[RR] Piscul Cainelui, Rumänien

Sigge Star

Aktiv medlem
Tjenahej,

Tog en kort sväng idag uppe i bergen för att reka ett nytt område. Det blev lite drygt 1000 höjdmeter och bara 2,5 timme. Kort, men nu vet jag att området har potential. Här kommer lite bilder.

Turen börjar med en grusväg och sedan blir det erhört brant och jag får gå en bit. Det är 27 grader. torrt och dammigt. Nya dojjerna ser inte så nya ut, men är supersköna
P11208301024x683.jpg

Efter ett rätt hårt pass för att komma upp till lite flackare partier blir det desto bättre. Bokskog med superfin stig.
P1120834683x1024.jpg

P11208381024x683.jpg

Jag når trädgränsen som markeras med en rejäl Ek
P11208401024x683.jpg

Lanskapet öppnas upp och flera bergsåsar syns nu tydligt
P11208441024x683.jpg

Jag följer den jag är på.
P11208551024x683.jpg

P11208561024x683.jpg

P11208571024x683.jpg

P11208581024x683.jpg

Sedan kommer det tre rumänska vallhundar och går till attack. Jag med, annars har man ingen chans. Men de fattar inte att de ska dra och de är stora som St Bernhard och har tänder som jag inte vill ha i benen. Googlad bild:
dog.jpg

Det blir att använda pepparsprayen för första gången och det hjälpte
P11208601024x683.jpg

Jag fortsätter uppåt och har Bucegi-massivet i bakgrunden (se tidigare RR)
P1120861683x1024.jpg

Jag ger mig vid en topp på 1660 möh och njuter av utsikten innan det blir att ladda på med fart utför. Här syns hela kammen/åsen jag följt upp.
P11208641024x683.jpg

P11208651024x683.jpg

P11208661024x683.jpg

Partiet som var brant på vägen upp är grymt dammigt, men också kul att glida ner i

Dammet yr runt och lägger sig knappt
P11208711024x683.jpg

Summa sumarum ett området värt att komma tebax till och då för att tillbringa mer tid uppe på bergskammarna.

Hare finfint
sigge

Oj, pepparspray är inte det första man tänker på att ta med sig på turen! Härligt varmt och torrt såg det ut i alla fall! :)

Ser Piss-kul ut! (Det första ord min trötta skalle fick ihop av din rubrik) :P
Fast ärligt, ser verkligen grymt ut. Mycket fina RR från öst den senaste tiden.
Måste dit...kanske nästa sommar... iaf snart... :)

Härlig RR. Det ser ut som att det är fina förutsättningar där i dom länder sär dina RR kommer i från. Varför är man aldrig där och cyklar?
Blev lite nyfiken på din pepparspray. Är det äkta pepparspray (den är väl typ olaglig i sverige) eller var det en sån där hundspray? Funkar det bra eller finns det risk att hundarna blir ännu mer rabiata?

Det ser ju väldigt trevligt ut det där. Om det inte vore för hundarna, så skulle jag kunna fundera på att prova på. Får rysningar bara av tanken på att bli jagad av sådana bestar.

Pepparspray...
Försökte med en manick som sänder ut högfrekvent ljud men det resulterade i att arga hundar blev argare. Inge bra, men går att hantera nere i stan (Bucharest). I bergen stöter man på hundar som har en uppgift och dessutom gör det bra. De gör ju egentligen sitt jobb att mota bort mig. Grejen är ju bara att de här hundarna är rätt stora och blir lite uppspelta när de får ett tänkbart offer. Pepparspray är det som funkar och andra kör med det också. En del är oroliga för björnar men ingen jag träffat har haft problem med det. De känner din lukt på långt håll och håller sig undan.

Sprayen... köpte den som de flesta har här. Den finns i olika utförande från kks: http://www.kks-produkte.de/index.php?id=26

Lite lustigt är det ju att Piscul Cainelui betyder hundberget... även om "pisskul" var rätt bra.

CrossMicke...
Yep, Reverben är monterad och gör ett bra jobb. Väger mer, kostar mer, men är på det hela bättre än Hite Rite som vi körde med på 80-talet

Tillbaka
Topp