[RR] Semester söderöver, Alperna-Toscana-Garda

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Såsom traditionen bjuder, förläggs ett par veckor i södra delarna av europa så att familjen får sol och bad, och jag själv får cykla.
Förutom starten med färja Göteborg - Kiel var det bilen som rullade.

IMG_3587.JPG

Packad och klart.

IMG_3599.JPG

Första stopp Garmisch blev cykelfritt, men att vakna och kliva ut på gatan "där nere" skänker viss tillfredsställelse ändå.

Andra övernattningen i Meran (Merano).
Ursprunglig plan var att komma tidigt på morgonen till Meran så att jag kunde ta mej vidare till Prato och cykla Stelvio-passet, men det blev senare ankomst och en korttur under kvällen uppför sluttningen ovanför Meran istället.

IMG_3606.JPG

På väg uppför.

IMG_3608.JPG

Målet för turen den lilla orten Tirolo med Scloss Tiro.

IMG_3609.JPG

På väg ned mot Meran igen.

15 Km/350 hm.
https://www.strava.com/activities/649817344

Hemma märkte jag att jag tappat kadensmätaren. (Använder Wahoos lilla sensor, och stoppar den innanför strumpan).
Så tidigt morgonen efter blev det att köra samma klättring igen då jag hade lokaliserat på gps-loggen var ungefär den tappades. Var absolut en trevlig tur med inslag av nunnor på väg till "jobbet" uppför sluttningen. Mätaren hittades inte, men cykelturen var belöning nog.

IMG_3616.JPG

Uppför sluttningen igen.

En detalj var att man på hotellet hade koll på att jag var "cyklist" när jag runt 07:00 gick ut med cykeln via lobbyn. Så när jag kom till frukostbordet efter ett par timmar i sadeln, där familjen och resesällskapsfamilj bänkat sej så blev jag personligen uppvaktad av kypare med tillagade 2 stekta ägg och bacon, med orden "only for cyclists". (Att jag innan detta tryckt i mej äggröra med skinka, samt missuppfattade kyparen så att han bar in ytterligare en omgång av 2 stekta ägg med bacon, gjorde att jag mätt och belåten drog mej tillbaka till rummet.)

IMG_3617.JPG

Cykelgaraget i Meran.

Resan vidare mot en vecka i Toscana, Lastra a Signa. Bilköer och sedvanlig trängsel på de Italienska vägkrogarna hör till.

IMG_3622.JPG

Lastra a Signa är en förort till Florens, där vi med bekanta hyrde ett trevligt hus på en mindre vingård. Under veckan blev det 5 st lvg-turer i omgivningen.

IMG_3625.JPG

IMG_3629.JPG

IMG_3636.JPG

En runda jag tog några gånger via byarna Ginestra Fiorentina och Cerbaia in val di pesa mfl.
36 km/400 hm.
https://www.strava.com/activities/651732221

En av dagarna sattes besöksmålet för cykelturen till den lilla byn Vinci (Födelseorten för Leonardo).

IMG_3657.JPG

Poggio a Caiano, Innan det börjar gå uppför mot Carmignano.

IMG_3661.JPG

Vätskepaus efter större delen av klättringen, i närgheten av toppen av Monte Pietramarina.

Framme i Vinci, rullade jag runt vid och avnjöt en god risotto med lite gott i glaset innan jag rullade hemmåt.

IMG_3668.JPG

Vid Da Vinci museet.

IMG_3672.JPG

Vid det lilla torget där Risotton intogs.

Hemfärden blev episk på sitt lilla vis med åskväder under stora delar av vägen.
66 km/800 hm. https://www.strava.com/activities/655318577

Sista cykeldagen i Toscana satte jag målet att besöka San Casciano in Val di Pesa. Såg ut att vara en trevlig by när man snokade runt på diverse kartor. Upplagd rutt via Strava fipplade till mej då jag ville passera en höjd på kartan (La Sughera) där strava markerade "mycket cykling". Dessvärre var det mtb-spår som reggats som lvg-spår, så det blev en lite spännande utförstur på lvg-cykeln.

IMG_3676.JPG

Försiktig framfart för att undvika punktering.

IMG_3677.JPG

En av sträckorna på väg neråt med lite bättre underlag.

