GoranS
Aktiv medlem
[RR] Smygehuk - Treriksröset - Smygehuk
Det är till att sticka ut hakan.EV10 är nog inte sämsta vägen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är till att sticka ut hakan.EV10 är nog inte sämsta vägen.
När man gillar att "kunna själv" riskerar man att hamna på google maps-vägar som smartare människor med rätta ratat. Men det är kul att vara lite lost och välja höger eller vänster.Det är till att sticka ut hakan.![]()
Menade mer att det ju måste finnas ett antal alternativ om man tar med sådana som innebär att kånka cykeln. Att då säga att det inte är den sämsta är ju bara att eliminera ett av alternativen om man läser det bokstavstroget.När man gillar att "kunna själv" riskerar man att hamna på google maps-vägar som smartare människor med rätta ratat. Men det är kul att vara lite lost och välja höger eller vänster.
Att effektivt följa "sväng höger om 200 meter" är... lite själlöst ibland. Effektivt, snabbt och smart, absolut. Gillar att gå på känsla och lita på slumpen. "Den vägen ser roligare ut. Och då slipper jag det där regnmolnet." Då kan man hamna på sällan cyklade platser. Så rullar jag (och ibland får jag bära!). :)
I Norrland finns det tyvärr inte allltid (ett antal) alternativ (om man inte vill ta till sjuka omvägar eller dra cykeln genom skogen mellan timmervägar). Om ens väg slutar i smal, trafikerad europaväg (där kånka cykeln är alternativet). Troligtvis sämsta vägen. Så, allt annat (inkl en "okänd" EV10), inte sämsta vägen. Troligtvis. :) Man kan aldrig veta! Men man lär sig. Troligtvis.Menade mer att det ju måste finnas ett antal alternativ om man tar med sådana som innebär att kånka cykeln. Att då säga att det inte är den sämsta är ju bara att eliminera ett av alternativen om man läser det bokstavstroget.
Och det var förstås skämtsamt.
Fanns inte så många fler foton tyvärr, den här turen var mest bara cyklande, men en sak jag tyckte var intressant uppe i norr var lämningarna efter WW2 och Laplandskriget i Finland, befästningslinjer och annat som tyskarna byggde som den här bevakningsposten uppe på fjälletOM du orkar skulle du gärna få brodera ut texten lite. Fler bilder skulle inte heller göra ont. En sådan här grej (som den genomsnittliga Happy-användaren kanske inte gör så ofta (inte varje år iaf)) borde verkligen mjölkas, stötas och blötas. Precis vad vi behöver så här års!
Cykeln är en Miyata 610 från 1988, är man ute efter en klassisk randonneur-landsvägstourer är den så bra som går att finna skulle jag säga. Den här och syskonmodellen 1000 är också mycket eftertraktade, särskilt i de större storlekarna. Sheldon Brown beskrev Miyata 1000 som "the finest off-the-shelf touring bike available". Så du kan ha gjort en miss när du sålde din pappas.Jag är lite nyfiken på cykeln. Den påminner väldigt mycket om min pappas gamla som jag sålde för ett par år sedan.
Sverigeloppet är kul, satt precis och kollade på vilken sträckning det loppet har och halkade in på Stålfarfar. Läste att han cyklade Haparanda-Ystad på sex dagar och fjorton timmar, i snitt 27 mil per dag, vilket skulle räcka för dagens Sverigetempo och han gjorde det på en vanlig oväxlad herrcykel. Och inte nog med det, han cyklade dessutom till starten i Haparanda från sitt hem i Skåne, totalt bör hela turen ha varit närmare 400 mil!Fin tur, cyklade sverigeloppet i somras stora delar längs kusten. Se https://www.sverigeloppet.bike/index.php/banan-sl på bana. Rejält kuperat på sina ställen. Blir sugen på att prova Inlandsvägen vid tillfälle
Norrlänningarna skulle gärna ha asfalten kvar, men Trafikverket prioriterar att lägga pengarna i södra Sverige (det är billigare att underhålla en grusväg än att lägga ny asfalt, därför rivs asfalten upp när den blivit så gropig och dålig att ny asfaltering skulle ha behövts)., inte minst de långa partierna med uppgrävd asfalt (varför gör de så uppe i Norrland?).
Yes, har ett vanligt liggunderlag av skum inuti hängmattan, funkar ned till ungefär plus fem men sem börjar det bli kallt trots varm sovsäckKör du hängmatta med liggunderlag? Jag fryser alltid baktill där sovsäcken komprimeras
Haparanda - Ystad är typ 50 mil kortare än Sverigetempot. Bara för att jämföra äpplen med annan frukt.Sverigeloppet är kul, satt precis och kollade på vilken sträckning det loppet har och halkade in på Stålfarfar. Läste att han cyklade Haparanda-Ystad på sex dagar och fjorton timmar, i snitt 27 mil per dag, vilket skulle räcka för dagens Sverigetempo och han gjorde det på en vanlig oväxlad herrcykel. Och inte nog med det, han cyklade dessutom till starten i Haparanda från sitt hem i Skåne, totalt bör hela turen ha varit närmare 400 mil!
Skiljer lite över trettio mil tror jag, han cyklade förvisso en bit längre och höll även på med annat än cykling under loppet, men det var mest bara en jämförelse med hur långt per dag som krävs för att komma under maxtiden på Sverigetempot.Haparanda - Ystad är typ 50 mil kortare än Sverigetempot. Bara för att jämföra äpplen med annan frukt.
Bara träd och myggorVarför finns det inte någon YouTube-film?
