[RR] Vattenvägar i Tyskland

desmo

Aktiv medlem
Sommarens semester spenderades på cykel i Tyskland. Tobias drog cykelkärra med Svea och Saga och Annika hade bara packning på sin cykel. Vi cyklade längs Kielkanalen, Elbe, Elbe-Lübeck kanalen och en sväng längs Östersjökusten.

Del 1 – Längs Kielkanalen: Kiel till Brunsbüttel

Torsdag 11/7. Så snart vi rullat av färjan i Kiel började vi att trixa oss ur stan. det gick smärtfritt och snart stötte vi på Kiel-kanalen, eller Nord-Ostsee-Kanal som den heter på tyska. den går hela vägen till Brunsbüttel, där kanalen möter Elbe och Atlanten. En överraskning var beläggningen som var av typen två hjulspår av betong. Väldigt praktiskt, om det inte vore så att cykelkärran var aningens bredare, så ett hjul fick hela tiden åka i gräset vilket gjorde det lite extra tungt. Vid lunchtid stannade vi till vid en kanalservering, som på tyskt vis inte accepterade kontanter. Tur att det fanns några euro kvar i plånboken sedan senaste Ålandsresan. Det regnade under lunchen så vi blev stillasittande en lång stund. Efter lunch passerade vi Rendsburg där vi åt glass på torget, tog ut kontanter och handlade för kvällen. Sista biten till campingen var seg, och det blev ganska sent innan vi kom fram. Campingen hade restaurang så det fick bli den lätta vägen på kvällen. Och lite chips i tältet för att öka semesterstämningen. Rendsburg passerade jag 2012 när jag cyklade till Barcelona.

IMG_6515.JPG

Innan avfärd i Göteborg

DSC_2635.JPG

Segt med hjulen utanför hjulspåren

Fredag 12/7. Vi tittade på kartan och kom fram till att den enda logiska var att cykla hela vägen till Brunsbüttel. Lite längre än vad vi kanske hade tänkt oss efter torsdagens långa dag, men så fick det bli. Dagen började med regn men upphörde snart. Vi hade spanat in ett café på vägen som skulle passa att äta lunch. Men när vi gjort omvägen med höjdmetrar för att komma dit var det stängt (vi hade såklart 30min tidigare passerat ett ställe som var öppet och såg trevligt ut). I nästa samhälle rullade vi till ett annat café som bara hade kakor. Ingen lunch denna dag alltså. Eftersom vi kom fram lite senare än vi tänkt så blev det att besöka en restaurang i närheten. En italienare med god mat och trevlig personal. Inte alltid enkelt att äta ute med två barn.
På campingen träffade vi en norrman på cykel på väg mot Gibraltar längs Atlantkusten. På elcykel. Med sin hund i vagn efteråt.

IMG_6578.JPG

Stora båtar i Kiel-kanalen

Lördag 13/7. Eftersom resan började med två ganska långa dagar bestämde vi oss för vilodag. Vi cyklade och tittade på de stora slussarna där skeppen slussades in i kanalen. Stora containerbåtar, stora kryssningsfartyg, och annat som flyter. Jag fick också äta den bästa maten som finns i Tyskland; Dönerkebab (även om just dagens inte var den bästa jag haft).

Del2 – Längs Elbe: Brunsbüttel till Launburg

Söndag 14/7. Vi lämnade Brunsbüttel och korsade kanalen. Vi var nu på Elbes norra sida och skulle följa floden förbi Hamburg. Här var det mer vanlig asfalterad cykelbana och det rullade lite lättare. Vi tog lunch på torget i Glückstadt och åt resans godaste wienerschnitzel. Vi hade gott om tid och kunde gå runt på torget, äta en glass och titta i de fönstren till de stängda butikerna. Glückstadt passerade jag också 2012. Dagens slutdestination var en camping i närheten av Kollmar. Vi var framme i god tid och kunde gå en promenad och titta på fåren som betade längs flodbanken.

IMG_6608.JPG

Fullpackade

IMG_6617.JPG

Många grindar blev det

IMG_6622.JPG

Och många får.

IMG_6633.JPG

Resans blåsigaste picknic

Måndag 15/7. En av resans jobbigaste dagar. Planen var att cyklar genom Hamburg och vidare till första campingen efter. Så vi visste att det skulle bli en ganska lång dag. Och dagen börjar bra. Vi tar oss fram till Hamburg, tar en fika inne i smeten med utsikt över hamnen. Vi tar oss också ganska smärtfritt ut från staden. När vi närmar oss slutet på dagsetappen och ser fram emot att få kliva av cyklarna visar det sig att campingen (som är utmärkt som camping i både kartor och internet) är av typen som bara tar emot långliggare. Det finns inte ens en reception. Ridå. Nästa camping är 20km bort. Vi har redan passerat ”gränsen” för dagen. Vi rullar planlöst vidare. I nästa samhälle hittar vi ett gasthaus som har ett rum över. Barnen tycker inte det har varit lika jobbigt som oss, och Svea är glad över wifi och få använda paddan och tycker det är bästa dagen. Vi orkar inte laga mat utan jag cyklar till närmsta butik och köper döner till hela familjen. Här gör jag dagens nästa misstag, jag köper alkoholfri Radler. Ridå igen.

