RR - Pamir Highway (plus)

Här vill jag visa HUR leder Pamir Highway. Den klassiska vägen är som på bilden (och länken). Khorugh-Osh

Bilagor

• mapy.webp
    mapy.webp
    441.1 KB · Besök: 18
Nästa dag (med resans Cima Coppi) har jag redan beskrivit: 2026-07-23 RR - Pamir Highway (plus)
så vi kan köra vidare.
Sover på 3900+ och hoppas att "bygger" massa nya röda blodkroppar. Vill visa nere i Malmö HUR man cyklar när jag landar tillbaka :ROFLMAO:
Frukost är ganska OK och idag har bara 100 "lätta" km. 60 av dom är på ca 4000m 😉 Lämnar Karakul-spökstaden med stor glädje
IMG_6177[1].webp
. Man vill inte stanna här mer än en dag. Inte jag iaf. Cyklar nära sjön, men runt om mig har jag höglands öken.
IMG_6178[1].webp
IMG_6183[1].webp
Långa raka sträckor, med lite luft och nästan ingen trafik
IMG_6198[1].webp

IMG_6184[1].webp

Efter 28 km, är jag tillbaka på 4260 m
IMG_6210[1].webp

Ser Karakul sjön för sista gången.

IMG_6193[1].webp

Nu hamnar jag i så kallad "nomansland". Allt runt om mig liknar mer Mars, än Jorden

IMG_6218[1].webp

IMG_6219[1].webp

IMG_6215[1].webp
IMG_6214[1].webp

Efter många km i total ensamhet ser jag byggnader framför mig!

IMG_6224[1].webp

Militärpost, men till gränsen med Kirgizistan har jag "några" km till (och en rejäl klättring). Nu ser jag "gränsen" (här sitter BARA Tadzjiker), förbereder mitt pass och klappar vakthunden. Några stämplar i passet, frågor om cykel och kan cykla vidare.

IMG_6224[1].webp

IMG_6227[1].webp

Några svängar till och hamnar igen på 4280 m

IMG_6230[1].webp

IMG_6231[1].webp

IMG_6229[1].webp

Sista bilder och trampar ner! Tyvärr väg är så dåligt, att har nästan samma hastighet som vid klättringen 😬

IMG_6233[1].webp

Bromsarna PÅ hela tiden, för annars tappar jag styret. Nu återstår 45 km till dagens mål. Hela dag hård motvind, har käkat bara en BOUNTY, men dricker alldeles för lite. Tungan sitter fastklistrat mot gommen.
Fyller på flaskorna och försöker rulla ner.

IMG_6240[1].webp

Nu kommer jag tillbaka till Kirgizistan!!!
IMG_6242[1].webp

Gröna floden ......

IMG_6239[1].webp

Röda floden.....

IMG_6244[1].webp

20 km RAK motvindsträcka.....

IMG_6245[1].webp

och har bara 5 km till Sary Tash:love: Igår fick jag tips, att jag ska helst stanna (om plasterna finns) i Akun.
Det finns gott om platser, så jag duschar, byter om och sticker käka middag!

IMG_6259[1].webp

IMG_6250[1].webp

Plötsligt ALLT ser (och smakar) bättre ut :love:
OK, kanske inte elinstallationer :ROFLMAO:

Senast ändrad:
Helt otrolig RR! Verkligen något annat!

En sak slår mig. Vad tror du folk lever på i byarna du cyklar förbi? Föder de upp får och getter och säljer överskottet? Eller finns det gruvor? Olja i närheten?

Helt otrolig RR! Verkligen något annat!

En sak slår mig. Vad tror du folk lever på i byarna du cyklar förbi? Föder de upp får och getter och säljer överskottet? Eller finns det gruvor? Olja i närheten?
Funderade väldigt ofta på det. Ingen olja, inga gruvor och inget jobb uppe i Pamir. Inte många getter heller. De flesta har kanske nån ko (eller två), men annars vet i fan HUR de överlever. På dom höjder odlar man ingenting. Allt kommer "nerifrån" (och det kostar att leverera). Inte alla har bilar + vissa byar ligger in the middle of nowhere. De lever väldigt fattigt, men på nåt sätt överlever. Tadzjikistan är tydlig fattigast av alla länder runt om (kanske förutom Afghanistan), och Pamir är ännu fattigare.

Senast ändrad:
Sover länge, för att från idag är det SLUT med dåliga underlag. Nu kan man planera, att 20km/h är möjligt så 100 km tar inte mer än 5 timmar. Till frukost har vi (det finns fler cyklister) stekta ägg, lite ost , marmelad och kaffe. Vad jag saknar mest, är RIKTIGT kaffe! Här får man bara kaffe i påsar som man bara blandar med vattnet. Ganska inte OK 😉 Det blåser betydligt mindre än igår, luften är klar och jag tittar på toppar bakom mig. Är det sista gången jag ser dom?
IMG_6257[1].webp

Från början (tyvärr) frukostbacke. Älskar klättringar med full mage!

IMG_6261[1].webp

Många km upp och jag landar igen på 3615 m :oops:

IMG_6265[1].webp

IMG_6266[1].webp

Nu blir det bara ner!

