[RR/WR med bilder] Eliasleden i Svensbyn, Piteå

*micke*

Aktiv medlem
Jag, Magnus och Tomas drog ut till Svensbyn för att testa delar av Eilasleden.

Vi startade från Kocksjön och tog oss upp mot Högberget. Stenigt och blockterräng gjorde att vi fick gå/bära en hel del uppför, därav WR i ämnesraden (Walk Report).
Paus i bärandet:
IMG_1533Medium.JPG ht=600

Hyfsad utsikt ner mot Mjösön från toppen:
IMG_1536Medium.JPG ht=544

Dags att ta ut från höjdkontot då terrägen blir mer cykelvänlig där leden går ner mot Mjösjön:
IMG_1535Medium.JPG ht=600

Tomas tar ut mer:
IMG_1539Medium.JPG ht=544

Samma med Magnus:
IMG_1540Medium.JPG ht=600

Tomas igen:
IMG_1541Medium.JPG ht=600

Efter att ha passerat en illa underhållen väldigt smal bro precis i övergången Mjösjön/Kocksjön byter terrängen karaktär igen och stigen slingrar mellan lövträden:
IMG_1542Medium.JPG ht=600

Bilvrak i skogen. Ingen trial på det dock:
IMG_1543Medium.JPG ht=544

Sedermera kommer man till Djuptjärn och där blir det en veritabel orgie i spångar runt sjön:
IMG_1548Medium.JPG ht=600

Vid ett av övernattningsskydden tog vi fikapaus och mumsade på Magnus fantastiska äppelkaka:
IMG_1549Medium.JPG ht=544

Hyfsat med egen brygga :-)
IMG_1552Medium.JPG ht=544

Efter fikat vid Djuptjärn drog vi vidare mot Vitjsön. Solen sänkte sig sakta och orgien i spångar fortsatte:
IMG_1553Medium.JPG ht=544

Tomas rullar en kortare bit spång:
IMG_1555Medium.JPG ht=600

Efter Vitsjön bär det av in i skogen och uppåt igen. Jag fastnade på bild mitt i stenskravlet:
IMG_1557Medium.JPG ht=600

Uppåt uppåt på Rörmyrberget:
IMG_1556Medium.JPG ht=600

Bouldering med cyklar är det senaste:
IMG_1560Medium.JPG ht=600

Hyfsad utsikt över Infjärdenområdet och Piteälven från toppen:
IMG_1561Medium.JPG ht=544

Och efter man satt in höjdkontot får man ta ut igen:
IMG_1562Medium.JPG ht=600

Hyfsat brant ner mot rullstensfältet. Magnus överväger möjligheterna:
IMG_1563Medium.JPG ht=600

Weee, sista biten blev det medlut igen:
IMG_1565Medium.JPG ht=600

Karta över Eliasleden. Gult visar sträckan vi avverkade. Som synes finns en hel del mer att ta :-) Jag har vandrat mot Kalaberget och det är bitvis ej cykelbart. Mot Nötmyrbodarna däremot är outforskat för min del.
eliasleden070906.JPG ht=508

Det är lite synd att delar leden är för stökiga att cykla för andra bitar är helt fantastiskt fina och roliga. Alla spänger runt Djuptjärn och Vitsjön är riktigt skojiga och nedfarten från Höberget mot Mjösjön vore kul att köra igen nu är man ver hur det ser ut och kan stå på lite mer.
Sammanfattningvis fick vi oss iaf en fin vandringstur med cyklar ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Najs! Verkade vara en episk tur i episk natur, synd på cykelkånkandet, såg minst sagt steningt på sina ställen, hur länge var ni ute?

Det går att göra den turen betydligt mer episk genom att köra resten av lednätet. Vi körde väl hälften av den avståndsmässigt men iofs den mest kuperade halvan. Jag tror vi var ute strax under tre timmar så inte så märkvärdigt länge. Jag önskar jag hade fotat mer av spångarna men det var för roligt att cykla dem! Runt hela Djuptjärn är det spångat, säkert 300m spång som slingrar fram :-)

Edit: Jag tar tillbaka min bedömning av avstånd osv nu när jag tittat närmare på kartan (finns nu i första inlägget). Vi körde snare en tredjedel av lednätet.

Senast redigerad av en moderator:
*micke* skrev:
-------------------------------------------------------
> Det går att göra den turen betydligt mer episk
> genom att köra resten av lednätet.

Hör av er innan ni åker om ni vill ha med utbölingar :-)

Såg ut som en tur i min smak.

/Magnus

*micke* skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag önskar jag hade fotat mer av
> spångarna men det var för roligt att cykla dem!
> Runt hela Djuptjärn är det spångat, säkert
> 300m spång som slingrar fram :-)

Hehee... Var det snälla spänger? Måste ha kännts som motorvägar efter stenbumlingarna! =)

Snälla och snälla, mestadels 2+1. Alltså två plankor som sitter tätt ihop och ett däcksväljande mellanrum till den tredje. Så länge man prickar de två som sitter tätt går det bra :-)

Tillbaka
Topp