[RR] Ungar i fjället

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum

EST

Aktiv medlem
[RR] Ungar i fjället
Ja eftersom det hällregnar idag så var det roligare att klippa film från semestern.
Så vi fortsätter med Rörbäcksnäs & Lindvallen.
Ungarna Leo 5år kör en Commencal singelspeed med v-bromsar som han tyvärr inte orkade bromsa med riktigt i Lindvallen. Så på första åket i rosa leden innan 1:a wallriden råkade han köra upp på träbron / hoppet & ramlade av ca 2 meter ner i buskarna. Han sa dock att det gick bra :)
Å Nemi 7 bast ville ju ha en rosa cykel med pakethållare & cykelkorg 3 växlar & trampbroms. Så förmodlingen den ända ungen med cykelkorg & integralhjälm i backen. Hon tyckte set var svinkul & körde i 3 timmar med mig så nu vill hon inte ha cykelkorg utan en riktig skogscykel :)

I Rörbäcksnäs så orkade de köra dryga milen & jag var riktigt impad ner de bägge drog om en tonårstjej i en utförslöpa som gick ner :)

Detta är väl mest av intresse om man ska dit med sina ungar å undrar lite hur det är, men jag tycker lillan har bra fart kolla bara hur man kan åka & hoppa bakom henne så det står ju inte helt stilla :)

[RR] Ungar i fjället
Gillar frasen" Ska bara kolla så det inte är några hästar" och sen dundra på och hoppa bron :) Det är rätta takter!

Grym "RR" , ska ev upp med familj nästa vecka så detta var ju precis vad jag ville se :)

[RR] Ungar i fjället
Imponerande att han orkar cykla en mil i skogen vid fem års ålder.

Nyss fyllda 5 eller närmare 6?
Var det byrundan ni cyklade?
Min lilla tjej på 4 cyklade i r-näs på sin isla men inte en mil. Får bli målet till nästa år... :-)

[RR] Ungar i fjället
Ja det är kul att köra med de små :) Han fyller sex i höst men vi har kört hemma under våren rätt långt med. Sålänge det är kul så brukar det funka ,vandrade med dem i fem timmar med:)
Håller med om att vuxna sätter mycket begränsningar, nu fick jag inte med några krascher men de hoppar ju bara upp iallafall om de tycker det är roligt.

Lite bilder från sälen med då :)

Här Leo med sin Commencal

P1040022.JPG

Alla vilar

P1040024.jpg

Här tyckte ungarna att man inte skulle ramla ner i ravinen :)

P1040030.jpg

P1040046.jpg

Orkar inte upp på alla ställen..

P1040049.jpg

Blir det inte stig snart...

P1040055.jpg

Här tränar vi på att komma upp & jag viar att om amn kör snabbare så kan man hoppa så att de ska ha nåt å se fram emot :)

P1040058.jpg

P1040061.jpg

Poppis att plocka sånablommor .

P1040063.jpg

Sen lite DH med cykelkorg då ;)

P1040090.jpg

Här var det han ramlade ner, rätt mjuk landning som tur va!!!

P1040092.jpg

FOCUS !!!

P1040095.jpg

Action.

P1040099.jpg

[RR] Ungar i fjället
Fantastiskt trevlig läsning och upplevelse för barnen som det verkar!
Nu har jag bara ett barn på 1 år än så länge men jag blir verkligen inspirerad till att göra liknande resor i framtiden när jag läser i tråden :-)

[RR] Ungar i fjället
Måste ju posta den här med. Tyckte att hon var värd en ny cykel eftersom hon tyckte det var så jäkla kul å köra uppe i Sälen.
Något nöjd trotts regn & Faluflow ;)

Bilagor

• 11781855_469966939847560_3929727830357653363_n.jpg
    11781855_469966939847560_3929727830357653363_n.jpg
    159.7 KB · Besök: 46
[RR] Ungar i fjället
Nu blir brorsan avis när syrran fick skivor? :)

Jättekul och inspirerande tråd. Om några år så!

Är inte cykling en fantastisk sport, har slagit mig tidigare när jag varit i Rörbäcksnäs. Man kan cykla tillsammans nästan oavsett ålder!

[RR] Ungar i fjället
Ok lite frågor kring detta med barn i fjäll + cykel.

Ska till lindvallen på tisdag med familjen och har en 8 åring som inte är van vid frihjul och bara handbroms. Hur funkade det att köra cykelkorgad cykel för din dotter? Eller ska man hyra en cykel och tvinga fram utveckling?

Och se , vart cyklar man i Lindvallen med ovan unge? Xc tracks eller kan man komma upp på fjället och rulla runt lite?

Andra lämpliga tips mottages varmt☺

[RR] Ungar i fjället
Har han inte lärt sig cykla på en riktig cykel än så är det väl dags ;)

Avsaknad av bakåttramp låter rätt läskigt utför faktiskt. Men att lära sig bromsa med bara händerna är kanske inte helt rätt just där och då heller, även om enbart bakbroms knappast gör till eller från för att faktiskt bromsa in cykeln när det pekar nedför.

[RR] Ungar i fjället
Xc rörbäcksnäs alla gånger. Nerför går ju fint på allt hon hade en 20" 3 växlad flickcykel funkar kanon :-)
Gjorde nån mera sälen tråd kanske skrivit nåt mera där :-)

Tillbaka
Topp