[RR] Vajosuo öltur 2010

Yeti

Aktiv medlem
[RR] Vajosuo öltur 2010
Tiden var äntligen inne för årets upplaga av Vajosuo öltur. Det var inte lätt att hitta ett datum som passade mer än ett par deltagare. Nu blev vi i alla fall fem. Vädret var utmärkt, med i snitt runt 15 cm snö. Emellanåt var det dock både betydligt mera och mindre. Greenman och jag körde med Pugsley, resten hade vanliga 26-tums cyklar. Matti H cyklade med en helstel singelspeed, Surly 1x1, ett kanske inte helt optimalt val för rådande förhållanden.

Hur får man två Pugsleyn att rymmas i en Ford C-Max? Med svårighet. Utan frampakethållarna hade det gått lätt, men nu var det trångt. Startpunkten var på 45 minuters avstånd med bil.
IMG_4105.JPG

Vi kom iväg kl 19:15 och det hela började med spångar, som var körbara endast med Pugsleyn. Det var mycket svårt att se var spångarna var, då de var snötäckta. Temperaturen var -12°C, kallare än prognosen förutspått.
IMG_4116.JPG

IMG_4122.JPG

Spångarna består av två parallella plankor, oftast med rum för ett däck emellan. Även sommartid kräver de precision när man cyklar på dem. Till min förvåning rymdes även ett fyra tums däck ner i utrymmet på somliga ställen.
IMG_4136.JPG

Djuren verkar veta var spången finns.
IMG_4140.JPG

Pugsley-terräng.
IMG_4144.JPG

Till och med JJ, som har en mycket bra körteknik, tvingades leda cykeln.
IMG_4145.JPG

Smärre utrustningsproblem.
IMG_4152.JPG

Inte ens en Pugsley klarar allt.
IMG_4157.JPG

Någon hade faktiskt var här. Överraskande...
IMG_4162.JPG

Framme vid Vajosuo vindskydd kl 21:55 efter ordentligt tung cykling. JJ tänder brasan..
IMG_4170.JPG

... med framgång.
IMG_4176.JPG

Dags att dricka öl, grilla korv och smörgåsar samt göra upp storartade planer för framtida turer.
IMG_4184.JPG

Laitilan Kukko, ett av de få finska ölen som smakar bra.
IMG_4195.JPG

Min sovplats. Vi gick och sova runt kl 3:00.
IMG_4211.JPG

Kl 6 på morgonen dök Matti K upp. Vi var inte helt överraskade. Han hade parkerat sin bil en bit bort och gått resten av vägen. Med sig hade han kaffe och färska munkar. En helt acceptabel nivå på betjäningen. Nu var temperaturen -18°C, lite mera uppfriskande än väntat.
IMG_4231.JPG

Dricksvatten på gång.
IMG_4259.JPG

Matti H, greenman och Matti K.
IMG_4266.JPG

Snart dags för avfärd.
IMG_4276.JPG

Cykeln är packad igen. Vi kom iväg kl 9:00.
IMG_4279.JPG

Vajosuo på morgonen.
IMG_4288.JPG

IMG_4297.JPG

IMG_4304.JPG

IMG_4307.JPG

JJ har åter fast mark under hjulen.
IMG_4316.JPG

Matti H mår inte helt bra. Dock inte p.g.a baksmälla, utan tung cykling i kombination med en förkylning.
IMG_4322.JPG

IMG_4323.JPG

Greenman
IMG_4326.JPG

HAK
IMG_4327.JPG

JJ
IMG_4339.JPG

En kort andningspaus. Det var fortfarande -14°C.
IMG_4345.JPG

Påfyllning av energiförråden. Cyklingen var mycket tung, och alla började ha en ganska låg energinivå.
IMG_4345.JPG

JJ lyckades ta en bild av undertecknad.
yeti-by-jj.jpg

IMG_4360.JPG

Bara lite kvar. JJ ser åtminstone glad ut.
IMG_4361.JPG

Kl 12:25 var vi framme, efter en mycket tung men lyckad tur. Det är nog så här man ska göra sina övernattningsturer under den mörka årstiden.

Pugsleyn var klart det bästa valet för denna tur. Med smala (vanliga) däck gick det inte att cykla på spångarna. Pugsleyn var också helt stabil i snön, till skillnade från de andra cyklarna som vinglade hit och dit. Även systemet med ramväska, och två pakethållare var lyckat. Skönt att slippa ryggsäcken.

Flera bilder och högre upplösning finns här: http://picasaweb.google.com/FinnYet...gCMa0iqjohf_DOg#slideshow/5544651183999656930

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Vajosuo öltur 2010
Grymt!

Funkade gasköket bra eller ens hjälpöigt i dessa mängder av kallgrader?
Och varför man smälter snö med gas när man har en brasa.. Var det bara för syns skull? ;)

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Vajosuo öltur 2010
Voi vi..o, Håriga män som visar hur man gör´t! :D

Fryste inte ölen ihop? Och varför sov ni inte alla i vindskyddet?

[RR] Vajosuo öltur 2010
Det är hårda killar de där finnarna. Själv känner jag mig nöjd om jag så här års kan övertyga mig själv att ge mig ut på ett MTB-pass på en dryg timme.

[RR] Vajosuo öltur 2010
G R U M T !

Kuk-ko låter som ett fantastiskt öl, måste kolla efter det när jag tar mig till östra Sverige nästa gång. Det måste ha smakat efter den strapatsen!

[RR] Vajosuo öltur 2010
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Grymt!
>
> Funkade gasköket bra eller ens hjälpöigt i
> dessa mängder av kallgrader?
> Och varför man smälter snö med gas när man har
> en brasa.. Var det bara för syns skull? ;)

Gasköket fungerade alldeles utmärkt. Främst ville jag prova om det här köket fungerade bättre en ett toppmonterat minimalt gaskök vid den här temperaturen.

Ölen klarade sig utan att frysa. Dock hade jag den ovanpå ett varmt batteri innan den packades ner. Och visst är vindskyddet en helt ok sovplats, men jag valde en lämplig gran för helhetsupplevelsens skull.

[RR] Vajosuo öltur 2010