[RR] Randonné 400 km Sundsvall

kontrapunkt

Aktiv medlem
[Randonné-rapport] Eftersom jag redan kört en 600 km-brevet (den fina turen till Siljan förra helgen) passade ett 400-km lopp perfekt. Och varför inte i Sundsvall där en inte provat köra förr? Dit går UL-tåg till Gävle och X-tåg längs Ostkustbanan som båda tar cyklar ombord utan hoppackning.

Sagt och gjort; åkte upp till Sundsvall kvällen innan, och rullade i strålande morgonsol ner till starten 06:00 vid Ortvikens pappersbruk. Arrangörerna i "Alnö racing team" har det så flott ordnat så vi kan starta och gå i mål vid vakthuset vid entrén till bruket, som har öppet dygnet runt. Här finns också möjlighet att duscha efter målgång i tennishuset bredvid.

IMG_20150530_045912.jpg

Vi var fyra anmälda och tre som startade; undertecknad från Uppsala på min Volae Team, Julien från Stockholm som jobbar på Schlitter bikes och naturligtvis kör en stilig Encore därifrån (med några experimentella ännu inte serieproducerade lösningar på sitt exemplar). Och starka Sune från Östersund på en traditionell landsvägscykel.

IMG_20150530_073320.jpg

IMG_20150530_073248.jpg

IMG_20150530_073538.jpg

Särskilt första delen upp längs Indalsälven och Ragunda var riktigt fin. Stor väg men i stort sett utan bilar, skönt väder och natursköna kullar. Tror det var vindstilla eller medvind, lätt och roligt gick det i alla fall och märktes knappt att höjdmätaren hamnade på 430m. Snabba stopp i Bispgården (km 99, där vi möter stambanan) och Stugun (km 160-ish).

På sista krönet innan vi rullade ner i Östersund hann vi till och med skåda lite fjäll med snö. Sune bor inte långt från vändningen i Östersund, och hela klungan blev bjudna på pasta och fika där. En tackar!

IMG_20150530_124018.jpg

IMG_20150530_142725.jpg

Hemvägen bjöd direkt från Östersund på några regnskurar, men inget allvarligt. Regnacka på, regnjacka av. Sista kontrollen (km 340) är i Torpshammar, men spurten uteblev då någon redan hade tagit själva ortnamn-skylten - bokstavligen. Vem tar en stor blå skylt där det står "Torpshammar"? Som tur är satt arrangörernas hemliga budskap på baksidan av "tomgångskörning förbjuden" nedanför och kunde antecknas i kortet i sin ordning.

IMG_20150530_221815.jpg

Även det utlovade ovädret vi såg vid sista stoppet i Stöde (ungefär kl 23, med kvällsmörker under tunga moln och vagt synliga kullar framåt insvepta i regn och dimma) uteblev i stort sett. Efter kaffestopp blev det lugnt rull genom nattligt sundsvall och stämpling vid 01:03.

Härlig RR, man blir sugen på att hoja där. Går tågen du nämnde i början från Sthlm eller förstår jag fel?
Deras hemsida var inte jättevänlig mot mobilsurf, såg att det fanns kartor till alla sträckor där men finns det gps-spår?
Visserligen är det hyfsat lätt att bygga egen men att vara lite lat mellan alla loppen känns inte fel.

Det där med dusch och ombytemöjlighet är ju suveränt, hur var/är det med bagdrop där? Förmodar att det går annars är det tungt att cykla omkring med ombyte, tvål & handduk etc. Hade ni logi i närheten eller tog ni tåget hem rakt av? Sömn på perrong är väl inte hela världen men en säng brukar vara en minst lika bra "belöning" som medalj efter ett långskutt på 400km.

Hej och tack :-).

Resa : Går SL-tåg Stockholm-Uppsala. Cyklar OK utanför rusningstrafik, så många som får plats och ingen extra kostnad. De brukar jag ta till Stockholms-breveter som startar i anständig tid nog att kollektivtrafiken börjat gå. Uppsala-Gävle går UL-tåg (Upptåget). Max 2 cyklar/tåg (de är ganska noga med den gränsen), inte i rusningstrafik, först till kvarn, 45 kr för cykel och 80 kr för resa. Gävle-Sundsvall går likadana tåg (X-tåget) med samma regler för cykel och pris 30 kr för cykel, 110 kr ca för resa.

Boende : Mina medcyklister bodde hos vänner resp på hotell (finns ju berömda Knaust men fömodligen annat också). Jag hade med tält / luftmadrass och åkte ut en bit i naturen utanför staden och övernattade.

Dropbag : Det var inga problem. Jag lämnade en väska med tält, ombyte osv, fick till och med ställa in min frukost-havreyoughurt i kylen i vakthuset. Bäst kolla med arrangören såklart.

Kartor : Kartorna på ART:s hemsida är gjorda med google maps, och går att öppna där via någon slags fullskärmsknapp. Sen går det att klicka på "dela" och "ladda ner" så får du en kmz-fil som kan konverteras till GPX (jag använde gpsbabel till detta). Finns några småskavanker på kartan från när den gjordes (någon etapp ilagd med route-riktning "baklänges", några extra fram och tillbaka på något ställe) men om du utgår från de nummer kontrollerna har (de är väl inlagda som waypoints) och använder sunt förnuft går det utmärkt. Sista 2 km tog jag lokalvägen närmast vattnet eftersom markerad väg har cykelförbud (gamla E4 genom stan).

Senast ändrad:
Tack för den fullödiga infon! Det här känns som ett riktigt kul grej att göra framöver, kartan går ju att göra om som du säger och då redigera den så att den blir perfekt.

Tillbaka
Topp