[RR] Road to Midsommar - 362 km Coast 2 Coast

NLC

Aktiv medlem
Egentligen inget nytt under solen här. En gubbe som cyklar och sen skriver om det. Lite som ett blogginlägg, fast på ett forum.

Prolog
Det slumpade sig så att vi var i Gbg på onsdagen innan midsommar och därifrån, enligt den 30-åriga traditionen, skulle åka till sommarstället på östkusten för midsommarfirande. Jag såg möjligheten att få återse gamla kära vägar samt pröva lite nytt så efter milt förhandlande av typen ”om du ska ha med din cyklar, ska jag ha med min” så var förutsättningarna klara med en 36-milatripp från kust till kust.

Ritade på måfå en runda i RwGPS och kollade att den stämde tillräckligt för att inte komma vilse, samt notera var det fanns möjlighet till vatten och proviant.
IMG_2685.webp

As it happened
Handlade 3 snickers och 12 pingvinstänger som skulle kunna hålla mig på gott humör iaf en bit på vägen. 8.55 stod jag så utanför Scandic Mölndal (ja det blev inte riktigt en start vid havet, men mer praktiskt så) och var redo att köra iväg. Det inte var redo var min GPS som direkt på uppstart behagade krascha och sen kräva en hård omstart följt av en frustrerad väntan …

IMG_2614.webp

Första biten bjöd på det bästa svensk cykelinfra har att bjuda på, eller inte. Ett ständigt växlande mellan cykelbana, dubbelriktad GC, och väg kryddat med skymd sikt, usla korsningar och allt annat festligt som det blir när cykeln hamnar ”där det finns plats”. Höjdpunkten var en GC utanför Mölnlycke som till hälften var uppgrävd och ifylld med makadam, växelvis höger/vänster, och av växtligheten att döma inte detta året.

Vädret var till början mulet med inslag av stänk av regn, passande den bitvis oinspirerande vägen även om det fanns små guldkorn som lyfte stämningen
IMG_2616.webp

Tuggade vidare på breda, ganska tråkiga vägar och tänkte det hade varit fint med en kaffe
IMG_2625.webp

Efter Borås började blev vägarna mindre och upplevelsen större och ganska snart kändes det som att vara på mammas gata när banan kopplade på Södertäljes 100-milare.

IMG_2639.webp

Hittade en gammal mack som hade begränsad service
IMG_2648.webp

Rekade även en eventuell framtida sovplats
IMG_2636.webp

Lite fina gamla hus fanns det förstås, vissa mindre än andra

IMG_2638.webp

Rutten var mest på asfalt med inslag av grus - precis som jag vill ha det. Tystnaden och närheten till naturen är aldrig så påtaglig när man inte ser längre än nästa krök.

IMG_2645.webp

Efter Torsvik passerades Eksjö där flickorna (och gubbarna) stod på rad för att beskåda södra Sveriges kanske snyggaste cyklist (eller inte)
IMG_2651.webp

I ett huj kom sen världens vackraste skylt (enligt mig själv), underbara Östergötland!
IMG_2652.webp

Nu var det verkligen turboläge på och vips så var det knappt en pendling kvar av sträckan
IMG_2661.webp

Solen började gå ner och skuggis både tog förningar och försökte ställa av mig i kurvorna
IMG_2670.webp

Innan jag slutligen såg havet 12 timmar och 30 minuter efter avfärd
IMG_2675.webp

Strava:

Bilagor

• IMG_2618.webp
    IMG_2618.webp
    1 MB · Besök: 4
  • IMG_2619.webp
    IMG_2619.webp
    506.2 KB · Besök: 1
  • IMG_2625.webp
    IMG_2625.webp
    820.8 KB · Besök: 1
  • IMG_2662.webp
    IMG_2662.webp
    1 MB · Besök: 3
  • IMG_2632.webp
    IMG_2632.webp
    622.8 KB · Besök: 6
  • IMG_2656.webp
    IMG_2656.webp
    1,009.7 KB · Besök: 9
Senast ändrad:
Ja, det var nästan tur att solen inte var framme före Torsvik. Blev tillräckligt varmt ändå på slutet. Nu laddar vi om med snaps och sill inför cykling en härlig midsommardag :-)

Tillbaka
Topp