[RR] Südrampe i Valais-dalen

Peter_K

Aktiv medlem
Jag fick ett mail i torsdags från Ash (som några här träffat) som frågade om jag ville med på en XC-runda i Valais-dalen idag. Det finns en fin vandringsled som heter Südrampe som går mer eller mindre längs med ett järnvägsspår från Brig upp till Hohtenn. Starten på leden är i Hohtenn och sen tar man tåget tillbaka dit från Brig när man cyklat klart. Det innebär att det blir 1500 fallhöjdsmeter utför och nåt i stil med 500 uppför totalt. Man får med andra ord bra ränta på sitt höjdmeter-konto :)

Jag körde bil till ett ställe som heter Goppenstein som är i princip en järnvägsstation och inte så mycket mer. Ställde bilen där och mötte Ash som kom med tåg från Basel. Vi hoppade på ett tåg från Goppenstein till Hohtenn (enklast att ta sig tillbaka från Brig till Goppenstein så det var därför vi möttes där).

IMG_0738.JPG ht=544

Överbyggda cyklar.

IMG_0743.JPG ht=544

Det hade snöat en del under natten men inga mängder. Skönt kall och frisk luft, gissar att det var runt 0-gradigt. Man kunde ana lite tjäle i marken.

IMG_0745.JPG ht=544

Terrängen var rätt varierande. En del sten.

IMG_0748.JPG ht=544

En del skog.

DSC02813c.JPG ht=544

Mera sten. Det finns ett rätt håll och ett fel håll att ramla på...

DSC02815c.JPG ht=544

På vissa ställen var det ganska smalt...

IMG_0752.JPG ht=544

Mera smalt...

IMG_0758.JPG ht=725

Ibland fick man gå.

DSC02822c.JPG ht=544

Luftig bro.

IMG_0763.JPG ht=544

Vissa stunder hamnade man rätt högt upp.

IMG_0773.JPG ht=544

Andra kunde man njuta av utsikten.

IMG_0776.JPG ht=544

Kul stigar fanns det i massor.

DSC02825c.JPG ht=544

Mer skoj stig.

DSC02828c.JPG ht=544

Snöfallet tilltog mer och mer under dagen...

IMG_0780.JPG ht=544

När jag lämnade bilen på morgonen var det torrt och snöfritt. När jag kom tillbaka såg den ut såhär. Glad att jag impuls-bytte till vinterdäck förra helgen :)

Südrampe är en riktigt riktigt bra stig. Som synes bjuder den på det mesta. Det som inte framgår av bilderna är att det även finns en hel hög med switchbacks, allt från ganska snälla till rätt många där man måste bromsa upp sig på framhjulet och lyfta bakhjulet för att komma runt. Målet för nästa års säsong är att behärska den sväng-tekniken, idag gick det inte så bra... Det är förhållandevis enkelt att hitta, det finns skyltar längs med stigen. Officiellt slutar stigen vid en station som heter Lalden. Man kommer rakt in på järnvägsstationen om man följer stigen. Fortsätt bara längs med perrongen och haka på stigen som syns längs med järnvägen så får man ytterligare massa fin åkning hela vägen ner till Brig. Det hela avslutas med 5 km asfalt för att komma tillbaka till Brig. Som jag nämnde tidigare, om du ska ramla så gör det åt rätt håll...

De långa klättringarna är mestadels på asfaltsvägar så det mesta är cykelbart. Två ställen där man får släpa 5-10 minuter uppför men annars är det mest bara svagt nerför hela tiden med ett otroligt skönt flyt. Mycket av stigen är slät som ett salsgolv men lagom när man börjar längta efter nåt mer utmanande kommer det mer tekniska avsnitt.

Det är en mycket populär vandrings-led på sommaren. Är det fint väder bör man definitivt undvika att köra här på söndagar eftersom det är väldigt mycket folk ute då. Lördagar med tidig start är bättre i så fall. Idag mötte vi inte en levande varelse på hela vägen :)

Stort tack till Ash för guidning och en hög av fotona i den här tråden :)

Underbar dag, men det där var nog slutet på cykelsäsongen för min del. Imorgon blir det förhoppningsvis sånt här:
IMG_0703.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Såg kalas ut det där Peter och vädret måste ha bidragit till en rätt fin episk känsla...

Vart ska du och njuta av snön nånstans? Jag spanar rätt hårt på webkameror och väder mest hela tiden nu men vad det ser ut så i Ch verkar det inte ha kommit så mycket ännu eller?

Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Peter vad säger man, grattis?

Tack :)

Markus F skrev:
> Attans! Jag bor i fel land.

Det saknas helt klart lite berg i Sverige :)

Mike Å skrev:
> Hade Ash kört den tidigare eller var det en testtur efter att han rekat den på karta?

Jag tror han rekat den på kartan från början men det här var nåt i stil med sjunde gången han körde den.

Tobias: Jo, det var en väldigt intressant upplevelse att cykla i snö-yra utan några mängder med snö på marken. Lite halkigt på en del stenar men klart kul. Det har varit rätt torrt häromkring på snö-fronten hittills (väldigt torrt jämfört med Österrike) men lite har det kommit och det verkar vara mer på ingång. Idag blev det en secret spot i närheten av Verbier/Chamonix.

IMG_0812.JPG ht=544

Det var rätt mycket sten högre upp så belagen ser ut som de gör, men kul säsongspremiär ändå. Verbier öppnar nästa helg så då slipper man gå. Å andra sidan blir det lite mer konkurrens om fluffet jämfört med idag.

PatrikB skrev:
> Ämen fy fan för Kungsholmen asså

Kungsholmen, är inte det nåt i stil med Gnar City? Hörde att Hammarbybacken hade öppet idag?

(snygg signatur förresten :)

fan.. varför bor jag här när det går att bo där (tex)?

måste nog dra på pjäxorna lite bara för att känna hur det känns..

EDIT: verkar ha varit en trevlig runda och grymt att kunna gå från ena intresset till det andra från en dag till en annan. :) sweet..

Senast redigerad av en moderator:
Ja det är sjukt Gnarly såklart.
Finns ICA, Konsum OCH Vivo.

Å så jag längtar till en alp! Hammarbybacken är kanske öppen för rullskidor?

mattel skrev:
> måste nog dra på pjäxorna lite bara för att
> känna hur det känns..

Första dagen på säsongen som pjäxorna åker på blir alltid något av en chock :) Hade jag verkligen de här på fötterna förra året?

Stampe: Hör av dig om du är i krokarna, vore kul att ses.

Fjärdebrunn skrev:
> Hur funkar Demo 7:an som XC-hoj?

Tja, det går att trampa med den... Men nåt i stil med Dialled Bikes Prince Albert eller liknande för såna här turer står rätt högt på önskelistan.

Tillbaka
Topp