[RR] Paradiset GBG

Jubelero

Ny medlem
[RR] Paradiset GBG
Ja, det heter faktiskt så.
Paradiso visade Markus och mig stigarna som han har runt knuten(bokstavligen) på huset i Partille.

Det blev en två timmars skratt och Lerfest som toppades av Markus nedförsåk till huset utan vare sig fram eller bakbroms.
En Låång tvåplankors spång med vatten djupt så att hojen hade försvunnit (Och jag ljuger icke)var en annan pulshöjare.

Helt nya stigar för min del och de var fantastisk bra trots blötan. Dessa stigar är kopplade till Vättlefjäll, tror jag, och de ser ut och beter sig ungefär likadant dvs kanonstigar kors och tvärs, tydligt uppmärkta, och utmanande.

Paradiso får lägga upp turtipset, om det inte redan finns så fler kan hitta hit. Jag kommer definitivt att köra här igen.

Tack Henrik för Guidningen och Espresso och Markus för Sällskap, bra cykling och Snickers.

[RR] Paradiset GBG
Låter skoj, kanske en repris på turen om en vecka ifall vi inte kommer iväg till "skidparadiset Orsa/Grönklitt"? :-)

/Leo

[RR] Paradiset GBG
japp finns en hel del fina stigar uppe i paradiset i partille....en del av dem är väldigt tekniska....kanske blir en happyride där till sommaren vem vet?, var där uppe häromdan och som sagt det är lervälling så långt ögat kan se

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Paradiset GBG
Jag brukar själv köra på stigarna runt Paradiset. Vissa av dem är riktigt tekniska och andra kan man köra lite snabbare på. Jag har haft problem när jag velat köra gul/vit. Antingen så har jag hamnat i en gammal skogsavverkning med meterdjupa vattenfyllda hjulspår eller så har jag vart på väg att köra vilse. Den grönv/vita är lättare att följa och bjuder på varierat tokteknisk och snabba stigar. Jag har också kört riktigt sköna hällar. Det var på vägen ner mot Lexby...

Det hade ivarjefall vart intressant att hänga på er någon gång. Kanske kör ni något som jag inte själv har hittat. En pannlampetur kanske?

Självså brukar jag alltid avsluta med backen ner mot industriområdet i Mellby. I den kan man köra tokfort....

//Anders

[RR] Paradiset GBG
haha har också hamnat där en gång......i hjulspåren vid avverkningsområdet...cyklade med 2 st envisa polare som envisades om att vi skulle fortsätta...=) det var värt det i efterhand

blev ena sugen på en liten tur i paradiset så fort snuvan är försvunnen

[RR] Paradiset GBG
Jag tror vi drog ner den backen mot Mellby. Annars var det en annan backe till ett annat industriområde... Den var kalas iaf! Enda minuset var att jag visste att vi skulle upp samma väg igen efteråt.
Men den var rätt kul uppför också.

[RR] Paradiset GBG
Om man tittar på kartan så ska det finnas 2 oilka spår nedför backen mot industriområdet men det är väl bara den norra som är framkommlig. Jag försökte mig på den södra en gång men det blev lite väl mycket 'bush' för min smak.

Efter den där backen ner mot industriområdet så brukar jag ivajefall forstätta upp genom Bergsjön. Ifrån Bergsjösvängen så finns det en annan backe som går ner till rondellen vid Mellby. I den backen så kan man också köra tokfort... men då är man iofs inte i Paradiset längre.

Jag har också testat några andra stigar ner mot Mellby ifrån Paradiset som finns med på orienteringskartan över området. De har dock också var lite väl oframkommliga...

Någon som kört på de där hällarna ner mot Lexby??

//Anders

[RR] Paradiset GBG
hmm vart ligger hällarna ner mot lexby? cyklat vägen ner mot lexby flera gånger har dock inget minne av några hällar....har däremot minnet av världens stenigaste backe som är perfekt för folk som vill köra in sina nya 888 gafflar, backen avslutas ner vid stallen i lexby

[RR] Paradiset GBG
Nja, jag har bara hittat dit en gång och det är väl därför jag vill fråga om någon annan hittar dit =)

Man kommer ner mera vid radhusen vid Lexby. Hällarna ligger uppe på berget och vad jag minns så var dom himla runda och goa så jag cyklade fram och tillbaka där ett bra tag innan jag körde nerför backen som tog mig ner till radhusen vid Lexby.

Annars så är det ju himla trevlig cyklig på den delen av spåren som går ovanpå berget. En hel del tallskog med ljung på marken. Det kan vara lite knixigt att komma upp dit beroende på vilken väg man tar. Vägen förbi Hylteberget är väl inte att rekommendera. Själv så har jag fått bära och putta upp cykeln där...

//Anders

[RR] Paradiset GBG
hmm e det där man får gå ner med hojen för en trappa precis innan man kommer ner vid en panncentral typ....

får nog ta mig en utforskningsrunda verkar vara många vägar man inte kan

[RR] Paradiset GBG
Har ni någon karta på nätet över området? Flyttade från GbG för 15 år sedan och åkte då mest runt Kortedala-Bergsjön, Bohusleden mot Partille. Hade varit kul och se vart ni åker.

/Mats

[RR] Paradiset GBG
Jag är lite osäker på exakt vart man kom ner men jag skullevilja minnas att jag till slut kom ner vid en fotbollsplan. Jag vet vilket pannhuset är men det var nog inte riktigt så långt bort. Jag borde nog sticka ut dit själv igen för att kunna beskriva. Det som kan vara lurigt är när man cyklar och börjar att komma ut på hällar och ljung terräng är att det kan bli ganska så svårt att följa ett spår. missar man en markering så kan man vara riktigt borta.

Känns som att nästa gång jag får tillfälle att köra i dags ljus så blir det i denna terrängen ivarjefall...

snowman119 skrev:
-------------------------------------------------------
> hmm e det där man får gå ner med hojen för en
> trappa precis innan man kommer ner vid en
> panncentral typ....
>
> får nog ta mig en utforskningsrunda verkar vara
> många vägar man inte kan

[RR] Paradiset GBG
Tyst Håkan, Paradiset är hemligt!

Har varit där ett par ggr och det var helt fantastiskt. Tror inte jag skulle hitta tillbaka till den stigen vi körde, men den var nog det bästa jag kört i Gbg.

[RR] Paradiset GBG
haha därmed är det sagt att vi håller tyst om paradiset för att det inte skall bli exploaterat...

alla som vill hänga med på en happyride till paradiset kan sätta in pengar på mitt konto 200kr/person och timma för en visning av dem bästa stigarna

100kr/person för en crappyride då åker vi på alla avverkningsområden i hjulspåren efter traktorer och grävmaskiner

[RR] Paradiset GBG
namnls1.JPG ht=725

namnls.JPG ht=521

Lägg märke till hur nära bohusleden från Jonsered ligger.
Jag har själv rätt bra koll på stigarna kring Aspen och Jonsered.
Koka i hop det med paradiset och vi skulle kunna ha ett nytt mtb-område
av RIKTIGT hög klass i GB :)

OBS. Dessa är av gröna kartan och visar inte ens hälften av alla stigar i området.

[RR] Paradiset GBG
Varför inte en repris där någon gång inom en skådlig framtid med guidning från er som känner till området? Är själv väldigt nyfiken på Paradiset nu när man har snurrat runt mycket i Delsjöområdet.

[RR] Paradiset GBG
Leo skrev:
> Ja, det låter skoj, vi får köra där snart!
>
> /Leo

Instämmer helt, fast i lite lugnare tempo så att jag med orkar hänga på ;-). I vilket fall verkar området hur häftig som helst där.

[RR] Paradiset GBG
Borde bli perfekt där med 32/18 och odämpat?
För det väl inte lika mycket upp och ned som stigarna kring aspen?
När kör vi? Inte nästa lördag bara ;)

[RR] Paradiset GBG
Jag är på, om jag är i stan då. Vi(jag och Jubelero) ska egentligen upp till Orsa, men då det inte finns så mycket snö verkar resan nog bli inställd. Vi får reda på det imorgon.

