av Keb men det fanns ingen tid till det. Vi var uppe i norr för ett åttioårskalas och fick stjäla tid så gott det gick. Tyvärr var det låga moln ocjh lite skurar så vi fick inte den där ultimata känslan av höga berg. Jag skall dit igen.

Tillbaka
Topp