Tisdag 16/7. Det kan ändå vara skönt att vakna inomhus ibland. Vi rullar vidare längs Elbe i god fart. Vi stannar på vägen och köper picknick-lunch som vi äter i vinden medans vi tittar ut över ett fält med kossor och en stork som spatserar fram och tillbaka. Det är ändå rätt gott att vara på resa ibland. Skön medvind som snart fört oss till Launburg. En fin gammal stad. Annika går in på turistinformationen medans jag och flickorna äter glass. Vi tar sedan en promenad i de gamla kvarteren innan vi handlar och beger oss till campingen. Vår ursprungliga plan var att vika norrut vid Hamburg. Men vi hittade av en slump ”Lübeck-Elbe-kanal” som lät som ett bra val, så den följer vi norrut härnäst.

Del 3- Lübeck-Elbe-kanalen: Lauenburg till Lübeck

Onsdag 17/7. Dags för vilodag. Vi tar cyklarna och åker till en djurpark i närheten. En precis lagom avancerad park för barnen. Det är inte långt mellan hägnen, och det är djur som våra barn tycker är spännande. Grisar, hästar, piggsvin, tvättbjörnar, kängurus, möss, fåglar av alla de slag osv. Saga är nästan i extas. De har även en lekplats med hoppborg där de leker en bra stund. Vi äter i parken och på vägen ut får flickorna köpa var sitt gosedjur. Svea tar såklart en enhörning medan Saga tar en katt. Saga somnar så snart vagnen börjar rulla. Vi handlar innan vi rullar tillbaka till campingen. På kvällen badar vi och Annika fångar en kräfta. En bra semesterdag!

DSC_2826.JPG

Bad

DSC_2812.JPG

Klippa enhörningens klor

IMG_6681.JPG

Djurparken

DSC_2786.JPG

Djurparken

IMG_6667.JPG

Längs Elbe-Lübeck-kanal

IMG_6695.JPG

Punktering

IMG_6651.JPG

Elbes översvämningar

Torsdag 18/7. Vi rullar norrut längs kanalen. Detta är en mindre vattenväg än de vi följt tidigare, mer i storlek med Göta Kanal. Men väldigt trivsamt. Det är varmt och vi tar tidigt en extra glasspaus. Vid Möln lämnar vi kanalen för att äta lunch; Dönerkebab! Glass hinns också med innan vi rullar vidare mot dagens camping i Behlendorf. Det är en liten mysig camping där flickorna sysselsätter sig i sandlådan. Ett bad hinns också med i den närliggande sjön.

Fredag 19/7. Vi tar oss tillbaka till kanalen och följer den till Lübeck. Där stannar vi för lunch och går en liten promenad i gamla stan. Vi rullar sedan vidare mot Travemünde. Här är det dock ingen rolig cykling när vi ska navigera oss ut ur Lübeck. Vi hamnar också vid en återvändsgränd där vi inte får cykla genom en tunnel. Som tur är går det en shuttlebuss istället. Cyklarna åker på flaket medans cykelvagnen med flickorna får följa med in i bussen. Båda sover djupt och märker inget av bussresan. Campingen är en stor en, men både pool och restaurang.

Lördag 20/7. Vi har bestämt att inte följa kusten, utan gena lite över halvön för att korta resan mot Kiel en aning. Dagen börjar med ca 20km längs ett riktigt rikemansområde vid havet. Stenlagt cykelbana, stora hotell, fina villor. Innan vi viker inåt landet så blir det en glass. Vi handlar även för att äta picknicklunch. När man följer vattenvägar är det sällan höjdmetrar. Nu när vi cyklar inlandsvägen blir det mer kuperat. Att dra kärran tar mycket kraft! Vi kommer fram till Sehlendorf och hittar campingen. Vi spanar in stranden samtidigt som ett rejält regnoväder drar in. Vi gömmer oss i tältet i väntan på att gå till närmaste restaurang för mat. Plötsligt hör vi genom tältet hur någon talar till oss. Vår tältgranne som har ett större tält undrar om vi vill komma in till dem nu när det regnar. Vi tackar för erbjudandet, men berättar att vi snart ska gå och äta. Han undrar då om vi vill låna paraplyer vilket vi tackar ja till. Väl vid restaurangen blir vi nekade servering med hänvisning till att det är fullt. Vi erbjuder oss att vänta men blir uppmanade att lämna. Kul att ge sig ut i regnet igen med två hungriga barn. Som tur är hittar vi en öppen restaurang vid stranden. Jag undrar om den servitrisen tänkte på händelsen på kvällen? Regnovädret har blåst vidare när vi går och lägger oss.

