[RR] Sandön, Luleå
Jag har flera gånger varit och vandrat på Sandön och ofta tänkt att här borde man cykla. Idag blev det äntligen av. Sandön är Luleå skärgårds största ö och ligger ca 3 km från flygplatsen.
Det finns två sätt att ta sig till Sandön, båt eller isväg. Då isvägen inte var öppen var jag hänvisad till båt och valde att låna en roddbåt för att ta mig över Tjuvholmssundet.
Planen var att följa skärgårdsleden ut till Klubbvikens havsbad och sedan tillbaka på bilvägen.
Det började dåligt, sulan på skon släppte till stor del. Det gick bra att cykla ändå men blev svårare att komma ur spd-pedalerna. Skorna är dock 20år gamla så det är väl dags att köpa nya.
Raststugor finns på flera ställen längs leden. Även bäddbara om man skulle vilja sova över.
Efter två kilometer kom jag förbi Stenåkerns naturreservat.
Leden följer mest lättcyklade skogsbilvägar. Det fanns dock gott om stigar också som inte fanns med på min karta som såg inbjudande ut. De flesta av dessa leder ner till havet och något stugområde.
Så småningom såg jag havet igen.
4km sandstrand
Denna dag var vattnet varmare än luften.
Framme vid Klubbviken åt jag lunch och fick lite silvertejp för att tejpa ihop skon.
Vägen tillbaka gick fort och jag valde stigar som såg roliga ut.
Stigen över Lappmyrberget var den klart roligaste biten idag.
Det finns fler stigar på ön att utforska så nån gång får jag åka tillbaka.
Det finns två sätt att ta sig till Sandön, båt eller isväg. Då isvägen inte var öppen var jag hänvisad till båt och valde att låna en roddbåt för att ta mig över Tjuvholmssundet.
Planen var att följa skärgårdsleden ut till Klubbvikens havsbad och sedan tillbaka på bilvägen.
Det började dåligt, sulan på skon släppte till stor del. Det gick bra att cykla ändå men blev svårare att komma ur spd-pedalerna. Skorna är dock 20år gamla så det är väl dags att köpa nya.
Raststugor finns på flera ställen längs leden. Även bäddbara om man skulle vilja sova över.
Efter två kilometer kom jag förbi Stenåkerns naturreservat.
Leden följer mest lättcyklade skogsbilvägar. Det fanns dock gott om stigar också som inte fanns med på min karta som såg inbjudande ut. De flesta av dessa leder ner till havet och något stugområde.
Så småningom såg jag havet igen.
4km sandstrand
Denna dag var vattnet varmare än luften.
Framme vid Klubbviken åt jag lunch och fick lite silvertejp för att tejpa ihop skon.
Vägen tillbaka gick fort och jag valde stigar som såg roliga ut.
Stigen över Lappmyrberget var den klart roligaste biten idag.
Det finns fler stigar på ön att utforska så nån gång får jag åka tillbaka.