RR Veneto trail -26
För ett par år sen såg jag en film från Bombtrack på Youtube om Veneto Trail och tänkte det där måste jag göra. VT är ett MTB lopp/gravel runt om i Veneto regionen i Italien och då in i Dolomiterna. Loppet var i år ca 470km och 11 600hm. Ca 285 startande varav ca 180 gick i mål.
Varje år är det olika vägar. Väldigt trevligt arrangerat med sexrätters middag för alla deltagare och vin kvällen innan. Cittadella är också en fantastisk vacker liten stad med ringmur kring hela stadskärnan.
Jag och en kompis gjorde ett försök förra året men vi räknade inte riktigt rätt på tiden och det var väl betydligt tuffare än vad vi trodde och tiden skulle inte räcka till så vi bröt i Cortina. Nåväl nytt försök i år men då solo. Lärde mig en del av förra året så kastade tältet och körde bivybag samt en tunn liner och ett uppblåsbart liggunderlag. MTB är jag inte så förtjust i så inför förra försöket byggde jag ihop en monster gravel med 27,5" och 2,8" breda G-One däck pakethållare och bockstyre. GRX växlar 1x12 samt utväxling på 30 fram och 51 bak som lättast. Har ju egentligen inte så bra koll på vad man ska ha men den fungerade väldigt bra. Jag är heller ingen lättviktare så varför i hela jag tror ett lopp i alperna där det mest är klättring i terräng från början skulle passa bra är en gåta. Jag spenderade mycket tid på de lättare växlarna.
Dag 1 Cittadella - Castelnuovo 124km 2889hm
Vacker men väldigt varm dag +37 som värst. Inledningen går längs med en flod det är torrt och dammigt och går relativt lagom tempo i ca 22km, sen inleds klättringen upp till Asaigo platån på 1150mh den passeras efter 44km. Redan här funderar jag på om detta var en bra idé, det är brant som satan och ruskigt varmt. Nu går det lite upp och ner innan klättring 2 för dagen inleds 10km senare. Då upp till Bocchetta Portule på 1650mh.
Efter detta följer en nedförslöpa på något som med fördel skulle kunna varit bekvämare med en hel dämpad mtb... Innan det ska klättras igen denna gången på nån typ av åsnestig från WW1 gick ju sådär. Mycket knuffa cykel stigningen var inte mer än 300hm men här började jag bli duktigt trött. Från 96km till 108km så tappar jag 1200hm så utför fick man hålla sig . Underlaget var bitvis väldigt utmanande. Sista 16km gick längs med en kanal på en cykelbana innan jag nådde målet för dagen CP1 kl 21:50. Köket stängde precis innan jag kom så fick beställde två toast. Åt en och en halv. Sen kom en stackare från Estland som missade köket helt och fick den halva mackan som var kvar. Natten spenderades på en uteservering lyx!
Dag 2 Castelnuovo - San Martino di Castroza 77km 2938hm käkade frukost med en Irländare och två Fransmän. Derick och jag slog följe men hans frambroms hade börjat läcka så det blev att vänta för honom tills en cykelbutik öppnade. Jag fortsätter och någon km senare börjar klättringen. Fruktansvärt brant var som att köra in i en vägg fick både stanna vila och pausa ofta. Inledningsvis är det asfalt men efter hälften, grusvägs serpentiner. Lättaste växeln används mycket och toppen Passo Cinque Croci nås efter 27,5km på 1930mh utsikten är magnifik.
Här efter följer en trevlig utförslöpa på nästan 25km och en god lunch i botten på backen. Sen skulle det klättras igen... Länge och mycket 900hm på 14km mixat på grovt underlag med mycket stora stenar sen en rejäl åskskur på det.
Tog tid sen upp och ner ett par varv till innan jag pausade för dagen.
Lyxade till det med en hotelnatt och käkade en pizza med två andra cyklister. San Martino di Castroza hade nåt typ av rally så hela byn var full med bilar och folk. Riktigt kul!
Här funderar jag dock på om jag ska kasta in handduken. Det var lite för tufft egentligen men lovade mig själv att ge det chansen.
Dag 3 San Martino di Castroza - Sass Pordoi / Arabba 76km 2542hm.
Dagen inleds på 1500mh och första klättringen går på asfalt. Som i slutet går över till grus. Med mycket vandrare. Väldigt mycket snällare lutning så när jag når toppen Baita Segantini på knappt 2200mh så känns det riktigt ok.
Har klättrat ikapp Marin en av fransmännen och vi gör sen sällskap resten av dagen. En häftig utförslöpa ner till CP2
där vi käkar en bättre smörgås dricker cola och tycker livet är ganska så bra. En stund senare var det dags att klättra igen. En timmerväg som aldrig känns som den ska ta slut. Vi når iallafall toppen utsikten är grym. Utför är det ganska snällt men ganska så brant och går fort. Missar en sväng.Vilket kostar mig ca 3km och 100hm extra klättring.
Här nånstans har jag ätit för lite och håller på att gå in i väggen. Har varit fruktansvärt varmt också. Sänker 60cl cola och äter en pizza så känns lite bättre sen och det måste det gjort skillnad. För in i nästa klättring hade jag räknat fel och vi får sällskap av Michel som är en av dem som driver Bombtrack cycles. Glatt förvånad när det stod Passo Sass Pordoi på skylten.