IMG_6719.JPG

Oväder på gång

Söndag 21/7. Resans värsta motvind! Vi rullade iväg från campingen för att följa kusten mot Kiel. Från dagens slutmål skulle det bli en ganska lagom dagsetapp till färjan som går på kvällen. Och det var tur att vi inte hade stora ambitioner. För det blåste rejält! Med kärran som vindfång går det riktigt trögt. Men sådana dagar kommer också. Så vi tog det lugnt, stannade och fika. Och tog sedan in på en camping i ett område som heter Kalifornien. Vi fick en av de sista platserna, slog upp tältet och åt kvällsmat. Det kändes som vi hade gått i mål och det var lite feststämning.
Vi hade ingen returbiljett bokat eftersom vi inte visste hur länge vi skulle vara borta. Så när vi på kvällen försöker boka hemresan så är det fullt. I en vecka! Feststämningen är som borta.

Måndag 22/7. Jag ringer till StenaLine för att se om det finns plats för oss. Men det är fullbokat. Första lediga plats finns i början av augusti. Så det blir att byta plan. Vi bestämmer oss för att cykla tillbaka till Travemünde och ta färjan därifrån istället. Men eftersom det redan är lunchtid bestämmer vi oss för att stanna på campingen under dagen och istället ta en längre dag på tisdagen och åka kvällsfärjan. Vädret är tyvärr inget vidare men vi äter lunch i området. På kvällen går vi till en grekisk restaurang i ett semesterkomplex som bara känns underligt. Men maten är god.

Tisdag 23/7. Vi vet att vi har en lång dag framför oss. Planen är att cykla genaste vägen genom inlandet. Så vi anstränger oss för att komma iväg i bra tid på morgonen. Och det rullar på ganska bra i början – skönt! Vi vet att det rör sig om ca 75km under dagen och mentalt delar vi upp det i tre 25km-bitar. Första 25 går lätt till Lütjenburg. Här stannar vi för frukost som vi vuxna stod över för att komma iväg snabbt. Bra stopp med mat, dryck och glass. För idag är det varmt! Nästa 25km rullar på okej, men värmen och backar sliter. Vi hittar inget bra rastställe vid 50km utan tar en bänk utefter vägen och har picknick en stund. Nu är det inte långt kvar tills vi är tillbaka vid kusten. Så vi rullar vidare. Väl framme vid kusten stannar vi. Vi har gott om tid och äter glass och badar i havet! Skönt att inte vara stressad. Skönt att inte hålla barnen instängda i kärran hela dagen. Saga blir upprörd när det är dags att gå upp från vattnet. Vi rullar nu åter igenom lyxområdena på vår väg mot Travemünde. Mycket folk på cykelvägarna och farten blir därefter. Annika krockar nästan med en annan cyklist som utan förvarning girar 90grader framför henne men det går bra. Vi kommer fram till Travemünde i god tid och sätter oss på en italiensk restaurang för kvällsmat. Barnen hittar en lekplats. Och vi äter glass. Sedan rullar vi till hamnen och efter lite strul också ombord på färjan som ska ta oss till Trelleborg. Nu är resan slut för denna gången. På onsdagen anländer vi Trelleborg där pappa Sten möter upp med bilen för att åka hem till Limmared.

IMG_6737.JPG

Mat i solstol

DSC_2911.JPG

Bad

DSC_2899.JPG

Tältliv

DSC_2739.JPG

Svår passage

IMG_6692.JPG

Glass

IMG_6583.JPG

Bro

DSC_2849.JPG

Bad

DSC_2927.JPG

Mot Sverige

Sammanfattning: Vi har haft en bra semester. Vi lyckades improvisera resan utifrån hur långt tid vi ville vara ute, istället för att låsa oss vid en bestämd rutt. Barnen är nöjda i vagnen. Och även om campingarna inte är lika barnanpassade som i Danmark har de roligt vart vi än kommer.

Totalt 13 dagar, varav 10 cykeldagar.
Distans: 56 mil.

#semesterpålillakllingan

Åh så fint, man längtar tillbaka till sina gamla touringrötter då jag körde en hel del i platta Nordtyskland. Varför ska jag hålla på och komplicera det för mig när man kan ha det så njutbart, så enkelt?

heklamama sa:
Nämen ser man på Nord-Tysk-Touring!
Mycket trevligt.
Verkar ha varit ett bra upplägg.
Nöjda barn = bra semester.

Jag blev nöjd när jag gick igenom semesterkorten och insåg hur många bilder det var på bad, glass, och andra barnaktiviteter. Och inte bara bilder på min sambo snett framför mig på hennes cykel.

Ahh, jättefint. Man blir ju lätt avundsjuk på en sån genomförd runda :-). Dock får min dotter inte plats i cykelvagnen så jag får väl ta med barnbarnen istället :-)

Tack för RR, kul att det blev bra !! Känner igen det där att man inte riktigt kan lita på info om campings, även om man har alla appar och googlar så kan det ibland bli en nitlott.

Yes, har man väl hittat en camp och slagit upp tältet så brukar det vara lätt att hitta närmaste Lidl / Aldi / Penny / Rewe osv, med google & apps... Cykla sen en liten runda och proviantera, hoppas det inte blir för långt, för att fixa fixa öl & mat & frukost !!

Tillbaka
Topp