[RR] Paraboloidbesök

GoranS

Aktiv medlem
[RR] Paraboloidbesök
Var för några veckor sen nere i solen och värmen på Kreta och cyklade.

Stack iväg strax efter soluppgången första dagen. Var ljumt och skönt och något annat än kortärmat och kortbent var inte att tänka på.
P1040707Large.JPG

Bodde en mil väster om Chania och började med att åka in till och genom staden. Fortsatte österut förbi Souda och fick ca 3 km på stora vägen innan jag kom in på en riktigt trevlig väg som först gick lite uppför.
P1040710Large.JPG

Sen gick det utför ner till Stilos.
P1040712Large.JPG

Fortsatte ner till Neo Horio där jag kom på den gamla vägen som går i öst-västlig riktning på norra delen av ön. Var så lite trafik att jag nästan blev orolig att jag kört fel!
P1040717Large.JPG

Från Neo Horio gick det svagt emot upp till Agioi Pantes och sen var det svagt utför ner till Vrysses. I Vrysses började dagens huvudklättring, vilken huvudsakligen tog mig söderut.
P1040723Large.JPG

Klättringen var relativt lång, totalt 25 km inklusive några km utför. Till att börja med var den inte speciellt brant. Däremot var det periodvis en del motvind vilket gjorde det lite tuffare.
P1040726Large.JPG

Vägen var stor och bred och jag kan tänka mig att det är en hel del bussar som nyttjar den under högsäsong. Nu var det dock bara något enstaka fordon. Ju högre upp jag kom, desto mindre växtlighet blev det.
P1040736Large.JPG

Efter ca 13 km kom jag upp till ett pass och sen gick det utför några km ner till en platå.
P1040744Large.JPG

Passerade en kyrka precis bredvid vägen.
P1040747Large.JPG

Fortsatte söderut och efter en liten klättring nådde jag högsta punkten på vägen mellan norra och södra kusten. Istället för att åka vidare ner till sydkusten svängde jag av österut. Där blev det helt plötsligt en betydligt tuffare stigning och sista halvmilen upp var det skapligt brant mest hela tiden, bortsett från en kort utförsbacke efter en dryg km.
P1040756Large.JPG

Med någon km kvar kom jag till denna avtagsväg. Och, ja, det var den vänstra vägen som gällde för att komma upp till toppen!
P1040760Large.JPG

Var en skrovlig betong/cement-beläggning. Inga större problem att cykla med racer dock.
P1040773Large.JPG

Uppe på toppen fanns en radarstation som dock knappast kan ha varit i funktion längre.
P1040765Large.JPG

Var riktigt fin utsikt uppifrån toppen och man såg bland annat hela vägen ner till nordkusten. Var dock inte läge att stanna alltför länge då jag fortfarande hade en bra bit kvar, så jag begav mig nerför.
P1040771Large.JPG

När jag kom ner till asfaltsvägen igen fortsatte jag österut.
P1040777Large.JPG

Gick en del utför ner till Asfendos.
P1040782Large.JPG

Drabbades sen av några vägockupanter, vilka dock hade den goda tonen att flytta på sig när det kom en besökare från den högan nord. Deras val av plats för vila säger väl dock något om trafikmängden. Tror inte jag såg mer än en eller två bilar under ett par mil här.
P1040785Large.JPG

Efter Kallikratis gick det lite uppför till ett pass.
P1040788Large.JPG

Åter fin utsikt norrut när man kom upp.
P1040789Large.JPG

Vid vägskälet uppe vid passet tog jag vänster och åkte vägen ner till Asi Gonia.
P1040794Large.JPG

Konstaterade att vissa gör det svårt för sig.
P1040793Large.JPG

Fortsatte sen ner till Episkopi och vidare upp till Kournas varifrån det åter gick utför ner mot denna sjö.
P1040809Large.JPG

Vägen gick sedan förbi Georgioupoli och upp mot Vamos (bilden visar vy österut).
P1040813Large.JPG