Där kom Ciéran från Irland ikapp oss riktigt trevlig gubbe. Det hade börjat blivit sent och vi hade blivit varnade att utförslöpan var både teknisk och svår i genomgången innan loppet men hade nog inte räknat med att de skulle dra den i en downhill bana på sidan av en fjällsida.
Med duktig lutning vid sidan. Var cykling i väl utvalda delar och det blev mörkt fort. Stannade på toppen av en liftstation där restaurangen var öppen. Vi fick låna både dusch och toa samt så fixade dem lite lättare käk åt oss. Ciréran sänkte fyra öl och två grappa vi övriga var lite mer försiktiga.. Sov på deras uteservering under tak med grym utsikt över hela dalen.
Dag 4 Arabba - Rocca d' Arsié 125km 1560hm Inledningsvis bara utför på fina vägar men mitt på dagen klättring som var stenhård.
Var samtidigt väldigt varmt så blev en del pauser för att dricka och vila. Totalt en bra dag med mycket utför. Vi pausar för en god gnocchi, tiramisu och öl på en restaurang sen direkt i säng för en tidig morgon.
Dag 5 Rocca d' Arsié - Cittadella 66,2km 1662hm. Klättringen över Monte Grappa som är 22km och 1400hm. För att undvika den värsta värmen startar vi kl 5:15. Det är 25 grader redan vid start och i dalen in mot Cittadella är det närmare 40....
Ciéran körde en punktering efter någon timme men gick fint att fixa. Stigningen går på skogsvägar i början sen häftiga serpentiner på bergssidan.
CP3 stämplades kl 11 på förmiddagen. Nu följer en nedförslöpa på gamla soldatvägar med 180 graders serpentiner. Riktigt brant på sidorna och stora stenar, man får vara försiktig. Stannar också ett par gånger för att kyla av bromsarna.
Nu är det ju inte så långt kvar så man börjar få vittring. Den sista biten tar ändå en bra stund men vi slut stämplar strax innan kl 14 i målet där familjen min möter upp.
Ett fantastiskt vackert lopp! Det är kombinationen av den vilda naturen, den italienska kulturen och den icke tävlings filosofin som gör det väldigt trevligt. Samtidigt träffar man människor från massor med olika länder med samma mål. Väldigt glad att ha tagit mig i mål och kan rekommendera loppet!
//johan
Varje år är det olika vägar. Väldigt trevligt arrangerat med sexrätters middag för alla deltagare och vin kvällen innan. Cittadella är också en fantastisk vacker liten stad med ringmur kring hela stadskärnan.
Jag och en kompis gjorde ett försök förra året men vi räknade inte riktigt rätt på tiden och det var väl betydligt tuffare än vad vi trodde och tiden skulle inte räcka till så vi bröt i Cortina. Nåväl nytt försök i år men då solo. Lärde mig en del av förra året så kastade tältet och körde bivybag samt en tunn liner och ett uppblåsbart liggunderlag. MTB är jag inte så förtjust i så inför förra försöket byggde jag ihop en monster gravel med 27,5" och 2,8" breda G-One däck pakethållare och bockstyre. GRX växlar 1x12 samt utväxling på 30 fram och 51 bak som lättast. Har ju egentligen inte så bra koll på vad man ska ha men den fungerade väldigt bra. Jag är heller ingen lättviktare så varför i hela jag tror ett lopp i alperna där det mest är klättring i terräng från början skulle passa bra är en gåta. Jag spenderade mycket tid på de lättare växlarna.
Vacker men väldigt varm dag +37 som värst. Inledningen går längs med en flod det är torrt och dammigt och går relativt lagom tempo i ca 22km, sen inleds klättringen upp till Asaigo platån på 1150mh den passeras efter 44km. Redan här funderar jag på om detta var en bra idé, det är brant som satan och ruskigt varmt. Nu går det lite upp och ner innan klättring 2 för dagen inleds 10km senare. Då upp till Bocchetta Portule på 1650mh.
Dag 2 Castelnuovo - San Martino di Castroza 77km 2938hm käkade frukost med en Irländare och två Fransmän. Derick och jag slog följe men hans frambroms hade börjat läcka så det blev att vänta för honom tills en cykelbutik öppnade. Jag fortsätter och någon km senare börjar klättringen. Fruktansvärt brant var som att köra in i en vägg fick både stanna vila och pausa ofta. Inledningsvis är det asfalt men efter hälften, grusvägs serpentiner. Lättaste växeln används mycket och toppen Passo Cinque Croci nås efter 27,5km på 1930mh utsikten är magnifik.
Dag 3 San Martino di Castroza - Sass Pordoi / Arabba 76km 2542hm.
Dagen inleds på 1500mh och första klättringen går på asfalt. Som i slutet går över till grus. Med mycket vandrare. Väldigt mycket snällare lutning så när jag når toppen Baita Segantini på knappt 2200mh så känns det riktigt ok.
Dag 4 Arabba - Rocca d' Arsié 125km 1560hm Inledningsvis bara utför på fina vägar men mitt på dagen klättring som var stenhård.
Dag 5 Rocca d' Arsié - Cittadella 66,2km 1662hm. Klättringen över Monte Grappa som är 22km och 1400hm. För att undvika den värsta värmen startar vi kl 5:15. Det är 25 grader redan vid start och i dalen in mot Cittadella är det närmare 40....
//johan
Bilagor
Senast ändrad: