[RR] Squamish, British Columbia

teddo

Aktiv medlem
Åkte till Kanada i oktober för att hoja MTB och kan verkligen rekommendera det. Stignätet kring Squamish är oändligt och här finns en del stigar som blivit världskända för att de är så välbyggda.
IMG_8878.jpg

En dag med några solglimtar fick vi, men annars var det idel spöregn. Fördelen med stigarna här är dock att de är byggda att klara av de massiva mängder med regn som kommer i Squamish – i oktober snittar det över 280mm. Så jämfört med hemmacyklingen i Åre som snabbt blir grisig och lerig så var mycket hårdare och lättcyklat trots att det var blött. Bra med plus-size-däck över alla blöta rötter.
IMG_4065.jpg

Första dagen betade vi av ett stignätverk norr om Valleycliffe: Stravalänk: https://goo.gl/aCiWkA
LIte svårt att hitta, men ett perfekt område att irra runt lite i.

Dag två var det som sagt ösregn och vi körde några maskinbyggda leder uppe kring Garibaldi park. Stravalänk: https://goo.gl/6rdZYn

Att få cykla en led som Half Nelson är en reseanledning i sig. Den är så perfekt byggd att jag på många vis känner mig som en mycket bättre cyklist än vad jag egentligen är. Den kallas ju ändå "The Crown jewel of Squamish" (Se Youtube:
Det är det flowigaste och roligaste jag kört någonsin.
IMG_4062.jpg

Tredje dagen hade vi fått tips på några leder vi skulle köra, men det är inte helt lätt alltid med Trailforks, och det blev några missar.

IMG_3931.jpg

Blött men vackert: Stravalänk: https://goo.gl/br1An6

Sista dagen bjöd på 1000 höjdmeter och ett par punkteringar... Snakebite tack vare lågt däckstryck när jag ville ha fäste på rötterna.
Vi körde favorit i repris på Half Nelson och lite annat kring Garibaldi. Stravalänk:https://goo.gl/qVUNJo

IMG_4031.jpg

Blött, blötare, bada:
IMG_8896.jpg

Dock var det ovanligt med så här stora vattensamlingar. Här hade det blivit propp i någon dränering, men det tog inte många minuter innan det var fixat.

Kanadensiska hyrhojar som vi gillade starkt:
IMG_8885.jpg

Bra belöningsutbud efter blöta och tuffa turer:
IMG_4069.jpg

Jag kan rekommendera boendet vi hade bokat på Executive Suites som låg på cykelavstånd från Garibaldi park och hade cykeltvätt och en bubbelpool ute som var en dröm att värma sig i efter kyliga höstdagar på hojen.

Sjukt nice! Drömresemål. Men nej man har ju inte sett så många edits från Squamish med sol och torrt så det är nog vad man får räkna med. Grejen är ju just att det aldrig går att få lika najsa trails i ett klimat där det jämt är sol för då blir det bara sten och berg kvar, så man ska inte kasta skit på regn och medelmåttaklimat.

Känner en schweizare som var där (i BC, vet inte exakt var) för ett par år sedan och han skulle definitivt dit igen.
Det han fruktade mest för var grizzlybjörnar, men jag tror inte han såg några.

teddo sa:
Att få cykla en led som Half Nelson är en reseanledning i sig. Den är så perfekt byggd att jag på många vis känner mig som en mycket bättre cyklist än vad jag egentligen är. Den kallas ju ändå "The Crown jewel of Squamish"
Och jag som tyckte att Half Nelson var den tråkigaste av alla leder jag körde när jag var i Squamish för några år sedan. Jag fastnade för dom mer tekniska lederna, även om jag sög r*v på flera av dom. Som svensk cyklist är man ju inte riktigt van med så branta rockslabs som kan dyka upp där. Men sjukt bra ställe med en makalös natur, fantastisk cykelkultur och trevliga människor. Och ett av världens bästa nätverk av stigar förstås. Kan inte nog rekommenderas.

Glisseur sa:
teddo sa:
Att få cykla en led som Half Nelson är en reseanledning i sig. Den är så perfekt byggd att jag på många vis känner mig som en mycket bättre cyklist än vad jag egentligen är. Den kallas ju ändå "The Crown jewel of Squamish"
Och jag som tyckte att Half Nelson var den tråkigaste av alla leder jag körde när jag var i Squamish för några år sedan. Jag fastnade för dom mer tekniska lederna, även om jag sög r*v på flera av dom. Som svensk cyklist är man ju inte riktigt van med så branta rockslabs som kan dyka upp där. Men sjukt bra ställe med en makalös natur, fantastisk cykelkultur och trevliga människor. Och ett av världens bästa nätverk av stigar förstås. Kan inte nog rekommenderas.

Ditt tips Rupert gick ju inte av för hackor heller, hade det varit lite mindre blött så...

Vi var där för femton år sen, det var riktigt bra redan då. Och 2011 en snabbis. Det finns mängder med cykling av alla de slag, inte bara utförsorienterad sådan.

Tillbaka
Topp