RR - Pamir Highway (plus)

Här vill jag visa HUR leder Pamir Highway. Den klassiska vägen är som på bilden (och länken). Khorugh-Osh

Bilagor

• mapy.webp
    mapy.webp
    441.1 KB · Besök: 6
Nästa dag (med resans Cima Coppi) har jag redan beskrivit: 2026-07-23 RR - Pamir Highway (plus)
så vi kan köra vidare.
Sover på 3900+ och hoppas att "bygger" massa nya röda blodkroppar. Vill visa nere i Malmö HUR man cyklar när jag landar tillbaka :ROFLMAO:
Frukost är ganska OK och idag har bara 100 "lätta" km. 60 av dom är på ca 4000m 😉 Lämnar Karakul-spökstaden med stor glädje
IMG_6177[1].webp
. Man vill inte stanna här mer än en dag. Inte jag iaf. Cyklar nära sjön, men runt om mig har jag höglands öken.
IMG_6178[1].webp
IMG_6183[1].webp
Långa raka sträckor, med lite luft och nästan ingen trafik
IMG_6198[1].webp

IMG_6184[1].webp

Efter 28 km, är jag tillbaka på 4260 m
IMG_6210[1].webp

Nu ser jag Karakul sjön sista gången.

IMG_6193[1].webp

Nu hamnar jag i så kallad "nomansland" . Allt runt om mig liknar mer Mars, än Jorden

IMG_6218[1].webp

IMG_6219[1].webp

IMG_6215[1].webp
IMG_6214[1].webp
IMG_6224[1].webp

Efter många km i total ensamhet ser jag byggnader framför mig! Militärpost, men till gränsen med Kirgizistan har jag "några" km till (och en rejäl klättring). Nu ser jag "gränsen", förbereder mitt pass och klappar vakthunden
IMG_6224[1].webp

IMG_6227[1].webp

Några svängar till och hamnar igen på 4280 m

IMG_6230[1].webp

IMG_6231[1].webp

IMG_6229[1].webp

Sista bilder och trampar ner! Tyvärr väg är så dåligt, att har nästan samma hastighet som vid klättringen 😬

IMG_6233[1].webp

Bromsarna PÅ hela tiden, för annars tappar jag styret. Nu återstår 45 km till dagens mål. Hela dag hård motvind, har käkat bara en BOUNTY, men dricker alldeles för lite. Tungan sitter fastklistrat mot gommen.
Fyller på flaskorna och försöker rulla ner.

IMG_6240[1].webp

Nu kommer jag tillbaka till Kirgizistan!!!
IMG_6242[1].webp

Gröna floden ......

IMG_6239[1].webp

Röda floden.....

IMG_6244[1].webp

20 km RAK motvindsträcka.....

IMG_6245[1].webp

och har bara 5 km till Sary Tash:love: Igår fick jag tips, att jag ska helst stanna (om plasterna finns) i Akun.
Det finns gott om platser, så jag duschar, byter om och sticker käka middag!

IMG_6259[1].webp

IMG_6250[1].webp

Plötsligt ALLT ser (och smakar) bättre ut :love:
OK, kanske inte elinstallationer :ROFLMAO:

Helt otrolig RR! Verkligen något annat!

En sak slår mig. Vad tror du folk lever på i byarna du cyklar förbi? Föder de upp får och getter och säljer överskottet? Eller finns det gruvor? Olja i närheten?

Helt otrolig RR! Verkligen något annat!

En sak slår mig. Vad tror du folk lever på i byarna du cyklar förbi? Föder de upp får och getter och säljer överskottet? Eller finns det gruvor? Olja i närheten?
Funderade väldigt ofta på det. Ingen olja, inga gruvor och inget jobb uppe. Inte många getter heller. De flesta har kanske nån ko (eller två), men annars vet i fan HUR de överlever. På dom höjder odlar man ingenting. Allt kommer "nerifrån" (och det kostar att leverera). Inte alla har bilar + vissa byar ligger in the middle of nowhere. De lever väldigt fattigt, men på nåt sätt överlever. Tadzjikistan är tydlig fattigast av alla länder runt om (kanske förutom Afghanistan), och Pamir är ännu fattigare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp