RR - Pamir Highway (plus)

Var det alltså vid Uchqurg'on/Uchkurgan, eller hur det nu stavas, som ni passerade gränsen?
Vet i fan vad det heter på Kirgisk sidan. Isboskan i Uzbekistan iaf.
IMG_5358.webp

Kl. 7.20 anländer vi till tågstationen i Andijon. Köper kaffe, sandwich och packar cyklar på tåget.
IMG_5338.webp
Samma vagnar som i Kirgistan, men mycket renare. Många tunnlar, en lång klättring och sen bara ner mot Taskhent
935b503c-b3ad-4c73-8e1c-0239a1cde573.webp
SIM kort laddat i telefonen, snabb dusch på hotellet och vi sticker utforska staden! 40 grader och stekande sol🥵 P.S. Vi dricker ofta brödkvass, som hjälper lite att överleva😍
IMG_5353.webp
IMG_5354.webp

Senast ändrad:
Tyvärr första lediga platser till Denov (nära Tadjikistan), finns på tåget som går 12.07 (sen kväll) från Saranda. Vi omplanerade lite, och därför är vi 2 dagar i Taskhent och1,5 i Samarkanda. Annars42 grader idag. HELVETET🥵🥵🥵. Bilder kommer senare.
Beklagar helvetet. Annars har du närmast fått mig att längta efter att bli 60. Stort grattis i efterskott! 🎉

Gigantisk stad (2,6 miljoner), breda (3-filiga) gator (+ bus lane) PER sida, gröna parker, mycket grönska trots temperaturer. Allt är bevattnad (även runt mindre fastigheter). Mycket rent . På kvällen tror man, att det är nån europeisk metropol. Klart att deras marknad liknar inte Möllevångstorget (synd egentligen), men det är Asien jag befinner mig i!
IMG_5397.webp
IMG_5405.webp
IMG_5409.webp
IMG_5410.webp
IMG_5415.webp
IMG_5418.webp
IMG_5422.webp

Senast ändrad:
Bara så ni vet: (och jag kan bekräfta)😉.

”Uzbekistan hamnade på första plats i ”Safety Perception Index 2023”, en rankning av världens säkraste länder som omfattar 121 nationer. Enligt Uzbektourism visar rankningen att risken för uzbekiska medborgares liv och rörelsefrihet är minimal”

Tågen verkar vara väldigt fina (eller så har låga förväntningar?) och biljettpriserna överkomliga.
De svenska tågoperatörerna är väsentligt sämre verkar det som.

Men? Har du blockerat nödutgången med cykeln? Hur smakade kaffet ur dendär närmast industriella maskinen? 😅 Gissar att tåget tar en annan rutt idag 😂

Men? Har du blockerat nödutgången med cykeln? Hur smakade kaffet ur dendär närmast industriella maskinen? 😅 Gissar att tåget tar en annan rutt idag 😂
Det är en samovar. Standard på sovietiska tåg. Den levererar nära kokande vatten närhelst du vill ha det. Rätt praktiskt när man lär sig lita på det. Önskar att vi hade det på svenska tåg.

Tillbaka
Topp