[RR] Smygehuk - Treriksröset - Smygehuk

Det är till att sticka ut hakan. 😏
När man gillar att "kunna själv" riskerar man att hamna på google maps-vägar som smartare människor med rätta ratat. Men det är kul att vara lite lost och välja höger eller vänster.
Att effektivt följa "sväng höger om 200 meter" är... lite själlöst ibland. Effektivt, snabbt och smart, absolut. Gillar att gå på känsla och lita på slumpen. "Den vägen ser roligare ut. Och då slipper jag det där regnmolnet." Då kan man hamna på sällan cyklade platser. Så rullar jag (och ibland får jag bära!). :)

När man gillar att "kunna själv" riskerar man att hamna på google maps-vägar som smartare människor med rätta ratat. Men det är kul att vara lite lost och välja höger eller vänster.
Att effektivt följa "sväng höger om 200 meter" är... lite själlöst ibland. Effektivt, snabbt och smart, absolut. Gillar att gå på känsla och lita på slumpen. "Den vägen ser roligare ut. Och då slipper jag det där regnmolnet." Då kan man hamna på sällan cyklade platser. Så rullar jag (och ibland får jag bära!). :)
Menade mer att det ju måste finnas ett antal alternativ om man tar med sådana som innebär att kånka cykeln. Att då säga att det inte är den sämsta är ju bara att eliminera ett av alternativen om man läser det bokstavstroget.

Och det var förstås skämtsamt.

Menade mer att det ju måste finnas ett antal alternativ om man tar med sådana som innebär att kånka cykeln. Att då säga att det inte är den sämsta är ju bara att eliminera ett av alternativen om man läser det bokstavstroget.

Och det var förstås skämtsamt.
I Norrland finns det tyvärr inte allltid (ett antal) alternativ (om man inte vill ta till sjuka omvägar eller dra cykeln genom skogen mellan timmervägar). Om ens väg slutar i smal, trafikerad europaväg (där kånka cykeln är alternativet). Troligtvis sämsta vägen. Så, allt annat (inkl en "okänd" EV10), inte sämsta vägen. Troligtvis. :) Man kan aldrig veta! Men man lär sig. Troligtvis.

OM du orkar skulle du gärna få brodera ut texten lite. Fler bilder skulle inte heller göra ont. En sådan här grej (som den genomsnittliga Happy-användaren kanske inte gör så ofta (inte varje år iaf) 😉) borde verkligen mjölkas, stötas och blötas. Precis vad vi behöver så här års!
Fanns inte så många fler foton tyvärr, den här turen var mest bara cyklande, men en sak jag tyckte var intressant uppe i norr var lämningarna efter WW2 och Laplandskriget i Finland, befästningslinjer och annat som tyskarna byggde som den här bevakningsposten uppe på fjället

54299253719_eabb4b2ec8_o_d.jpg

Finska delen av fjällen vid gränsen, där leden jag gick ligger och fjällfotona är ifrån, är naturreservatet Malla som är Finlands äldsta och där finns en hel del intressant natur men det är strikta regler och man får inte gå utanför lederna tyvärr, men en fin liten fjälltur att göra.

Färden ned längs norrlandskusten var mycket skog, trevliga så länge man satt på cykeln men inte så mycket att visa kanske. Sen hittade jag några bilder från södra delen av Sverige, som kalkmålningarna i Strängnäs domkyrka och liknande men det blir lite väl spretigt :)

54299277104_39b975f2b3_o_d.jpg

Jag är lite nyfiken på cykeln. Den påminner väldigt mycket om min pappas gamla som jag sålde för ett par år sedan.
Cykeln är en Miyata 610 från 1988, är man ute efter en klassisk randonneur-landsvägstourer är den så bra som går att finna skulle jag säga. Den här och syskonmodellen 1000 är också mycket eftertraktade, särskilt i de större storlekarna. Sheldon Brown beskrev Miyata 1000 som "the finest off-the-shelf touring bike available". Så du kan ha gjort en miss när du sålde din pappas.

Sen är en del bytt som pakethållaren till tysktillverkade Tubus i stål, pedalerna till japanska MKS Sylvan och även naven till åttadelat kassett (funkade utan att behöva göra våld på bakgaffeln, räckte med en några mm tunnare distans på vänstersidan av navet) och vevpatiet till kortare vevarmar.

Däcken är maxade med 40 mm verklig bredd men krävde special för skärmarna och ville inte såga sönder original utan tog ett par från skrotbunken för en prototyp, därav deras utseende. Sadeln är en gammal kasserad touringdamsadel med fjädrar men så skön att det går att cykla i princip 24/7 utan minsta ömhet men den behöver nytt överdrag. Så förutom sadeln och skärmarna är det bara finare komponenter på den här cykeln.

Men sen kan man fundera över vad som egentligen är en fin cykel, det var långa sträckor där underlaget var så att jag valde att hoppa av och leda för att skona cykeln, inte minst de långa partierna med uppgrävd asfalt (varför gör de så uppe i Norrland?).

