[RR] Sydeuropeiska berg med tält och öl

GoranS sa:
Är det Strada dell’Assietta ni pratar om?

Jag har ingen aning om vad det heter. Står ju inte på kartan ju.

Edit: Jo! Det är det, nu hittade jag på kartan. Går upp mot 2600 m ?.

Men rutten (som jag nu kanske inte tar) går iaf såhär. Men om man fortsätter längre österut verkar det som att man kan lirka sig över bergen på grusvägar utan att vara över 1400 m. Eller så fortsätter jag i dalgången till Pinerolo helt enkelt. Och nöjer mig med att bara titta på bergen.

4CB2F899-CBF9-4EC7-BBAA-58F2CB5BCA13.png

Senast ändrad:
Låter onekligen som det skulle kunna bli lite marigt med den vägen såpass tidigt på säsongen. Är annars en väg jag tycker verkar riktigt häftig.

GoranS sa:
Låter onekligen som det skulle kunna bli lite marigt med den vägen såpass tidigt på säsongen. Är annars en väg jag tycker verkar riktigt häftig.

Jo... alla jag har frågat har varit osäkra men tyckt att njäääe, näää, det går nog kanske inte. Hade jag inte varit ensam med ett vrak till cykel hade jag cyklat upp och kollat, men bestämde mig för att skippa nu.

Gurra sa:
Haha getosten!
Vi undrar hur det gick med getosten, och om du läst tre män i en båt?

Den mådde inte så bra efter tågresan. Klarade mig utan att behöva utrymma tåget, men den hade mognat ännu ett snäpp när vi kom fram. Insmetad i folie och plastpåsar så var det lite svårt att skrapa loss nåt ätbart sen till middagen.

Jo, jag tror det. Men minns inget om getost i den. Men visst är det väl i den som någon våndas över att glömma tandborsten, så han packar den kvällen innan. Och måste packa upp den igen på morgonen, och glömmer den ändå när han ska iväg. Tänker alltid på den episoden när jag ska ut och resa.

Skippade som sagt Strada dell’Assietta. Och lika bra var det, för min mage hade nog inte pallat en dag till på kaffe å croissantdieten. Hittade till min lycka en fin grusväg längs med floden österut, och en mataffär.

4EFA3192-666A-4319-A8BF-A57889A1E963.jpeg

Bakom den anonyma dörren värdig en svartklubb öppnade sig en värld av ost, bröd, konserver, kläder, leksaker, sprit, smycken och allt annat man kan önska sig. I glädjeruset över att hitta mat köpte jag alldeles för mycket, och så blev det tungt att cykla uppför berg igen (det hade det nog varit ändå). Tog vägen som gick från Pourrieres på 1420 m och över passet på 2180 m, där var det snöfritt. Senaste jag hörde var att någon tagit sig fram på motorcykel längs Strada dell’Assietta i onsdags, men att det varit en del snö och att det nog fortfarande inte var cykelbart.

Lunchpaus
3DF669BE-EA86-424F-99CE-80FEAB8186C7.jpeg

Fotobombande random snubbe
05F29960-2B12-4EEE-8BC5-33D3016731FD.jpeg

Snöfritt
1B5F37D1-93F4-4BB3-A15F-2D12729C5DC3.jpeg

Ett till berg!
AC2657A6-67CD-4087-A440-B04A65E18EBA.jpeg

Däruppe mötte jag ett gäng brittiska bikepackare som kommit från andra hållet. Stackars satar tänkte jag, vilken vidrig klättring det måste ha varit, från 500 m och över passet med fullastade cyklar. Det kan ju aldrig ha varit kul, skulle jag aldrig utsätta mig för.

Sen tittade jag på min egen rutt, och det var ju typ det där jag skulle göra, bara uppför ett annat berg. Kudos till de som kör Torino-Nice, hoppas för deras egen skull att de har starkare ben, bättre flås, och cyklar med rimligare packning.

Så efter en till punka på liggunderlaget, lån av babybadkar av campingägarinnan (var det kanske samma camping som Bikzz varit på? Hon visste direkt att det var ett babybadkar jag behövde) och en rockkonsert halva natten på tomten bredvid campingen var det dags att veva uppför nästa berg.
09497857-973D-4FFB-BD62-6E2A3E5291C1.png

Det var verkligen svinjobbigt. De första 1000 höjdmetrarna var på asfalt, och ändå på något sätt rimligt. Sen fick jag lära mig massa italienska ord från folk jag passerade: Forza, forza! Brava! Dura, eh? Fatigosa.

Jag hängde av honom!
3E78AA9D-DC09-4570-A210-1C4D7BD7A982.jpeg

Jag undrade om benen på något sätt kunde explodera inifrån, om jag borde lägga mig ner och kräkas eller bara dö en liten stund. När jag låg vi nästan-toppen och dog en liten stund kom kom ett par cyklister och undrade vart jag skulle och om jag behövde någonstans att bo när jag kom till Turin. Jaha, jo, då var jag välkommen hem dit imorrn. Tacktack! Och om jag behövde någonstans att bo ikväll så finns det ett refugio en bit ner på andra sidan berget. Perfekt! (Visserligen stängt och öde, men med en platt gräsmatta utanför, och den vackraste tältplatsen och någonsin sovit på).

