Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vet i fan vad det heter på Kirgisk sidan. Isboskan i Uzbekistan iaf.Var det alltså vid Uchqurg'on/Uchkurgan, eller hur det nu stavas, som ni passerade gränsen?
Beklagar helvetet. Annars har du närmast fått mig att längta efter att bli 60. Stort grattis i efterskott!Tyvärr första lediga platser till Denov (nära Tadjikistan), finns på tåget som går 12.07 (sen kväll) från Saranda. Vi omplanerade lite, och därför är vi 2 dagar i Taskhent och1,5 i Samarkanda. Annars42 grader idag. HELVETET. Bilder kommer senare.
Livet börjar (på riktigt) efter 60Beklagar helvetet. Annars har du närmast fått mig att längta efter att bli 60. Stort grattis i efterskott!![]()
Vilken fin frukostbild!Söndag morgon i Samarkand (kl. 12.00, 36 grader)Visa bilaga 841047Visa bilaga 841048
Det är en samovar. Standard på sovietiska tåg. Den levererar nära kokande vatten närhelst du vill ha det. Rätt praktiskt när man lär sig lita på det. Önskar att vi hade det på svenska tåg.Men? Har du blockerat nödutgången med cykeln? Hur smakade kaffet ur dendär närmast industriella maskinen?Gissar att tåget tar en annan rutt idag
![]()
Där vi ställer cyklar, utgången blockerar självaste ”chefen” (vagnvärd). Man helt enkelt använder den INTEMen? Har du blockerat nödutgången med cykeln? Hur smakade kaffet ur dendär närmast industriella maskinen?Gissar att tåget tar en annan rutt idag
![]()
Nu är jag officiellt avundsjukVisa bilaga 841334Vagnvärden korrumperad (kämpade länge emot). Vi stiger av i Uzun, hittar första ”market”, köper Cola, sätter oss på trappan och dricker i 39 graders värme. Efter 2 minuter, kvinna som sålde Cola, hämtar 1/2 kg kakor Visa bilaga 841321 Vi är lite förvanade, men tar dem och tackar. Efter minuten kommer hon igen ochbger ods 2 flaskor vatten
Podarok (present) igen. Vi sitter, tittar på varandra och då kommer en gubbe och ger oss en melon
Visa bilaga 841320 Vii tackar, börjar skratta, men då kommer en annan gubbe och bjuder oss på lunch
Vi rullar cyklar 100 m, sätter oss vid bordet och efter 5 minuter kommer mat och te (te kommer ALLTID!) Visa bilaga 841324Vi får nybakad somsa, glass, de delsr melonen och vi smackar 30 min. (va bra, att man pratar ryska, för annars vet jag inte HUR skulle vi komunicera
). Visa bilaga 841325Glada, roligs gubbsr (alla i min ålder)
lite historier från deras lumpen (många tjänstgorde i Polen, Ungern eller Östtyskland). Vi tar farväl som gamla vänner, och tyvärr måste trampa mot Dushanbe. Alla gubbar (förutom en) var Tadjiker som bor i Uzbekistan. Efter 18 km kommer vi till gränsen Visa bilaga 841327Visa bilaga 841330Många olika kontroler (allt jättetrevligt) och efter 15 min. kommer vi in till Tadjikistan
Cyklar 25 km, men plötslig väg blir motorväg, och trafik börjar bli lite oroande. Vi stoppar en bil, packar cyklar och våra kroppar på flak, och glada svävar mot DushanbeVisa bilaga 841332 Killar stannar efter 30 min. visar oss vägen till centrum och själva kör vidare. Vi försöker ta ut pengar, men tyvärr gårdet inte. Nån skickar oss till banken, men där funkar det inte heller
Kvinnan ringer till en annan bank, och det visar sig, att där kan man använda Master Card (annars BARA Visa) som tur deras bankomat funkar, vi fyller fickor med pengar (1 Somoni = 1,04 krona, det blir lätt att räkna åtminstone), och helt uttorkade hittar snabbt öl! Dricker på bänken (som vanligt
), och sen köper en flaska till ( 1,5 liter)
Tömmer den också och cyklar köpa SIM kort. Vi behöver bra SIM , och massa pengar, för att imorgon sticker vi (men först på morgonen måste vi fixa permit till Pamir) mot höga berg utan bankomater, SIM kort ETC. Hittar snabbt boende, cyklar genom stan (som ser ut bättre och är renare än 99% europeiska städer) Visa bilaga 841333Visa bilaga 841335Visa bilaga 841336Visa bilaga 841337Visa bilaga 841338Efter 4 km hittar vi hotellet, duschar, tvättar kläder och lägger oss i sängar. En av rolligare dagar hittils
Visa bilaga 841320Visa bilaga 841321Visa bilaga 841324Visa bilaga 841325Visa bilaga 841327Visa bilaga 841330Visa bilaga 841332Visa bilaga 841333Visa bilaga 841335Visa bilaga 841336Visa bilaga 841337Visa bilaga 841338
Grusvägar kommer snart, dåligt med hundar (Ovanligt att se dig posta en massa bilder utan vare sig risiga grusvägar, lösspringande hundar eller roadkill.
Antar att det blir ändring på det rätt snart.