[RR] Rambrott i fjällen

edvin_m

Aktiv medlem
[RR] Rambrott i fjällen
Efter att ha kört lite downhill i Åre under bikefestival veckan så sa jag adjöken till min flickvän och en kompis som var med, packade cykeln och började cykla söder ut genom fjällen: Hade grandiosa planer på att cykla Åre till Mora genom fjällen, tyvärr så satte en sprucken ram stopp för planerna redan dag 3 mitt emellan Gåsen och Helags. Blev att putta cykeln ned till Ljungdalen och sen åka buss och tåg hem därifrån.

Bikepacking-sweden-fjallen-1-600x450.jpg

Start i Åre, feta däck(27.5+ konverterade strax innan turen) och motvind gjorde att det tog sin lilla stund innan jag cyklat ner till Vålådalen där jag kunde svänga av från vägen.

Bikepacking-sweden-fjallen-2-375x500.jpg

Grönt är min favoritfärg, har jag sagt det?

Bikepacking-sweden-fjallen-3-375x500.jpg

Äntligen lite stig, och bra sådan!

Bikepacking-sweden-fjallen-4-375x500.jpg

Bikepacking-sweden-fjallen-5-600x450.jpg

Första natten ute i underbara Vålådalen

Bikepacking-sweden-fjallen-6-600x450.jpg

Men grymt med mygg var det, laddade upp med vatten inne i tältet till morgon gröten

Bikepacking-sweden-fjallen-7-600x450.jpg

Snappstopp på Vålådalens turiststation på morgonen för att köpa en spork och sen upp i fjällen

Bikepacking-sweden-fjallen-8-600x450.jpg

Blixtnbedslag eller kass campare med för stor lägereld?

Bikepacking-sweden-fjallen-9-600x450.jpg

Körde varken på några vandrare eller grodor :) Tror inte jag körde förbi nån pappa med barn på ryggen heller utan alla jag mötte och pratade med tyckte det var coolt att kunna cykla i fjällen också

Bikepacking-sweden-fjallen-10-600x450.jpg

Som hämtat från Game of Thrones

Bikepacking-sweden-fjallen-11-600x450.jpg

Kamera och godis i högsta hugg :)

Bikepacking-sweden-fjallen-12-600x450.jpg

Stenigt värre, fullt cykelbart så länge det var platt, värre när det lutade uppåt. Namnet "Lilla Stensdalen" borde kanske ha gjort att jag borde ha valt en annan väg men men...

Bikepacking-sweden-fjallen-13-600x450.jpg

Ny bro - gammal bro.

Bikepacking-sweden-fjallen-14-600x450.jpg

Det gäller att kunna stå emot vårfloden :)

Bikepacking-sweden-fjallen-15-600x450.jpg

Bara att putta... Plus däck till trots

Bikepacking-sweden-fjallen-16-600x450.jpg

Bikepacking-sweden-fjallen-17-600x450.jpg

Sjukt nyfiken ren, den gick verkligen runt och spanade ordentligt på mig när jag kom på cykeln

Bikepacking-sweden-fjallen-18-600x450.jpg

En av alla små söta nödstugor utspridda i fjällen

Bikepacking-sweden-fjallen-19-600x450.jpg

Bikepacking-sweden-fjallen-20-600x450.jpg

Bikepacking-sweden-fjallen-21-600x450.jpg

Är det varmt ute så får man chilla i snön

Bikepacking-sweden-fjallen-22-375x500.jpg

JAG HITTADE EN HATT!

Bikepacking-sweden-fjallen-23-600x450.jpg

Bikepacking-sweden-fjallen-24-600x450.jpg

Helags, hade hoppats på en topptur upp runt kammen men när jag kom dit regnade det och prognosen sa åska resten utav dagen :/

Bikepacking-sweden-fjallen-25-375x500.jpg

Inte en chans att jag försöker köra ner för sånt här med fullastad cykel när jag kör solo i fjällen. Blev till att rulla ned försiktigt och se till att inte låsa något hjul för at undvika vidare erosion.

Bikepacking-sweden-fjallen-26-600x450.jpg

Här kändes livet helt ok! Sen började växlarna strula och bakre länkaget att typ fastna. Kollade högra sidan av cykeln men kunde inte så något konstigt

Bikepacking-sweden-fjallen-27-600x450.jpg

Cyklade tills jag kunde slå upp tältet och skulle precis titta på cykel när det började spö regn så jag retirerade in och tänkte att jag skulle fixa det dagen efter istälelt.

Bikepacking-sweden-fjallen-28-600x450.jpg

Vaknade till regn och när det äntligen slutade runt lunch gick jag ut och började packa ihop prylarna. Upptäckte då att nedre länkaget var helt av :/ Efter lite våldande och böjande gick det iaf att rulla cykeln utan att länkaget eller kedjan strulade.

Bikepacking-sweden-fjallen-29-600x450.jpg

Bara att lasta allt tungt där fram och börja putta.

Bikepacking-sweden-fjallen-30-600x450.jpg

Helags, ingen topptur i det där vädret

Bikepacking-sweden-fjallen-31-600x450.jpg

Fjällstationen

Bikepacking-sweden-fjallen-32-375x500.jpg

Jahopp, Ljungdalen nästa kanske?

Bikepacking-sweden-fjallen-33-600x450.jpg

Knappt 35 km puttning blev det. Sista halvan var iaf nedför på stor och bra stig

Bikepacking-sweden-fjallen-34-600x450.jpg

Naturen kan vara grym ibland

Bikepacking-sweden-fjallen-35-600x450.jpg

Bikepacking-sweden-fjallen-36-600x450.jpg

Bikepacking-sweden-fjallen-37-375x500.jpg

Hann precis ned till ICAn på 6 timmar och handla stora sopsäckan innan de stängde för dagen

Bikepacking-sweden-fjallen-38-600x450.jpg

Hittade en bit skog att slå upp tältet i, lagade pannkakor och käkade chips och vänta på att dagens enda busstur skulle gå klockan 6 på morgonen dagen efter.

Bikepacking-sweden-fjallen-39-375x500.jpg

SJ gillar fortfarande innan att folk är aktiva och cyklar på semestern så fick köra en fuling med cykeln och all packning för att få hem den. 3 Bussturer och 3 tågturer senare så var jag hemma.

map-500x500.jpg

Turen som jag tänkte köra i blått, biten jag fick knuffa i rött

I'll be back, det är helt klart! Men nu blir det Bohusleden istället imorgon och några dagar framåt bara jag får ordning på fulnavet bak på hardtailen!

[RR] Rambrott i fjällen
EST sa:
Bläää va trist vad var det för dum ram?
Annars såg det kanon ut?

Giant Trance från 2014 så har som tur var fortfarande garanti kvar på den. Verkar vara ett rätt vanligt fel på Maestro länkaget. Bikester fixade en ny del från Giant på bara några dagar så den är på ingång. Får bara hoppas att resten av länkaget och dämparen klarade sig. Inte helt övertygad.

[RR] Rambrott i fjällen
Mmm ja det känns som att på såna strapatser så borde man ha en fatbike med växellåda eller nåt för att minimera haverier..Men skönt att de fixar snabbt!

[RR] Rambrott i fjällen
Ja man ska då vara beredd på allt, väntat som oväntat, när man ska ut på äventyr!

Ser framemot en komplett RR nästa försök :-)

Tillbaka
Topp