[RR] Stisse yrar runt i Lofoten

Stisse

Ny medlem
Jepp.

Cykeln fick plats bredvid takboxen - semestern ræddad.
I och med att det ær ljust dygnet runt hæruppe så ær det lættare att hitta en lucka i semester- och familjepusslet æn hemma. Tog mig ut runt 20-tiden på torsdagskvællen før några timmar upp i bergen ovanfør Leknes.

Uppåt, uppåt och lite mer uppåt - hela tiden med ett stort garv. Vad kul det var att cykla MTB igen efter næstan bara LVG samt førkylning efter førkylning : )
IMG_4078.JPG ht=544

På sina stællen riktigt tekniskt med vasst stenskrøvel och støk, men mestadels hyfsat fin singletrack, som hær.
IMG_4081.JPG ht=544

IMG_4080.JPG ht=544

IMG_4082.JPG ht=544

Næstan uppe. Utsikten ær lite mysig, synd bara att vædret var som det var. Dagen innan så var det solsken och næstan 15 grader. Nu var det nog inte mer æn 8-9 grader och hård vind på det. Men den fina cyklingen gør ju att allt sånt blir ovæsentligt.
IMG_4088.JPG ht=544

Finns hur många stigar som helst att upptæcka på bergtopparna.
IMG_4084.JPG ht=544

Tog en svæng upp mot toppen bland molnen, men det blev alldeles før kallt och kamerabatterierna gav upp. Gav mig sen neråt før 20 minuters mysig nerførsåkning.
IMG_4090.JPG ht=544

I och med att jag endast hade tunna klæder, cyklade på det støtiga gamla XC-hærket till cykel, hade varken ben- eller armbågsskydd, samt var ensam på fjællet på kvællen, så ville jag inte bomba på i kamikaze-tempo. Næsta gång jag ska upp hit så blir det den heldæmpade cykeln och benskydd : )
Filmade elændet med min sunkiga hjælmkamera också, får lægga upp det framøver.

Efter en OTB på elaka norska spångar så fick jag smaka norsk fjællbjørk.
IMG_4091.JPG ht=544

Støkigt vid trædgrænsen, hær ska man inte førsøka cykla utfør - vilket jag inte heller førsøkte. Dålig bromsverkan bara...och jag fick gøra ett graciøst hopp øver styret och sikta på något mjukt att landa på : )
IMG_4092.JPG ht=725

Tyckte nog bromsarna var larvigt sega och væsnades en del, och efter jag samlat ihop mig och cykeln igen så kollade jag belæggen och såg att det var inte mycket kvar av dom inte. Inget alls faktiskt, så det får bli en tur till nærmsta cykelbutik. Har jag tur så finns belægg och jag kan komma ut några kvællar till. Mer bilder då.

Ismael

Medlem
Fina bilder Stisse. Missa inte den fina stranden vid Fredvang. Bra camping där.
Sven

Senast redigerad av en moderator:

gabbeon

Aktiv medlem
Ser bra ut. Vi kom inte längre norrut än till Trollstigen denna gång, men Lofoten med omnejd är inplanerad framöver.

pfjord

Medlem
Ska till Lofoten om en vecka och hälsa på sonen som sommarjobbar där. Får inte med någon cykel upp tyvärr. Vet du om det finns något ställe där man kan hyra MTB där uppe? Blev sugen när jag såg bilderna.

thomalin

Aktiv medlem
Nice RR, man blir ju jäkligt sugen!

... den där förkylningen du hade smittade du säkert mig med vid VR, var helt sänkt 1,5 veckor efter VR :(.... tokförkyld, ingen röst och allmänt hängig.

Thomas

Stisse

Ny medlem
pfjord skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska till Lofoten om en vecka och hälsa på sonen
> som sommarjobbar där. Får inte med någon cykel
> upp tyvärr. Vet du om det finns något ställe
> där man kan hyra MTB där uppe? Blev sugen när
> jag såg bilderna.

Hej,

Nej, jag har inte satt mig in i det så jag vet inte, tyvärr.
En hel del touringcyklister på vägarna, och där synes en del cyklar vara hyrhojar (det syns på något vis) - men jag har inte sett ngt ställe som hyr ut cykel. Google får jobba lite på den frågan : )

Stisse

Ny medlem
thomalin skrev:
-------------------------------------------------------
> Nice RR, man blir ju jäkligt sugen!
>
> ... den där förkylningen du hade smittade du
> säkert mig med vid VR, var helt sänkt 1,5 veckor
> efter VR :(.... tokförkyld, ingen röst och
> allmänt hängig.
>
> Thomas

Ja, det var ett tufft och elakt virus som säkert passade på att hoppa över till varenda människa inom två meters radie i Motala. Krya på dig!

Har varit ute lite till dom senaste kvällarna, fyller på med bilder så fort jag hittat en datorburk som har slot för ett Compact Flash kort (gammal kamera).

Stisse

Ny medlem
Varit ute några kvællar till. I och med att vi bor hos slæktingar i Leknes och jag kommer ut først på kvællen då kottarna ska læggas så kør jag mest runt i detta område (mest Hagskarfjællet).
Næsta gång vi ær hær ska jag førsøka komma loss hela dagar istællet før bara på kvællarna, vilket medger cykling i lite fler områden længre bort. Det finns garanterat massor att upptæcka på dessa vackra øar. En annan sak jag skulle vilja gøra ær snorkling (givetvis med våtdrækt) i någon kristallklar vik. Men det ær som sagt svårt att hinna med då man har två små barn och en fru som man ska semestra och umgås med också : )

En fin sommarkvæll i lite mer låglænt terræng:
IMG_4112.JPG ht=725

IMG_4109.JPG ht=544

IMG_4116.JPG ht=544

IMG_4117k.JPG ht=544

Sen upp mot Hagskar igen, molnigt och blåste kuling denna kvællen:
IMG_4207.JPG ht=544

IMG_4220.JPG ht=544

IMG_4206.JPG ht=544

IMG_4209.JPG ht=544

Hoppas på midnattssol någon av dom sista nætterna nu inna vi åker hemåt igen, då ska jag till Utakleiven och trampa runt lite:
IMG_4019.JPG ht=544

Ungarna sprang runt och lekte hær næstan en hel dag. Nu har vi minst tusen insamlade snæckskal att slæpa hem till Sverige.
IMG_4051.JPG ht=544

Varmt i luften denna dag, minst 18 grader men i vattnet max 12. Blev inget bad ; )
IMG_4054.JPG ht=725

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer