[RR] Thassemarker

Sigge Star

Aktiv medlem
[RR] Thassemarker
Tjena,

här kommer lite bilder från 10 dagars solsemester på Thassos, Grekland. Här är ön:
01.png

Med cyklar på taket och berg i sikte känns det bra
02.jpg

Hemmaorten med lockande berg i bakgrunden. Högsta toppen mäter 1204 meter över havet.
03.jpg

10 dagar som sagt. Körde soloräder tidigt på mornarna innan hettan slog till för hårt. Vid 6 på morgonen var det redan 24 grader... men det blev givetvis familjecykling också
05.jpg

Till soloräderna... det blev fem stycken som tillsammans blev 18 mil och 8000 höjdmeter. Höll till i nordöst som synes:
04.PNG

Upptäckte att jag fipplat bort pluggen till växelreglaget och fick ta det material som det fanns bäst tillgång på ;-)
06.jpg

Som de tidigare gångerna jag cyklat i Grekland så får man väl säga att det inte kryllar av smooth single tracks utan det är mycket steniga dirt roads och ibland stigar men då med mycket sten och allmänt rätt tuffa. Så var det på Thassos också. Lite här och där träffar man på marmorbrott som kanske inte ser så kul ut, men som ju erbjuder lite lokala jobb bortom turistsvängen.
07.jpg

Toppen på 1204 heter Ypsario och ger en sån där flyplanskänsla när man kikar ner mot stranden jag utgick ifrån. Det blev en tur på nästan 7 mil och drygt 2900 höjdmeter den dan.
08.jpg

09.jpg

Steniga dirt roads som sagt... Stora stenar sprätter upp när amn släpper på utför
10.jpg

Och så blir det stora kontraster när man dundrat utför dessa dirtroads i lagom lut i 20km (!) rätt ner i en slumrig by och bara insuper tystnaden när man intar sin kaffe
11.jpg

Hemmastranden:
12.jpg

Och från bilden ovan och ner blev det öns roligaste tekniska stig som jag hittade. Ca 500 höjdmeter utför med kluriga switchbacks
13.jpg

14.jpg

15.jpg

Å så dessa ödlor överallt:
16.JPG

Jag provade även bitar av Thassos cup. En tävling på våren som öppnar säsongen för många från den här regionen. Jag trodde det skulle vara XC-varning i och med att jag vet att de flesta kör på kolfiber och HT. Men... respekt! Jösses vad tekniskt det var i medluten och grymt brötigt utför på dirt roadsen.
17.jpg

Och som alltid med vackra vyer... Här bergsbyn Theologos:
18.jpg

och här Panagia, med alla stentak
25.jpg

och kustlinjen
19.jpg

Jag hittade en annan stig i min iver att frångå grusvägarna. Tog den uppför och det blev mycket bära emellanåt för att den var så brant, men fin var den:
21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

Men säg den glädje som varar... Årets växelsallad var ett faktum, men som tur var på ca 800 meters höjd. Fick inte till något bra spänn i kedjan för single speed så det fick bli att rulla och putta men egentligen 95% rull de 17 kilometrarna hem...
26.jpg

Om ngn ska dit och vill ha mer info så ligger turerna på http://www.viewranger.com/en-gb (klicka på find route och skriv Thassos)

Hare finfint
Sigge

[RR] Thassemarker
Skön RR och dessutom från ett ställe som i alla fall jag inte direkt förknippar med stigcykling.
Ser ut o va kul stigar men får nog undvika att gå omkull o dra ett knä i backen...

Otur med bakväxeln...men du fick ju trots den ihop några höjdmeter o distans...typ...;-)

Tillbaka
Topp