[RR] På isen till Åland

[RR] På isen till Åland
GoranS sa:
Yeti sa:
Det står ju nog klart att Yonna är den som gör de riktiga äventyren. Vi andra kan bara se på bredvid och låta oss inspireras...
Som trygghetsknarkare lovar jag att inte ens försöka utmana vare sig Yonna eller Yeti. Nöjer mig med att läsa om "galenskaperna" och titta på bilder. ;-)

Jag är däremot mycket inspirerad. Av er båda!
Och att cykla till Åland är, även om själva turen gick på en dag, ett undertagande som kräver minst lika mycket förkunskap, fysisk förmåga och erfarenhet som ett berg eller en månadslång tur genom flera länder.
Stort kudos!

[RR] På isen till Åland
Äsch, jag tant-fet-cyklade ju en heeeel timme i känd snöig hemmaskog idag, cykla till Åland, pfffft...

Nääää!
Som alltid, helt fantastiskt väldokumenterade fina "vanliga människor som är lite lagom ovanliga"-äventyr, verkligen mycket mer uppskattat att läsa om än alla först/störst/längst/mest/bäst-typer! Tack för dagens bästa läsning!

[RR] På isen till Åland
Om det går dåligt rent statistiskt för personer vars namn slutar på "Y" så verkar det omvända gälla för de vars namn/nick börjar på "Y". Respekt.

[RR] På isen till Åland
Mama, vad läckert Yeti. Många kudos!
Fråga: Kör ni alla med dubbade däck?
Och hur kändes det på de stundtals fantastiska isarna att för dagen inte ha möjlighet att skrinna?

Yonna: Du har helt rätt i att det kan vara vattenståndsändringar som ligger bakom fenomenet med vatten på isen.. Både höjning & sänkning av vattenståndet. (Isen är ju inte helt tät, vattnet kan både pressa upp igenom & och sjunka/slukas från ytan.)
Dessutom isolerar snön från luften, vilket kan få den effekten att det varma vattnet (relativt jämfört med isen) och den ovanpåliggande snön bildar en "varm zon" där isen emellan dessa två börjar att luckras upp.

[RR] På isen till Åland
Tack för alla vänliga ord!

Vi körde alla med dubbdäck. Pete hade inte dubbdäck till sin fatbike och körde därför med 29-tums dubbdäck, som hade bra bett på de hårda blankisarna. Där det var snö var han dock tvungen att åka i våra spår. De andra hade Dillinger 5, som hade lite sämre bett än mina Bontrager Gnarwhal (27.5 x 4.5).

Jag har själv alltid dragits till det karga och öppna, typ fjäll och ytterskärgård, och njöt för fulla muggar av landskapet även på cykel. Skridskor hade förstås också varit kul. En bekant till mig åkte till Åland på skridskor några dagar innan, ni kan läsa hennes berättelse här:
https://havsupplevelse.wordpress.com/2018/03/07/rymattyla-langnas-once-in-a-life-time/

[RR] På isen till Åland
härlig rapport och video!!

som flitig långfärdsskridskoåkare i sverige har jag noterat att man här delar med sig färdspår med varandra helt otvunget och hejvilt. har faktiskt inte hört någon diskussion om det. kan tycka att de inte är direkt nödvändiga, att de tar bort viss charm, men att säga att de är farliga är ungefär som att säga att man inte ska ha bra bromsar. någon kunde tänkas inte hantera dem på rätt sätt i halkan.

för egen del bryr jag mig i stort sett inte om själva färdspåren men uppskattar verkligen bilderna som är kopplade till färdspåren.

för mtb är de värdefulla för att hitta framkomliga alternativa stigar.

[RR] På isen till Åland
Ett litet tillägg: Tre personer skidade faktiskt över Kvarken i år, men utan att simma klarade de sig förstås inte. För mycket båttrafik och öppna rännor för det. Sträckan från Valsörarna till Holmön på drygt 25 km tog 18 timmar. Alla tre är erfarna Grönlands- och polfarare.

Artikeln på finska i Helsingin Sanomat: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005617284.html

[RR] På isen till Åland
Yeti sa:
Ett litet tillägg: Tre personer skidade faktiskt över Kvarken i år, men utan att simma klarade de sig förstås inte. För mycket båttrafik och öppna rännor för det. Sträckan från Valsörarna till Holmön på drygt 25 km tog 18 timmar. Alla tre är erfarna Grönlands- och polfarare.

Artikeln på finska i Helsingin Sanomat: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005617284.html

WOW!
Swimrun har ju växt och blivit en stor sport sista åren.
Nu kommer den finska varianten...
Swimski.

[RR] På isen till Åland
Yeti sa:

Då artikeln numer kräver inlogg så undrar jag om filmen finns tillgänglig fritt någon stans.
Det är inte jättelätt att ta hjälp av google när man inte kan finska.

Tillbaka
Topp