IMG_6268[1].webp

Det syns många jurtor igen, så man vet, att det är Kirgizistan! Har sett också i andra länder, men här finns det MÄNGDER!!! Sama med hästar. Alla andra har också hästar, men här finns hästarna överallt!!! Tom getterna!

IMG_6270[1].webp

Cyklar bara asfalt, stannar då och då, att fylla kroppen med vätskor

IMG_6284[1].webp

Ganska många bilar, lastbilar men ärligt sagt, känner mig ganska bekvämt på vägen. Inga idioter och de flesta håller avstånd. De tutar också (80%?) att varna (och hälsa).
IMG_6279[1].webp

IMG_6278[1].webp

Första kosmonaut i historien, fick sin "egen" by i Kirgizistan 😉

IMG_6280[1].webp

På ROSSIJA mackar stannar jag aldrig! Jag skulle dricka egen piss, men köper ALDRIG nåt hos ryssar!
Tvärtom; cyklar snabbare och spottar mot de!!

IMG_6287[1].webp

5 timmar kändes som en kvart! Kommer till Gulcha och börjar söka hotell.

IMG_6285[1].webp

Skärmbild_9-8-2026_82628_connect.garmin.com.webp

men först släcker törsten 😂

IMG_6290[1].webp

rullar lite i "staden" , käkar "shaurma" (med 1 l körsbär kompott). Kompott är väldigt populär här. Vi köper ofta (mest i restauranger, barer till mat), men det finns också i alla affärer i 1l flaskor.

IMG_6295[1].webp

IMG_6296[1].webp

Det fattas lite gavel här och där, men det hindrar inte att bageriet är igång!

IMG_6297[1].webp

Allt ser lite slitet ut, men ingen verkar bry sig

IMG_6300[1].webp
IMG_6304[1].webp
IMG_6299[1].webp

Efter lång runda i "stadskärnan" går tillbaka till hotellet. På vägen handlar 3 st. öl, och njuter i sängen. Imorgon har jag sista sträckan på PAMIR HIGHWAY (till Osh). Allt efter det är det bara bonus!

IMG_6307[1].webp
IMG_6309[1].webp

Snackade också med min kompis och han hänger en dag efter mig! Vi ska träffas igen övermorgon i Osh:love:

Bilagor

• IMG_6276[1].webp
    IMG_6276[1].webp
    899.3 KB · Besök: 16
Senast ändrad:
Första gången frukost som är lite annorlunda

IMG_6317[1].webp

IMG_6318[1].webp
IMG_6321[1].webp

borsta tänder, packa väskor och det är dags att lämna Gulcha

IMG_6322[1].webp

Som vanligt dagen börjar med "frukost klättring" . Hästarna springer fria!!!

IMG_6324[1].webp

Uppe på vänster sidan (på bilden nere) slutar backe. Men det är några km kvar i värmen 🥵

IMG_6325[1].webp

Efter kanske 20 min, ser jag hela dalen från utsiktspunkten. Dricker cola och cyklar vidare.

IMG_6327[1].webp

Jag befinner mig i ALAI regionen

IMG_6326[1].webp

Hästarna också uppe

IMG_6329[1].webp

Sista bergspasset (eller PIEREVAL på ryska) på PAMIR sträckan!

IMG_6330[1].webp

Efter passet ganska tråkigt asfalt bland tunga lastbilar. Trafik är mycket, mycket "tätare" här.

IMG_6332[1].webp

20 kmföre Osh, finns nån GIGANTISK tullstation. Vid vägen, och på många stora parkeringsplatser finns TUSENTALS lastbilar! Hundratals restauranger, affärer och gatuförsäljare. Jag tror, allt det här på stråckan
3-5 km!!!

IMG_6337[1].webp

Här parkerade också Mad Max bilar 😂

IMG_6334[1].webp

Sista 3 km till Osh!

IMG_6340[1].webp

OSH! Här slutar (officiellt) PAMIR HIGHWAY :love:

IMG_6341[1].webp

IMG_6343[1].webp

40 grader på "mätaren" igen 🥵 Hittar närmaste brödkvass försäljare och beställer två muggar (10 kr för 2)

IMG_6344[1].webp

Alla i stan försöker hjälpa sina kroppar på olika sätt

IMG_6345[1].webp

Brödkvass hjälper, men öl kanske hjälper ännu bättre!!!

IMG_6353[1].webp

Nu, när jag är i andra största stad i Kirgizistan, vill jag leva (igen) som människa! Hittar hotell, duschar,
går först till frisören, och sen till pizzerian :ROFLMAO:

IMG_6364[1].webp

IMG_6365[1].webp

Espresso (första på 4 veckor!) efter maten!

IMG_6367[1].webp

Allt det här (med 2 st. coca cola) för 70 kronor!!! Efter middagen snurrar lite i stan, köper många läsk, och när solen går ner, går tillbaka till hotellet, äter 1 kg persikor och läger mig i sängen :love: Innan jag somnar snackar med kompisen. Han är i Gulcha i samma hotel som jag var igår.

Skärmbild_9-8-2026_20621_connect.garmin.com.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp