Vaknar ganska tidigt, packar cyklar
, cyklar 300m till kiosken (samma ägare som har boendet) och där beställer vi "kaffe" (påse) med konstiga kakor (potatis fyllning) och kokta ägg.
Efter frukost kör vi tillbaka till vattnet och cyklar längs stranden
Tyvärr efter 2 km kommer vi till staketet och vakten (de bygger hotell) vill inte släppa oss vidare. Vi vänder och cyklar tillbaka. Efter 3-4 km kommer vi till stora vägen och tar höger.
Man bygger rätt mycket vid vattnet. Vi kör förbi stora reklamskyltar, med bilder på objekt man bygger.
Många turkiska byggföretag.
Sen (efter ca 35 km) kör vi nära flygplatsen. Polisen stoppar oss och vi måste vänta vid vägkanten. De förklarar, att idag är det nåt president möte (alla presidenter från närliggande länder). Efter flygplatsen ser vi TUSENTALS stående poliser. Vid VARJE väg, på VARJE korsning, tiotals i byar och hundratals i städer. Vi är stoppade minst 10 ggr (men visar aldrig pass, ETC)!
Vi ser ibland (när vi väntar) stora, svarta limousiner som kör 150 km/h. Och så klart väntar vi alltid (med bilister och motorcyklister) 150-200m från vägen
De säger varje gång, att det tar 15 min, men vi väntar tredje gången 45 min.! Istället att vänta, cyklar vi till vattnet och köper öl
Min kompis badar, vi tar andra öl, och sen hittar grusväg
Efter 15 km igen på stora vägen. När vi kommer till byn Bayet, stannar vi och tar bilder på F1 båt. Det visar sig, att imorgon är det Kirgizistans GP!
Vi börjar bli hungriga, men köper INTE hästkött (KON betyder häst, KOZY: get)
Efter 7 km anländer vi i Colpon Ata. Det är största "kurort" vid Isyyk Kul. Vi svänger mot vattnet och efter 3 km kommer till stranden. Tyvärr, liknar det polska "kurorter". Miljoner människor, kinesiska leksaker och hundratals dåliga restauranger. Trots det, vi köper piroger, läsk och äter lunch på bänken. Efter maten sticker vi tillbaka till centrum. Där tyvärr måste vi vänta igen (presidenter) 30 min.
Lnnin väntar med oss
Man kan inte ens köpa läsk, öl eller glass, för att ALLT är stängt!!!
Presidenter kör i sina svarta bilar mot flygplatsen, poliser öppnar vägar och vi kan cykla vidare. Vi svänger (igen) mot vattnet, och kör på nybyggda cykelbanan.
Passerar många "turistbyar"
Efter kanske 10 km (hela tiden på cykelbanan) ser vi på stranden en yurt. Pratar med gubben, och det visar sig, att yurt är "for rent"! 30 EUR låter OK, så vi hoppar in, byter om, lämnar cyklar, hyr två SUP brädor (av samma gubbe) och sticker paddla lite (och bada mycket). Efter en timme är vi tillbaka, och när vi byter om, kommer gubbens son och vill ha betalt. Plötsligt priser stiger till 60 EUR! Han förklarar, att det är 30 EUR per skalle. Vi byter om igen (cykelkläder) packar tillbaka och sticker vidare. I det hela glömmer vi betala för SUP brädor

12 km cykling och vi kommer till byn som heter Bulan Segettu. Hittar boende på Booking. Kvinnan fixar middag, vi snackar (och dricker hennes egna, hemgjorda likörer). Sen dusch, lite internet och vi somnar ganska snabbt.
114 km cykling, 6 ggr bad och 1 km på SUP
Hela Issyk Kul:
,