IMG_3679.JPG

På bättre väg igen.

IMG_3685.JPG

Målet för dagen, Casciano in Val di Pesa, nåddes tillsammans med fripassagerar i hjälmen.

49 km/875 hm. https://www.strava.com/activities/657531032

Sedan bar det vidare uppåt norra europa igen. Dock stannade vi till 4 dagar vi Gardasjön av gammal vana. 2 dagar i Gardone och 2 dagar i Riva.

I Gardone blev det en del regn, men hann med en runda jag gjort förut. En kortare klättring precis utanför dörren till Hotellet uppför sluttningen.

IMG_3692.JPG

På väg uppför.

IMG_3705.JPG

På väg utför.

19 km/800 hm. https://www.strava.com/activities/660062229

Vidare upp till Riva. Planen var ett par dagar stigcykling. På kvällen hastade jag ut och tog en kort sväng uppför Ponale bara för att rasta skogshojjen. Det resulterade i punka och inspektionen av däcket gav underlag för beslut om att det fick bli landsväg de sista dagarna också. Har ju gjort Ponale några gånger tidigare, men var sugen på lite nya upptäckter så det var lite surt. Och tiden var så knapp att jag inte lade krut på att inhandla nytt däck.

Så sista turen för årets Italien-semester blev en klättring uppför en sluttning öster om Riva mot orten Santa Barbara. Kändes i benen på ett fetto, men en hissnande upplevelse då utförscyklingen blev ganska adrenalinframkallande. Tyvärr inga bilder från de mest svettiga serpentinerna där tvångstankarna om att köra över kanten lurar i bakhuvudet.

IMG_3742.JPG

På väg uppför.

IMG_3750.JPG

Så här ska det se ut....

iphone_sommar16.jpg

Målet nått, belöning med lokalt anrättad strudel.

iphone_sommar161.jpg

Och sedan utför på härliga svindlande serpentiner.

41 km/1175 hm. https://www.strava.com/activities/662020532

Snipp snapp slut så var semestern slut.

Senast ändrad:
Fina bilder, tack för lite inspiration ! Kom just på att jag måste boka en flight till ITA !!

Väldigt fina bilder, de får mig att sakna Italien. Semestrade en del där för några år sedan och det börjar bli dags att återvända.

Fina bilder! Cyklade S.Barbara/Monte Velo sommaren 2013. Nästan helt ensam på vägen, tror att jag mötte en bil och en cyklist på hela stigningen.

Mvh

Bilagor

• 20130624_181756.jpg
    20130624_181756.jpg
    440.9 KB · Besök: 72
  • 20130624_193501.jpg
    20130624_193501.jpg
    404 KB · Besök: 72
  • 20130624_194339.jpg
    20130624_194339.jpg
    431.4 KB · Besök: 74
  • 20130624_195923.jpg
    20130624_195923.jpg
    195.3 KB · Besök: 67
kart sa:
Fina bilder! Cyklade S.Barbara/Monte Velo sommaren 2013. Nästan helt ensam på vägen, tror att jag mötte en bil och en cyklist på hela stigningen.

Mvh

Det var faktiskt en och annan cyklist, mötte nog drygt 10 på lvg, och en hel massa mtb när jag körde nedåt. Man kan ju se ett och annat intressant stickspår ut i terrängen när man cyklar uppför, så det finns nog en del kul att ta sej an med något fulldämpat verktyg på det berget.

Kul med dina bilder, känns som att din tredje bild är på samma passage som en av mina bilder, med skillnaden att jag tagit fotot lite längre uppifrån. (Min bild med kommentaren "så här ska det se ut").

JPL sa:
kart sa:

Mvh

Det var faktiskt en och annan cyklist, mötte nog drygt 10 på lvg, och en hel massa mtb när jag körde nedåt. Man kan ju se ett och annat intressant stickspår ut i terrängen när man cyklar uppför, så det finns nog en del kul att ta sej an med något fulldämpat verktyg på det berget.

Kul med dina bilder, känns som att din tredje bild är på samma passage som en av mina bilder, med skillnaden att jag tagit fotot lite längre uppifrån. (Min bild med kommentaren "så här ska det se ut").

Stämmer bra - samma passage:)

Tillbaka
Topp