[RR] Tebax i Bulgarien

[RR] Tebax i Bulgarien
Förra våren blev det mycket cykling i Bulgarien och det finns bilder på berättelser på länken nedan:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1118816/page=1

Men nu e jag tebax som sagt. Denna gång bara några dagar. Några dagars jobb gick att kombinera med en helgs cykling så cykeln fick hänga med.

Plockade snabbt ihop hojen och drog ut en sväng på stan i fredags. En ”sväng” som blev en klättring på 1400 fallhöjdsmeter med tillhörande race utför. Drog först bort till en nyöppnad BAS-affär. Killen som är butikschef känner jag sedan förra året. Han och en kille till håller i en ny dirt-satsning mitt inne i stan, så det blev en sväng dit bort. En del jobb är kvar och området måste dräneras men kidsen var i full gång och det blev några åk också.

01.jpg ht=432

02.jpg ht=432

03.jpg ht=432

Lite lustigt att Cucu själv shape’at allt med en inhyrd grävare, trots att han aldrig kört grävmaskin innan. Dirten är invigd och Sofias borgmästare var där och hängde kvar hela eventet. Nu ligger flera andra kommuner på och vill att han ska bygga hos dem. Och större.

Nåväl. Med ny cykel och ett berg på 2300 möh aldeles intill så var lockelsen för stor. Jag stack upp till bergets fot för att köra lite stigar och det hela slutade med att jag bara fortsatte och fortsatte. Liften var stängd sen några veckor tillbaka, så jag skrotade upp på en mindre väg och sedan en kullerstensväg som leder upp till Aleko, basen för skidorten på berget.

04.jpg ht=432

05.jpg ht=432

Därifrån är man uppe på en platå på ca 1800 möh och stigarna är riktigt sköna.

06.jpg ht=432

Vad är det med berg? Vilken dragningskraft en topp kan ha; var ju bara tvungen att fortsätta en bit till. Förnuftet segrade till slut och jag nöjde mig på ca 2100 möh när alldeles för mörka moln började komma in. Dessutom har jag ju varit på toppen förut.

07.jpg ht=432

1400 meters drop ner till stan. Bara att dra på hjälm & skydd och se om en Giant Reign 2 funkar utför. Bara någon droppe regn första biten ner över platån till kanten där den riktiga lutningen börjar. Mycket rassel i kedjan, men så är det när man kör tredelat utan kedjestyrare… Men shit vad fint hojen funkar. Mäktigt imponerad att en luftdämpare på en så lätt hoj kan funka så bra. Mindre imponerad av Fat Albert-däcken när det går fort. Tog ett par snabba bilder på lite olika typer av stigar som jag röjde ner på.

08.jpg ht=648

09.jpg ht=648

Regnet tilltog, vilket inte gjorde så mycket inne i skogen, men när jag fixade en snakebite på sista stigsnutten innan asfalten var det kanske mindre kul med just regn. Punkan var snabbt fixad och ett par bilar erbjöd skjuts ner till stan. Tackade nej och rullade ner på 15 minuter, men i regn och i floder av regnvatten på vägen. Ngt sliten efter turen, men inte värre än att det gick att dricka pilsner hemma hos polarn Orlin hela kvällen.

Jag återkommer med bilder och text om gårddagens stora tur i Stara Planina – Balkanbergen. Men nu är det dags för ytterligare en tur. Kompisen Mitko står nere och väntar med cyklar lastade i bilen.

[RR] Tebax i Bulgarien
Det är söndag och jag har varit ute på en av de mest krävande turerna hittills, men först lite om lördagens tur till Stara Planina, eller Balkanbergen.