/Leo

[RR] Paradiset GBG
Leo skrev:
> Jag är på, om jag är i stan då. Vi(jag och
> Jubelero) ska egentligen upp till Orsa, men då
> det inte finns så mycket snö verkar resan nog
> bli inställd. Vi får reda på det imorgon.
>
> /Leo

För er skull får vi hoppas på att det blir snö men för vår skull får vi hoppas att det inte blir snö, skojar bara!

[RR] Paradiset GBG
Leo skrev:
> Låter som en tur i Paradiset på söndag är
> spikad? :-)
>
> /Leo

Låter fin fint! Tråkigt att ni inte kom iväg med det ni hade tänkt men Paradiset borde väl vara nästan lika kul iaf.

// Miche

[RR] Paradiset GBG
Det var jag som guidade Håkan och Markus i skogarna hemmavid i lördags.
Jag skall skanna in orienteringskartan till i morgon och visa mer i detalj var vid cyklade.
Nu får ni hålla till godo med hitta.se-kartan så länge.
Generellt kan man säga att alla de högre liggande partierna är ganska torra och lerfria.
Det blir lite mera fram och tillbaks på samma stigar än i Delsjön men det gör inte så mycket tycker jag eftersom en stig känns helt ny när man kör den tillbaka åt andra hållet.
Ett bra ställe att starta är där Gavelåsvägen slutar (finns en parkering där också för 5-6 bilar).
Sen drar man upp mot höger och kör en stund på platån och vilker av tillbaka ner mot Lexby. Beroende på hur sugen man är på riktigt stenig stig så vänder man tillbaka innan cyklingen övergår i bergsklättring och kör tillbaka samma stig. Längst bort på den vikar man av ner mot Surketjärn och en skogsväg som man kör några hudra meter mot Bergsjön och sen kommer man ner vid Berghalla idrottshall efter en sköööön utförsåkning. Vi vände där och körde sedan tillbaka ungefär samma väg förutom att vi tog rakt över myren öster om Surketjärn (200m lång spång med gansk djupt träsk vid några ställen) och sedan ner mot Gavelåsvägen. Den här turen tog oss ungefär 2 timmar.

Vill man så går det också att starta vid Sippedalsvägen nere i Lexby men då är man rätt trött när man kommit upp i skogen (om man inte heter Leo förstås... )

/Henrik

Bilagor

• Paradiset.jpg
    Paradiset.jpg
    84.3 KB · Besök: 80
[RR] Paradiset GBG
El Paradiso skrev:
> Det var jag som guidade Håkan och Markus i
> skogarna hemmavid i lördags.
> Jag skall skanna in orienteringskartan till i
> morgon och visa mer i detalj var vid cyklade.
> Nu får ni hålla till godo med hitta.se-kartan
> så länge.
> Generellt kan man säga att alla de högre
> liggande partierna är ganska torra och lerfria.
> Det blir lite mera fram och tillbaks på samma
> stigar än i Delsjön men det gör inte så mycket
> tycker jag eftersom en stig känns helt ny när
> man kör den tillbaka åt andra hållet.
> Ett bra ställe att starta är där Gavelåsvägen
> slutar (finns en parkering där också för 5-6
> bilar).
> Sen drar man upp mot höger och kör en stund på
> platån och vilker av tillbaka ner mot Lexby.
> Beroende på hur sugen man är på riktigt stenig
> stig så vänder man tillbaka innan cyklingen
> övergår i bergsklättring och kör tillbaka
> samma stig. Längst bort på den vikar man av ner
> mot Surketjärn och en skogsväg som man kör
> några hudra meter mot Bergsjön och sen kommer
> man ner vid Berghalla idrottshall efter en
> sköööön utförsåkning. Vi vände där och
> körde sedan tillbaka ungefär samma väg förutom
> att vi tog rakt över myren öster om Surketjärn
> (200m lång spång med gansk djupt träsk vid
> några ställen) och sedan ner mot Gavelåsvägen.
> Den här turen tog oss ungefär 2 timmar.
>
> Vill man så går det också att starta vid
> Sippedalsvägen nere i Lexby men då är man rätt
> trött när man kommit upp i skogen (om man inte
> heter Leo förstås... )
>
> /Henrik

Bra initiativ!