Det jag tycker bäst om är att navigera efter papperskarta, får överblicken och avståndsbedömningen på ett helt annat sätt än med karta i telefonen och roligare att jämföra karta med verklighet för att bestämma var man är. Men det blir ändå nästan alltid mobilens karta och gps som används, av lathet antar jag.När man gillar att "kunna själv" riskerar man att hamna på google maps-vägar som smartare människor med rätta ratat. Men det är kul att vara lite lost och välja höger eller vänster.
Att effektivt följa "sväng höger om 200 meter" är... lite själlöst ibland. Effektivt, snabbt och smart, absolut. Gillar att gå på känsla och lita på slumpen. "Den vägen ser roligare ut. Och då slipper jag det där regnmolnet." Då kan man hamna på sällan cyklade platser. Så rullar jag (och ibland får jag bära!). :)
Ja, den känslan känner jag igen. Men, ska man cykla långt blir det många kartor... Senaste åren har kartorna legat där de ligger. Och google maps satellitbilder kan leda en (och ens fantasi) både vilse och till helt märkliga/fantastiska mål/omvägar.Det jag tycker bäst om är att navigera efter papperskarta, får överblicken och avståndsbedömningen på ett helt annat sätt än med karta i telefonen och roligare att jämföra karta med verklighet för att bestämma var man är. Men det blir ändå nästan alltid mobilens karta och gps som används, av lathet antar jag.
Inte omöjligt, övernattade i en stuga ute på näset söder om Kristinehamn och cyklade sen via Karlstad upp längs Klarälven. Kristinehamn - Karlstad är en lite trixig bit, har cyklat där ganska många gånger men det händer fortfarande att jag kommer fel och retligt att man måste göra omvägen norr om E18.Tror banne mig att vi cyklade förbi varandra mellan Kristinehamn och Karlstad
Inte ens i närheten ...Är detta svenskt rekord i Vättern runt? Ingen kan väl ha gjort det på längre sträcka?
UtvecklaInte ens i närheten ...
Det är många som cyklar mycket längre och rundar Vättern, träffade flera som var på väg till Nordkap och sen skulle ned genom Finland t.ex.Utveckla
+1Skämt åsido. Det är en rejäl jäkla runda.
Jag roade mig med att titta hur långt söderut man kommer på 480 mil från Malmö. Man hamnar i Västsahara i höjd med Gran Canaria. Jag har liksom aldrig tänkt att det är cykelavstånd till Gran Canaria.
Tittar man på en vanlig (världs-)karta blir det ofta fel om man jmf strl på det som ligger nära nordpolen jmf med det som ligger nära ekvatornLenght of Chile är nog ett riktigt monster (om det finns).
4270km.....
Det är en rejäl jäkla runda.
Tack Håkan. Tänkte just skriva detta.+1
Tittar man på en vanlig (världs-)karta blir det ofta fel om man jmf strl på det som ligger nära nordpolen jmf med det som ligger nära ekvatorn
Tex om man jmf Sverige med Indien
![]()
I verkligheten är Indien flera ggr större än Sverige, Indien är tex ~dubbelt så långt norr<=>söder som Sverige vilket inte syns på kartan ovan.
Att det blir så beror på kartprojektionen, jorden är en sfär och det är svårt att få till en rättvis bild av den krökta jordytan på en plan yta.
Kanske inget världsavgörande, men kan ändå vara bra att veta![]()
Kartprojektion – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Och ändå
Med på cykeln? Kan bli lite besvärligt att hitta rätt vägEn jordglob borde man ha
Cykelavstånd till GC! När kommer video-RR:en?Skämt åsido. Det är en rejäl jäkla runda. Jag roade mig med att titta hur långt söderut man kommer på 480 mil från Malmö. Man hamnar i Västsahara i höjd med Gran Canaria. Jag har liksom aldrig tänkt att det är cykelavstånd till Gran Canaria.
Visa bilaga 750459
Finns det jordglober med touchskärm och zoomfunktion?Med på cykeln? Kan bli lite besvärligt att hitta rätt väg
![]()
Eller snarare ngn väg öht!
Ett nytt businesscase i vardande?Finns det jordglober med touchskärm och zoomfunktion?
Läste för rätt många år sen denna bok och minns den som rätt underhållande även om jag får erkänna att allt inte fastnade i skallen.+1
Tittar man på en vanlig (världs-)karta blir det ofta fel om man jmf strl på det som ligger nära nordpolen jmf med det som ligger nära ekvatorn
Tex om man jmf Sverige med Indien
![]()
I verkligheten är Indien flera ggr större än Sverige, Indien är tex ~dubbelt så långt norr<=>söder som Sverige vilket inte syns på kartan ovan.
Att det blir så beror på kartprojektionen, jorden är en sfär och det är svårt att få till en rättvis bild av den krökta jordytan på en plan yta.
Kanske inget världsavgörande, men kan ändå vara bra att veta![]()
Kartprojektion – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Och ändå
europeandividetrail.com
Träffade en tysk uppe vid Treriksröset som cyklade Gibraltar - Nordkap, Europas Kap till Kap :)Riktigt kul att läsa om! European divide trail nästa? :)
EUROPEAN DIVIDE TRAIL
europeandividetrail.com
Har hört uttrycket "skopåse" någon gång för länge sedan och har funderat och funderat men inte kunnat komma på vad som menades?Skopåse som man sa en gång i tiden!
Jag vann en sån skopåse. Har fortfarande kvar den och använder den när jag reser :DSkopåse var helt enkelt en belöning för nåt bra/utmärkande. Ett sorts HappyNobelpris.