Kyrka/Refugio/Hemma
72B3C78B-15CC-4495-B84F-6BA55DB1AFBE.jpeg

0CE483CE-253D-400A-9FF8-8393B8E070DD.jpeg

Nu ska jag bara ner till Turin, sen ska jag till andra berg och åka lift resten av veckan. Ha de’

Passa på att ta en snabb titt på Turins vackra centrum! Via Roma som går mellan Porta Nuova och Piazza Castello är fin, passerar t.ex. Piazza San Carlo. Ta en glass också, Grom och Gelateria La Romana dal 1947 är riktigt bra!

ooms sa:
Passa på att ta en snabb titt på Turins vackra centrum! Via Roma som går mellan Porta Nuova och Piazza Castello är fin, passerar t.ex. Piazza San Carlo. Ta en glass också, Grom och Gelateria La Romana dal 1947 är riktigt bra!

Ska jag göra! Har en heldag i stan imorrn.
Glaaaaasss!

GoranS sa:
Jisses vad vackert!

Passet från Pourrieres var Colle delle Finestre, eller ...?

Stämmer bra det. Det var en del lvg-cyklister som cyklade upp där, men sen var det ju grusväg ner på andra sidan, så de vände ner samma väg de kom.

Och förresten, missade visst festen:
CAE5C22B-5DF8-40BF-867C-F850EEBDD3CD.jpeg

Oj, hoppsan! Hej! Jo, det trista svaret är att semestern tog slut och jag åkte hem.

Letade mig hem till den där cyklisten som hittade mig på berget när jag var halvdöd av cykelknuffande, hängde hos honom och snackade cykel och blev guidad till det bästa käket i Turin i ett par dagar (jag kan verkligen rekommendera Warmshowers!).

Smugglade med cykeln på ett morgontomt snabbtåg till Milanos pampiga tågstation.

B26C8DF4-53A4-4F47-B0EE-C4D7AE4A3668.jpeg

B6507CE8-56FD-4B13-A8B0-81DF6D48D9C0.jpeg

Irrande genom hela Milano i morgonrusningen till busstationen som inte alls låg i närheten av tågstationen (som jag hade gissat), sen bussen till Schweiz där vraket Honzo fick vila och jag härjade runt på en fräsig plastcykel med bruttorna och kossorna.

71F2641F-0FA4-4E89-A53E-C22B73035024.jpeg

CB465639-CD81-48EF-81A7-E7713792C210.jpeg

7E5A442E-F834-4D77-814C-6C00F2E71EED.jpeg

5AEDEC58-291D-49C2-A9EC-70C738074A04.jpeg

Det var ganska brant, men bara nerför, för här fanns det liftar och shuttle.

A0E8BE0B-D906-48C1-B4BE-AFE004E8EDF1.jpeg

Sen var det slut på det roliga och jag åkte hem till en överfull mailkorg och en lång göra-lista på jobbet.

Nästa gång blir det Slovakiska berg, men de är inte sydeuropeiska så dem kan jag inte skriva om här.

Senast ändrad:
Men den stora frågan är ju - blev det nån glass i Turin?
Och var hittar man bästa käket? (måste ju veta till nästa gång jag kommer dit :-)

Du får skapa en ny tråd helt enkelt och förgylla forumet med lite slovakiska berg. Sådana är det verkligen brist på i happys RR-värld.

eller döpa om tråden som du gjorde när du lämnade spanien?

tack för trevliga rapporter!

får man fråga, vilka spd-skor har du, med sulor som står emot all pushbike i stenig terräng?

ooms sa:
Men den stora frågan är ju - blev det nån glass i Turin?
Och var hittar man bästa käket? (måste ju veta till nästa gång jag kommer dit :-)

Ingen aning om var vi käkade, och det kanske inte alls var bästa käket, men det var helt klart bra. Någonstans i kvarteren sydost om tågstationen var det iaf. Och glass, ja, massor :) Choklad, stracciatella, noisette, mango och lite till. Det blev inte på någon av de där rekommenderade, men helt ok ändå.
Letade upp ett cafe med cykeltema till lunch, det var ok, men inget att skriva hem om, så dit behöver du inte gå. Men kaffet är bäst överallt! Fransoserna kan banne mig inte brygga kaffe, men i Italien är det ju full pott överallt.

Full pott på cappuccinon på Frecciarossa.
64464400_564871817252505_42958640851714048_n.jpg

GoranS sa:
Du får skapa en ny tråd helt enkelt och förgylla forumet med lite slovakiska berg. Sådana är det verkligen brist på i happys RR-värld.

Du har en poäng... det är inte omöjligt att det händer.
Men det blir inte förrän i höst om allt klaffar.

kais01 sa:
eller döpa om tråden som du gjorde när du lämnade spanien?

tack för trevliga rapporter!

får man fråga, vilka spd-skor har du, med sulor som står emot all pushbike i stenig terräng?

Skulle kunna göra :)

Det är ett par Shimano MT5. Det höll bra och var rätt bekväma att gå i, men lite plastiga och svettiga. Förra vändan hade jag ett par Pearl Izumi, de var ännu bekvämare att gå i och ovandelen var i ett skönare material. Men de gick från att vara sprillans nya till att bli en hög med sopor på tre månader.

64675295_385507782059390_7987130636311724032_n.jpg

IMG_20170706_163155.jpg

Epic! Läst alla dina inlägg, både väldigt bra skrivet och schyssta foton! Verkar vara resor som är bra för att bygga upp karaktär och kämparanda. Tack för trevlig läsning! :)

Tillbaka
Topp