[RR] Paradiset GBG
damnit om alla vill köra nu till helgen så får ni starta en tråd åt mig hur man blir av med en förkylning på 5 dagar...huskurer och annat trams undanbedes inte..utan allt är välkommet!

[RR] Paradiset GBG
Vila och framför allt sova mycket. Förkylning beror av virus och till det hjälper tyvärr inget annat. Och känner du dig kraslig så skall du absolut inte antränga dig då det kan sätta sig på hjärtat (har själv råkat ut för det för några år sedan).

Krya på dig!

[RR] Paradiset GBG
Hehe, nu kanske vi ska i väg till Åre helt plötsligt. Men jag dyker definitivt upp om jag är hemma och regnet inte står som sprö i backen!

[RR] Paradiset GBG
Tänkte att jag skulle bifoga lite mera info om några stigar i området. De gulmarkerade stigarna är schyssta/framkomliga att cykla på. Den som går förbi Surktjärna brukar jag cykla ifrån norr till söder. På något ställe så får man putta cykeln uppfer en backe medans man på ett annat kan köra över ett vattendrag på ett snyggt sätt. =) Den andra som går förbi Mörkvattnet (södraste stigen) brukar jag att köra moturs. Då får man en rolig nedförsbacke i granskogen. De båda är väl inte skogen längsta stigar men ska man snurrarunt i området så kan de vara värda att köra...

De röda har jag däremot inte lika bra erfarenhet av. Den som går ifrån Åkersjön går genom ett kalhygge med meterdjupa hjulspår. Jag har aldrig kunnat knytaihop den här med den fortsatt gula biten som kommer ifrån andra hållet. Den andra röda som går ner mot Ödegärdet har jag haft svårt att följa då den vart otydlig samt att jag fått trixa mig förbi stormfällda träd mm.

... men vem vet, nu kanske de röda delarna funkar också!? =)

Hittar jag lite tid någonstans så hänger jag med på Söndag....

Förresten... Utby IK har orieneringskarta över området!!!

untitled.JPG ht=453

[RR] Paradiset GBG
Eric W skrev:
> Fan Wasabi, 8plusgrader är väl nästan vår?!
> Tycker vi siktar på nästa söndag om det passar
> folk?

8 plusgrader och lera. Nä, framför allt har jag fortfarande inte fått arslet ur vagnen och fixat nya hjul till cykeln. Men snaaart....

[RR] Paradiset GBG
Jag blev så nyfiken på området så jag tog fram lite profilplottar över några stigar från AndersS och El Paradiso kartor ovan. Detta mest för att se hur området ser ut. De kommer nedan och är det onödig info som är det bara att skrolla förbi dem och blunda.

070111TrippInParadisetV01a_tripp.jpg ht=661

Profil till ovanstående stigar.
070111TrippInParadisetV01a_profile.jpg ht=261

070111TrippInParadisetV01b_tripp.jpg ht=693

Profil till ovanstående stigar.
070111TrippInParadisetV01b_profile.jpg ht=261

[RR] Paradiset GBG
Anders S,
Det var den orinteringskartan som jag har hemma men i stressen i morse så kom den inte med.
Jag har heller inte hittat några bra stigar där väster om Åkersjön men den som går söderut mot skogsvägen är ju körbar o rätt kul. Angående den röda ner mot Ögärdet så kanske man skulle försöka röja den någon gång. Jag tror att de flesta som rör sig i den delen av området tar sig upp/ner där vi vände vid Begsjödalen.
Den förbi Mörkevattnet är kul så den kan vi ju köra på söndag moturs som du säger.

Vad gäller söndag så kan jag tyvärr inte vara med om vi startar så sent som 11:00. Min grabb har friidrott tidigt på e.m och jag måste vara tillbaka hemma runt 12.
Om det är ok med er så skulle jag vilja dra igång vid 9:30.
Hänger ni på då så bjuder jag på espresso och cykel-avspolning på Vintergatan 11 efteråt.

Miche,
Är det friluftskartan till din GPS som du har använt för att plotta turerna ovan ?

/Henrik

Tillbaka
Topp