[RR] Transmaurienne Vanoise etapplopp XCM

skier

Aktiv medlem
[RR] Transmaurienne Vanoise etapplopp XCM
I mitten på juli körde jag etapploppet Transmaurienne Vanoise (http://www.transmaurienne-vanoise.com/), ett femdagarslopp i franska alperna. Det var tredje gången jag körde loppet, definitivt mitt favoritlopp av de jag testat. Fantastiska omgivningar, riktigt stökiga och exponerade stigar (bitvis för stökiga för min bristande talang, men en riktig utmaning) och trevligt arrangemang och deltagare. Loppet består av långlopp måndag, tisdag, xco-lopp onsdag och sen långlopp torsdag, fredag där man utgår från Val Cenis två av dagarna och Aussois de andra tre dagarna. Jag bodde i husbil på camping, tycker det funkar bra och blir trevligt häng med de andra deltagarna efter etapperna när man som jag kör själv till tävlingen.

En liten film och beskrivning av varje etapp, kan förhoppningsvis locka någon mer att testa långlopp utomlands, det är superskoj och rätt annorlunda mot långloppen här hemma.

Dag 1, 45km/2000hm. Hade som plan att köra lugnt första halvan fram till huvud-klättringen (8km/750hm) och känna lite på kroppen. Det gick sådär, 160 i puls bara för att öht komma upp på lättaste växeln...

Första utförskörningen gick dåligt, riktigt stel och osmidig, den känslan höll tyvärr i sig ända till sista nerförslöpan, en 7 min lång lätt flow trail där t.o.m jag kunde njuta lite. Formen var som väntat halvdan efter en strulig vår, siktade in mig på att njuta av omgivningarna istället och passa på att jobba på tekniken 🌞

Dag 2, 55km/2100hm
Dagen började med 750hm uppför en traktorväg, sen fick vi den fina traversen ovanför sjön innan det var dags för andra klättringen, 900hm som slutade på 2830 möh. Gubben var ordentligt trött sista 100hm och fick promenera sista biten, tunn luft på höjden...

Magisk utförskörning därifrån, bitvis rätt över kalfjället, bitvis väldigt exponerat och bitvis lättkört. 22 min tog nerförslöpan, glad för mina Formula-bromsar 👌
Efter den dåliga känslan igår var planen att köra lugnt och ha energi kvar till nerförsbackarna, det funkade bra, mycket bättre flyt idag. Nackdelen är att det går lite väl långsamt, men så får det vara. Nöjd med dagen, imorgon är det xco 😅

Screenshot_20260715_105051_Strava.webp

Dag 3 18km/700hm
XCO på varvbana (ingen film från dagen, så visar vem som har strava KOM på varvet istället, jag var inte nära i år heller...), första dagen med regn och åska, hade en riktigt dålig dag och svårt att få ut den explosiva kraften som behövs för att ta sig uppför branterna på varvet, blev avplockad efter tre av fyra varv när de snabbaste varvade mig. Samma bana som tidigare år, inte superteknisk men med tre smala träbroar som var otrevliga i regnet. Det är en svår omställning tycker jag från diesel-malandet på XCM till att försöka köra på max i ett XCO, men det får man ta.

Dag 4, 50km/2100hm.
Dagens runda gick i dalgången nedanför Aussois, mycket skogsstigar upp och ner. Började med 100hm asfalt och sen rätt nerför en slalombacke tillbaka till starten 🤷‍♂️
Sen blev det en ordentligt teknisk nedfart, en jättelång uppförsbacke (850hm) och en lite för teknisk nedfart därifrån (franskt svart-markerat är lite väl svårt för mig 🙈).

Sen fick vi cykla/springa (crossiscoming?) under ett fort, fina stigar upp och ner genom skogen tillbaka upp till Aussois. Kroppen kändes helt ok för fjärde dagen, tekniken var ok, kul dag!

Dag 5, 40km/1500hm.
Sista tävlingsdagen! Av ngn anledning väljer de varje år att starta sista etappen senare (11.30 istf 9.00) och släppa iväg alla klasser samtidigt (långa och korta varianten, randonne och e-bike-klass). Det gör det väldigt varmt (+30c i snitt idag) och mycket folk i vägen. Bara att gilla läget.

Började med 500hm klättring varav ungefär hälften var uppför en blå flowtrail, sen stökstig ner till en vattenreservoar, en bit på xco-banan från i onsdags och sen min akilleshäl, svart-markerad nedfart. Definitivt veckans värsta, alla runtomkring mig var av och gick delar, lite för mycket för xc-cykling utan skydd. Sen en lång (750hm) och varm klättring på stig som gick över förväntan, en riktigt fin slingrande stig därifrån och lite grus tillbaka till målet i Aussois.

Nöjd med veckan, hade förstås velat vara i bättre form och ungefär 1,5kg lättare, men inget teknikstrul (varken bromsar eller punktering) och inte ont nånstans efter fem dagar. Jag tror oxå att jag har kommit på hur jag ska teknikträna hemma inför det här till nästa gång 😎

Tillbaka
Topp