Återigen fick man sen bevis för tesen "what goes up must come down" då det bar utför ner till Kalives och Souda-buktens inlopp.
P1040815Large.JPG

När jag efter Kalives och Kalami kom upp på stora vägen mot Chania följde jag den i en halvmil och tog sen samma väg tillbaka till hotellet som jag åkt ut på morgonen (via Souda och Chania). I ett av de sista husen innan hotellet blev jag utskälld av följande "individ".
P1040817Large.JPG

En liten brasklapp angående ortsnamn om någon försöker titta på rutten på en karta. Stavningarna av namnen varierar rätt ordentligt, vilket jag tror huvudsakligen är en konsekvens av att bokstäverna ska "översättas" från grekiska alfabetet. Så, olika kartor kan ha olika stavningar och de kan skilja sig från vägskyltarnas stavning. Ibland är det t.o.m. olika stavning av en viss orts namn på olika vägskyltar!

Senast ändrad:
[RR] Paraboloidbesök
Stumpy:
Det jag vet är att det officiellt i Chania den dagen jag gjorde ovanstående tur var 32 grader på em och temperaturen höll sig mycket behaglig även fram på kvällen. Temperaturen gick ner lite under veckan jag var där så sista dagen var det kanske 25 grader på dagen. Lite kyligt precis på morgonkvisten med kanske 15 grader, men inte värre än att jag kunde köra kort-kort. Solen värmde fortfarande bra och så fort den kom upp lite på himlen så steg temperaturen raskt.

Oggler:
Firman jag hyrde cykel från (http://www.hellasbike.net/) hade uthyrning av MTB och arrangerade också turer, så det finns säkert möjligheter till cykling utanför asfaltsvägarna. Kvalitet och svårighetsgrad har jag dock tyvärr ingen uppfattning om.

[RR] Paraboloidbesök
Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Fina bilder. Tror du det finns någon bra
> MTB-cykling på den där ön? Fanns det några
> stigar osv?

Precis vad jag också funderade / fantiserade på under sommarens familjesemester i Platangas, vi tog en biltur till den där koral-halvön så långt ut mot sydväst man kunde komma. Helt sjukt fint men också helt otrolig cykel abstinens efter att ha sniglat sig runt på alla serpentiner upp och ner för alla berg och dalgångar.
Visst borde det finnnas massor med MTB-dugliga stigar, ett lite krux är väl att man är rätt utsatt om olyckan skulle vara framme. Att få adekvat hjälp ute på någon bergssluttning på Kreta blir nog svårt.
Fast här ska inte jag sitta i höstrusket och vara neggo, boka nu en resa bums. Så här års borde det passa perfekt för cykling där nere.

Fin RR för resten!
// Larsa

[RR] Paraboloidbesök
En kommentar angående att åka till Kreta nu (= november):
Väder- och temperaturmässigt tror jag inte det är några problem, även om risken för regn ökar ju längre in på hösten man kommer.

Kan dock vara lite problematiskt att ta sig dit smidigt. De svenska charterbolagen jag kollade på slutade i år att köra på Kreta under oktober, ev. med undantag för någon resa runt jul/nyår. De drar sen igång igen framåt våren. Reguljärt verkar det inte finnas några direktflyg nu. Snarare verkar det som man åker på två mellanlandningar, d.v.s. rätt långa restider och en extra osäkerhet om man ska ta med egen cykel.

Märktes f.ö. redan när jag var där för några veckor sen att det var på gång in i riktig lågsäsong på turistfronten. De jag hyrde av hade t.ex. öppet fram till nu i helgen för att sen dra igång igen i mars.

Om jag ska åka dit igen skulle jag nog satsa på mitten av maj (eller möjligen andra halvan av april). Hög solsäkerhet och temperaturerna bör typiskt vara tillräckliga för att inte behöva bry sig om förstärkningsplagg. Dessutom är det grönare och mer blommor än på hösten då ju sommarsolen torkat ut mycket av växtligheten. Och, det är innan den stora charterturistvågen väller in i juni.

Tillbaka
Topp