Senast ändrad:
Fin tur, cyklade sverigeloppet i somras stora delar längs kusten. Se https://www.sverigeloppet.bike/index.php/banan-sl på bana. Rejält kuperat på sina ställen. Blir sugen på att prova Inlandsvägen vid tillfälle
Sverigeloppet är kul, satt precis och kollade på vilken sträckning det loppet har och halkade in på Stålfarfar. Läste att han cyklade Haparanda-Ystad på sex dagar och fjorton timmar, i snitt 27 mil per dag, vilket skulle räcka för dagens Sverigetempo och han gjorde det på en vanlig oväxlad herrcykel. Och inte nog med det, han cyklade dessutom till starten i Haparanda från sitt hem i Skåne, totalt bör hela turen ha varit närmare 400 mil!

, inte minst de långa partierna med uppgrävd asfalt (varför gör de så uppe i Norrland?).
Norrlänningarna skulle gärna ha asfalten kvar, men Trafikverket prioriterar att lägga pengarna i södra Sverige (det är billigare att underhålla en grusväg än att lägga ny asfalt, därför rivs asfalten upp när den blivit så gropig och dålig att ny asfaltering skulle ha behövts).

Sverigeloppet är kul, satt precis och kollade på vilken sträckning det loppet har och halkade in på Stålfarfar. Läste att han cyklade Haparanda-Ystad på sex dagar och fjorton timmar, i snitt 27 mil per dag, vilket skulle räcka för dagens Sverigetempo och han gjorde det på en vanlig oväxlad herrcykel. Och inte nog med det, han cyklade dessutom till starten i Haparanda från sitt hem i Skåne, totalt bör hela turen ha varit närmare 400 mil!
Haparanda - Ystad är typ 50 mil kortare än Sverigetempot. Bara för att jämföra äpplen med annan frukt.

Haparanda - Ystad är typ 50 mil kortare än Sverigetempot. Bara för att jämföra äpplen med annan frukt.
Skiljer lite över trettio mil tror jag, han cyklade förvisso en bit längre och höll även på med annat än cykling under loppet, men det var mest bara en jämförelse med hur långt per dag som krävs för att komma under maxtiden på Sverigetempot.

Det jag tycker bäst om är att navigera efter papperskarta, får överblicken och avståndsbedömningen på ett helt annat sätt än med karta i telefonen och roligare att jämföra karta med verklighet för att bestämma var man är. Men det blir ändå nästan alltid mobilens karta och gps som används, av lathet antar jag.

Det jag tycker bäst om är att navigera efter papperskarta, får överblicken och avståndsbedömningen på ett helt annat sätt än med karta i telefonen och roligare att jämföra karta med verklighet för att bestämma var man är. Men det blir ändå nästan alltid mobilens karta och gps som används, av lathet antar jag.
Ja, den känslan känner jag igen. Men, ska man cykla långt blir det många kartor... Senaste åren har kartorna legat där de ligger. Och google maps satellitbilder kan leda en (och ens fantasi) både vilse och till helt märkliga/fantastiska mål/omvägar.

Tror banne mig att vi cyklade förbi varandra mellan Kristinehamn och Karlstad
Inte omöjligt, övernattade i en stuga ute på näset söder om Kristinehamn och cyklade sen via Karlstad upp längs Klarälven. Kristinehamn - Karlstad är en lite trixig bit, har cyklat där ganska många gånger men det händer fortfarande att jag kommer fel och retligt att man måste göra omvägen norr om E18.

Skämt åsido. Det är en rejäl jäkla runda. Jag roade mig med att titta hur långt söderut man kommer på 480 mil från Malmö. Man hamnar i Västsahara i höjd med Gran Canaria. Jag har liksom aldrig tänkt att det är cykelavstånd till Gran Canaria. 😂
IMG_3171.webp

Senast ändrad:
Skämt åsido. Det är en rejäl jäkla runda.
+1
Jag roade mig med att titta hur långt söderut man kommer på 480 mil från Malmö. Man hamnar i Västsahara i höjd med Gran Canaria. Jag har liksom aldrig tänkt att det är cykelavstånd till Gran Canaria.
Lenght of Chile är nog ett riktigt monster (om det finns).
4270km.....
Tittar man på en vanlig (världs-)karta blir det ofta fel om man jmf strl på det som ligger nära nordpolen jmf med det som ligger nära ekvatorn
Tex om man jmf Sverige med Indien
A18jctxQOIL._AC_SX679_.jpg

I verkligheten är Indien flera ggr större än Sverige, Indien är tex ~dubbelt så långt norr<=>söder som Sverige vilket inte syns på kartan ovan.
Att det blir så beror på kartprojektionen, jorden är en sfär och det är svårt att få till en rättvis bild av den krökta jordytan på en plan yta.
Kanske inget världsavgörande, men kan ändå vara bra att veta

Och ändå
Det är en rejäl jäkla runda.

+1

Tittar man på en vanlig (världs-)karta blir det ofta fel om man jmf strl på det som ligger nära nordpolen jmf med det som ligger nära ekvatorn

I verkligheten är Indien flera ggr större än Sverige, Indien är tex ~dubbelt så långt norr<=>söder som Sverige vilket inte syns på kartan ovan.
Att det blir så beror på kartprojektionen, jorden är en sfär och det är svårt att få till en rättvis bild av den krökta jordytan på en plan yta.

Och ändå
Tack Håkan. Tänkte just skriva detta.

+1

Och ändå
Läste för rätt många år sen denna bok och minns den som rätt underhållande även om jag får erkänna att allt inte fastnade i skallen.

Jag funderade på att skriva ”imponerande” och ”respekt” men det är lite för futtigt. ”Episkt”, som någon skrev, träffar bättre.

Tillbaka
Topp