(RR) på en ny cykel

1888

Aktiv medlem
(RR) på en ny cykel
Klickade hem en Merida Mission CX100 och tog den i dag på en premiärtur.
Första intrycket, TUNGTRAMPAD!
Sitter Maxx Mud Wrestler på så inga direkt lvgdäck precis.
Ny erfarenhet av Srams växlar med upp o ner växling i samma reglage, men det gick rätt ok ganska direkt. 1*11 med 11-42 med 40 som framdrev kändes som att det saknades lite växlar framförallt vid hög fart, trampade ut strax över 30. Mekaniska skivbromsar...lite tveksam var jag, men priset kändes ok. Frambromsen ligger på märkte jag när jag kom hem med trötta lår ?. Tanken är att den skall gå som vinterlvg med skärmar men utan dubb, det har jag en annan hoj till ( Trek 7.6 FX).
Tror jag kommer att prova med minst 42 fram, kan det fungera utan att byta kedja?
Tips på bra (lättrullande) däck som inte är så "grova" 32 tror jag sitter på nu.
Körde ren lvg idag så inte helt just att vara negativ mot cykeln.
Skall provköra lite mer senare i dens riktiga miljö.

(RR) på en ny cykel
Håller med om att det borde gå att komma upp i högre hastighet med 40/11 utan tokig kadens. Men jag gissar att du kommer kunna byta till 42T utan att byta kedja. Kolla om bakväxeln är helt sträckt när du lägger den på största bak.

(RR) på en ny cykel
Och dryga 48 vid 100.

men jag tror mer att ts känner att han trampar ur utväxlingen vid 55-60 i kadens än att han inte kommerner på tyngsta :)

(RR) på en ny cykel
Ok, får testa lite mer innan jag byter något. Och som sagt, har bara kört en lvg runda ännu.
Och ja, jag är en sådan där som ligger på lägre kadens, det måste jag erkänna??

(RR) på en ny cykel
Klickade hem en Merida Mission CX100 och tog den i dag på en premiärtur.
Första intrycket, TUNGTRAMPAD!
...
Frambromsen ligger på märkte jag när jag kom hem med trötta lår ?.
Kan det senare vara en konsekvens av det förra?

1*11 med 40 11- som framdrev
...
Tror jag kommer att prova med minst 42 fram, kan det fungera utan att byta kedja?
Att byta 40 => 42 ger inte särskilt mkt tyngre växlar(+5%), kolla själv här Gearcalculator: 40 : 11-42 jmf 42 : 11-42

Tips på bra (lättrullande) däck som inte är så "grova" 32 tror jag sitter på nu.
Vill du fortsätta med 32mm finns ju GP5000 både för slang och slanglöst
Conti GP5000 32 mm för 389,15 SEK
Conti GP5000 TL 32 mm för 478,22 SEK

Men det finns många alternativ tex de exklusivare och dyrare
Stampede_1582-600x600.jpg

https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700cx32-stampede-pass/

Tillbaka
Topp