[RR] Sörmlandsleden etapp 46

Etapp 46 av Sörmlandsleden går mellan Vittenberga och Oppeby. Från Vittenberga till Bullersta ridskola är stigen knappt cyklingsbar och mer anpassad för fotgängare så jag brukar börja vid Söra Friluftgård istället (4 km landsväg från Nyköping). Från Oppeby kan man sedan ta etapp 45 hem till Nyköping igen, om man inte vill cykla en längre runda förstås. Nedanstående foton är från etapp 46 och tagna denna dags soliga och fina förmiddag. Inga actionbilder tyvärr eftersom jag cyklade ensam.

Mumma mina hemtrakter för 10år sedan, är inte sörmlandsleden mellan Nävekvarn- kvarsebo riktigt fin att hoja ?

/STEFAN

Det är möjligt att återkommer med en [RR] från den nästa helg, eller åtminstone en bit av den ;). Jag gillar Sörmlandsleden för den är ordentligt markerad och då jag vet var jag är.

Snygga bilder! Lite sorgligt med en ensam cykel utan trampare, dock. Jag har börjat fundera på testa att palla upp kameran med fördröjd utlösning för att få actionbilder från soloturer.

Fina bilder på kattungarna, också! Namnen var tämligen MTB-anknutna...

(:-{)

Lågflyga skrev:
-------------------------------------------------------
> Snygga bilder! Lite sorgligt med en ensam cykel
> utan trampare, dock. Jag har börjat fundera på
> testa att palla upp kameran med fördröjd
> utlösning för att få actionbilder från
> soloturer.
Oj, jag som tycker det är tillräckligt svårt att få fokus rätt på andra cyklister! Men du har rätt i att det är väldigt mycket roligare med stigfoton som även innehåller en cyklist och lite action. Det kanske går att få kameran att ta en hel serie av sig själv så ökar chansen att något blir bra.

> Fina bilder på kattungarna, också! Namnen var
> tämligen MTB-anknutna...
Det är en hemlös lånekatt från katthemmet som jag tar hand om tillfälligt. På katthemmet säger de att namnen på ungarna måste börja på L men nu kan jag ju inte döpa om dem! Jag undrar om köparna till dessa små ungar kommer att uppskatta cykelnamnen? :)

mismisimos skrev:
> Oj, jag som tycker det är tillräckligt svårt
> att få fokus rätt på andra cyklister! Men du
> har rätt i att det är väldigt mycket roligare
> med stigfoton som även innehåller en cyklist och
> lite action. Det kanske går att få kameran att
> ta en hel serie av sig själv så ökar chansen
> att något blir bra.

Ah, om det är tillräckligt mycket oskärpa, så blir det konstnärligt! Upptäckte av en slump när jag skulle ta gruppbild på en Easy Ride att kameran kan ta en hel serie av bilder. Typiskt att man fattar det när man haft kameran i 5 år och börjat fundera på en ny...

> (...)

Fjärdebrunn skrev:
> Ok, thats it, nu ska hojen definitivt med nästa
> gång svågern och svägerskan besöks.

Roligt! Jag gillar den där sträckan jättemycket, enda nackdelen är att den är lite kort. Jag behöver lite action på mina foton så säg till om du vill ha sällskap ;)

fina bilder, längtar ut i skogen igen även om jag har ont i halva kroppen efter dagens tävling. Cykling är jobbigt när man älskar det så. (:

Åhhh, mina träningsmarker på bild! Delar av etapp 46 (Bullersta-Oppeby) ingår i min "köra runt stan" runda. Den är kalasfin!
Sen har du helt rätt, Vittenberga - Bullersta är i princip ocyklingsbart, testade den i våras.

Scand>> Var inte du med och cyklade bl.a. just denna sträckning i början av 90-talet? Har för mig att vi startade i Trosa och körde sörmlandsleden söderut mot Nyköping på våra helstela stålhojar.
Näverkvarn-Kvarsebo? Menar du Sörmlandsleden, så är den ok upp till Nävsjön, sen blir det väldigt blött och en hel del spångest...

anangen skrev:
> Åhhh, mina träningsmarker på bild! Delar av
> etapp 46 (Bullersta-Oppeby) ingår i min "köra
> runt stan" runda. Den är kalasfin!