Vädret för hela helgen utlovade regn och mera regn enligt yr.no men som många ggr på sistone verkar det stämma rätt kasst vad de säger. Under hela helgen har jag bara känt några få regndroppar och bränt mig i solen… Nåväl, Jag och Orlin tog mjölktåget 1h40min till Bunovo, en liten håla som alla glömt. Inge problem med plats på tåget…

11.jpg ht=486

Här är kartan från förra året uppdaterad med Bunovo
01map.jpg ht=473

Byn ser egentigen ganska trevlig ut…
34.jpg ht=486

Vi började en klättring på sisådär 1000 meter. Först på en en rätt ocharmig grusväg och sedan genom allt vackrare landskap
12.jpg ht=486

13.jpg ht=486

Det blev några smultronstopp på vägen upp
14.jpg ht=486

På ca 1300 meter (500 meter upp från byn) tog vi en paus vid en fjällstuga, eller vad man ska kalla det
15.jpg ht=486

Efter mera klättrande fick vi ett härligt stopp när en gubbe på en ATV fick låna en cykelpump av oss för att få luft i ena däcket och kunna fortsätta ner till dalen. Jösses vad det pumpades.
16.jpg ht=486

På den här tiden av året är det massor av blommor överallt och rätt många av (fritt översatt) turistens toapapper. Blomman med stora gröna blad mjuka som frotté.
17.jpg ht=486

På ca 1500 meter kommer man över trädgränsen och kan njuta av ett fantastiskt landskap
18.jpg ht=486

19.jpg ht=486

20.jpg ht=254

Dimman kom sedan svepandes in medan vi trampade på en mil eller nåt uppe på åsen. Några vildhästar betar loss på gräset:
21.jpg ht=432

Med dryga 1000 meter ner till byn Slatitsa var det bara att njuta av att dundra på utför när dimman släppte. Först på enklare vägar uppe på fjället
22.jpg ht=432

23.jpg ht=432

Och sen ner på en DH-bana där det körde tävling för 3 veckor sedan. Återigen Reign 2’an var helt grym. Lite fine tuning på gaffeln och kanske en ngt större bromsskiva fram annars helt grym.
24.jpg ht=486

25.jpg ht=398

26.jpg ht=486

27.jpg ht=486

28.jpg ht=648

Dh-banan slutar i en mindre by och därifrån var det bara lite cruising ner till ölen i Slatitsa.
29.jpg ht=486

30.jpg ht=486

Tåg hem till Sofia. 2 timmar med alla stopp, men vad gör det när man har köpt med sig öl?
31.jpg ht=486

32.jpg ht=486

33.jpg ht=486

Jag har en massa bilder från dagens matsodonttur också, men jag lägger ut dem senare.

Senast redigerad av en moderator:

Stojje

Medlem
[RR] Tebax i Bulgarien
Inspirerande RR och fina bilder Sigge.
I fjol så tipsade du om en enveckas mastodont mtb tävling i Bulgarien som jag blev riktigt taggad på. Riktigt bra prismässigt var det oxo. Jag sökte lite info inför årets upplaga men kunde inte hitta något. Vet du nåt Sigge? Blev det bara ett år eller vart ska man söka?

stenmark

Aktiv medlem
[RR] Tebax i Bulgarien
En sån här episk RR kan ju inte ligga på sidan 2!
Ser sjukt fint ut det där, om man orkar trampa 2000 höjdmeter själv det vill säga :)

sjodell

Aktiv medlem
[RR] Tebax i Bulgarien
Mycket bra RR med fina bilder, såg ut att vara trevlig cykling också!

Att pumpa ATV-däck med cykelpump kan inte vara någon höjdare dock.

/Sebastian

Simpanovic

Ny medlem
[RR] Tebax i Bulgarien
Turistens toapapper var ju bara det en bra anledning att läsa tråden! Kungssljus heter de hemmavid tror jag. Men nu har den plötsligt fått ett nytt namn, att uppgradera biologikunskaperna med!

Ser grymt trevligt ut! Imponerande!

[RR] Tebax i Bulgarien
Stojje skrev:
-------------------------------------------------------
> Inspirerande RR och fina bilder Sigge.
> I fjol så tipsade du om en enveckas mastodont mtb
> tävling i Bulgarien som jag blev riktigt taggad
> på. Riktigt bra prismässigt var det oxo. Jag
> sökte lite info inför årets upplaga men kunde
> inte hitta något. Vet du nåt Sigge? Blev det
> bara ett år eller vart ska man söka?