Roligt med en till cyklist i Nyköping!
Vad är det mer som ingår i din "köra runt stan" runda? :)

Mismisimos> "Cykla runt stan"-rundan: Start på Arnö (bor där), sedan tråkiga cykelvägar förbi hamnen för att så småningom via små skogsområden nå Labro ängar.
Sedan blir det så här, Labro - Ekensberg - Svansta - Bullersta - Oppeby - Hållet - Minninge - Hemgården - Kungsladugården - Ryssbergen - Arnö.
Säger kanske inte så mkt, men kan bifoga en karta när jag kommer hem, är på jobbet nu. Rundan blir mellan 3 och 4 mil beroende på hur man cyklar.

Anangen: skicka jättegärna en karta!

Per: Det såg fint ut! Mycket intressanta spänger men varför tog du inte kort när de cyklar på dem istället för att bara stå bredvid och hänga? :)

anangen skrev:

>
> Scand>> Var inte du med och cyklade bl.a. just
> denna sträckning i början av 90-talet? Har för
> mig att vi startade i Trosa och körde
> sörmlandsleden söderut mot Nyköping på våra
> helstela stålhojar.
> Näverkvarn-Kvarsebo? Menar du Sörmlandsleden,
> så är den ok upp till Nävsjön, sen blir det
> väldigt blött och en hel del spångest...

Det stämmer, körde vi ända uppe från Trosa och ner , måste blivit en 6-7 mil ?
Det måste ha varit den turen vi sov i vindskydd och monterade pakethållare på cykeln för att få med oss mat och prylar. Nostalgi, var det 91 eller 92 kanske ?
Tror faktiskt att jag har några bilder, måste leta.....

Senast redigerad av en moderator:
mismisimos skrev:
> Anangen: skicka jättegärna en karta!
>
> Per: Det såg fint ut! Mycket intressanta spänger
> men varför tog du inte kort när de cyklar på
> dem istället för att bara stå bredvid och
> hänga? :)

tyresta10.jpg

De var lika förvirrade som jag: vi misstänkte att vi var utsatt för något spratt från Dolda kameran ;)

Vi leker f ö med tanken att åka upp (eller är det ned?) till Tokholm på lördag http://happymtb.org/forum/read.php/1/463810 kan bli trevligt

Senast redigerad av en moderator:
Mismisios> Här är kartan. Just den här varianten av runda är ca 41 km. Men möjligheterna till förlängning/förkortning är oändliga...

Scand>> Nostalgi javisst! Från Trosa var det och jag tror vi först hade räknat med två övernattningar, men vi åkte snabbare än beräknat och kom hem en natt för tidigt!

Bilagor

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    228.7 KB · Besök: 37
Anangen: Snyggt! Det verkar vara ganska mycket vägcykling men det kan ju vara okej ibland också. Stigen mellan Berga och Bullersta ska jag definitivt leta efter nästa gång, har tänkt att det borde finnas en anknytning där emellan. Tackar och bockar :)

Är det inte ganska roliga stigar mellan Rosenkälla och Sjösa vägen, även om området är litet?
Cykeln får nog följa med vid nästa Nyköpings besök....

/STEFAN

Scand>> Självklart ska du ta med dig cykeln, hör av dig till mig så kan vi ta en härlig nostalgi runda. Jag har ju Etto-hjälmen kvar i gömmorna...

Området du syftar på heter numera Malmbryggshagen och bebyggs med hundratals villor just nu - ej cyklingsbart. Där fanns dock flera fantastiskt fina stigar förr :-(

Hej gott folk! Letar efter sällskap till cykelturer i Nyköping-Oxelösund-kolmårdsnejderna. Bor själv i Nävekvarn. Har cyklat mest landsväg, men upptäckt hur kul det är med stigarna i skogen, och roligast är det när man har sällskap. Jag är mest att betrakta som en glad amatör med dito utrustning. I mina bästa stunder har jag orkat hänga med Dainoncyklisterna på deras träningspass, men i år har det blivit dåligt med cyklandet hittils. Senaste två måndagarna har jag hängt med några Dainonare i Ryssbergsspåren och nu vill jag ut mer
Får du ett anfall av cykelabstinens, så ring 0704-334416!

Tillbaka
Topp