Tjena, har inte hört något om detta. Du kan kolla www.mtb-bg.com och köra det med en translator. Jag hittade inget själv vid snabbkoll, men jag kan maila lite och se vad jag hittar. Annars... lite kort varsel, men det går ett fint dagsrejs nu till helgen. ca 90 km och en massa höjdmeter. Jag provkörde rundan igår och bilder kommer snart.
/Sigge

[RR] Tebax i Bulgarien
Väderprognosen för söndagen var mindre upplyftande och ännu mindre inspirerande var det att titta ut på blixtar, dunder och massor av regn. Regn har ju aldrig stoppat mig, men det känns ju lite segt att sticka upp till bergen när det vräker ner redan från start. Avtalade med polarn Mitko att ringas senare. Och Yes! Det fanns anledning att ringas. Ren magi: på en timme hade någon vänlig kraft rensat bort alla mörka moln och slängt in en blå himmel istället. Skumt, men me like.

Mitko är en skön kille som bor vid Vitoshabergets fot lite utanför Sofia. Under vintern slänger han på sig skidorna på ryggan och knallar upp till toppen (1300 fallmeter) och skidar hem igen. Tre ggr i veckan…

Nåväl, han berättade om att det finns ett årligt event som går av stapeln om en vecka. Man cyklar runt hela Vitoshaberget. En tur på drygt 90 km. Vi kanske skulle kunna prova den turen idag?

Det gjorde vi.

Förutom 90 härliga km skulle jag gissa att det var runt 1300 meters stigning om man slår ihop de större klättringarna. Sen är det ju massa harvande upp och ner utöver det. I stort sett rör man sig upp och ner mellan ca 800 möh och 1350 möh. Här kommer en massa bilder från en fullkomligt episk tur.
Schysst utsikt redan tidigt – här mot Serbien långt borta i fjärran.
40.jpg ht=346

Efter lite snabba stigningar kommer man upp på en helt vansinnigt skön single track som bara fortsätter och fortsätter. Uppskattningsvis en mil.
41.jpg ht=454

42.jpg ht=454

43.jpg ht=454

Från den stigen cruisar man igenom en by och kommer ner till stora fält som under 1,5 km bjöd på värsta klibbleran jag varit med om. Hjulen gick inte runt.
44.jpg ht=605

Vi rensade det värsta med pinnar och händer, men sen körde vi sköljprogrammet på 20 grader.
45.jpg ht=454

Med något lättare hojjar dundrade vi ner för en skön downhillsektion och klättrade sedan upp ca 350 meter på en asfaltväg. Det var grymt segt med motvind och faktiskt några få regndroppar. Rätt trötta kom vi upp till en liten samling hus och ett fik. Mitko passade på att fixa en av otaliga pyspunkor.
46.jpg ht=454

47.jpg ht=454

Käk, pepsi, kaffe och jösses vilken energikick vi fick inför fortsatt klättring upp genom ett härligt landskap.
48.jpg ht=454

49.jpg ht=454

Belöningen var fantastisk. Stora prärieliknande fält sluttade ner mot låglandet och bortom det skymtar majestätiska Rilabergen. Riktigt mumma!
50.jpg ht=451

51.jpg ht=138

Och med den utsikten var det bara att trampa på lite lätt innan det bar utför på en double track vars kanter gick att använda som berms för att hålla fart. Askul.
52.jpg ht=454

53.jpg ht=454

54.jpg ht=454

Grabbarna grus i byhålan Jarlovo visar upp custombygget…
55.jpg ht=401

Vi hittade stigen ut ur byn och med risk för att bli tjatig med alla bilder…, men det var bara helt otroligt vacker setting att cykla i:
56.jpg ht=454

57.jpg ht=454

Ute på de stora fälten träffade vi en kille som ställde upp i löparklassen i detta rejs förra året – han hade en tid på 17,5 timme. Nu var han ute och tränade lite...

Asfalt igen. Trampade uppför till en vattenkälla och sedan var det bara att njuta av tredelat. Fullt trampande på högsta växeln i 15 minuter utför. Kul som fasen. Kanske ska man köpa en racer ändå… Dök in i skogen igen och här kommer lite mer vyer och exempel på hur stigarna såg ut.
58.jpg ht=454

59.jpg ht=605

60.jpg ht=454

Skyltat är det ibland
61.jpg ht=454

Stan börjar skymta där nere igen och man fortsätter i ganska hög fart utmed berget. Massor av krafter kvar, konstigt nog. Lekte oss fram på stigar ackompanjerade av en massa skällande hundar längre ner på berget. Lite oturligt missade vi en stig någonstans nära slutet och fick ta oss ner genom villakvarter det allra sista. Och då får Mitko sista punkan. Yes sista. Inget mer att laga med. Hur skumt som helst så förvandlar sig mitt bakre Fat Albert till Flat Albert i samma ögonblick. Här är Mitko med punkan och stan i bakgrunden.
62.jpg ht=454

Snacka om timing får man ju ändå säga - om det nu skulle ske. 150 meter ner till ett busstop. Bussen kom med en gång och vi kunde åka med ca 2,5 km
63.jpg ht=605

Något seg avslutning kanske, och vi fick gå 20 minuter till för att komma tillbaka till bilen. Men jösses vilken tur att det inte hände längre bort och vilken avslutning på en helg. Vi hade stora leenden på läpparna och lera på kroppen. Vad gör lite vandrade efter en sådan tur. Formen är finfin men visst känns det att man gjort rätt tuffa turer tre dagar i rad. Nu är cykeln nerpackad och det får bli sista bilden.

//Sigge

64.jpg ht=454

[RR] Tebax i Bulgarien
Totalt OT, men jag måste ju bara dela med mig efter en så stor upplevelse...

Kom just hem från the big 4 konserten på Vasilj Levski-stadium i Sofia. Lite bilder på Metallica och så när alla banden (Metallica, Slayer, Megadeath, Anthrax) kom upp på scen och drog en låt ihop.

hare finfint
Sigge

81.jpg ht=454

82.jpg ht=454

83.jpg ht=454

80.jpg ht=454

skier

Aktiv medlem
[RR] Tebax i Bulgarien
amenvafan! först såna åkbilder och sen glider du iväg på den konserten som jag har suttit och dreglat över i tidningen... igår var jag bara lite avundsjuk, nu blev det mkt värre.
Var konserten bra?

[RR] Tebax i Bulgarien
skier skrev:
-------------------------------------------------------
> amenvafan! först såna åkbilder och sen glider
> du iväg på den konserten som jag har suttit och
> dreglat över i tidningen... igår var jag bara
> lite avundsjuk, nu blev det mkt värre.
> Var konserten bra?

nästan svårt att sättta ord på det... Jag har sett många konserter men inte med Metallica. De var helt sjukt bra. Ljudet svajjade ngn gång, men allt annat satt. Eld, fyrverkierier, kameror och allt på rätt ställe. Publiken i de här trakterna är mer än dedikerad och bandet självt såg ut att fullkomligt njuta av spelningen. Magiskt låter ju lite platt, men fasen om det inte var det. Det hela blev bara bätter och bättre. De spelade längre än man får på stadion. de stannade på scen efteråt i säkert 20 minuter. Det kokade som det heter.

Det mesta känns helt overkligt så här dagen efter och just hemkommen till Svearike.

//sigge

[RR] Tebax i Bulgarien
Filmade några korta klipp, men det tog ett tag innan jag fattade hur man skulle lägga i dem - inte helt självklart...

Ingen redigering och mest för att förmedla ett intryck, ett par från turen rnut det stora berget i Sofia (Vitosha)

Och så ett klipp från Stara Planina

hoppas det funkar...
/sigge

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer