RS Domain 160mm -> 180mm?

xtimmyx

Aktiv medlem
På min SX Trail sitter en Rock Shox Domain 318 i standardutförande. Dock endast med 160mm slag till skillnad från den som säljs/specas på Rock Shox hemsida som är på 180mm.

Efter att ha snokat runt lite i "Spare parts"-manualen tycker jag mig kunna konstatera att det egentligen bara är en del som skiljer dem åt.

Så min fråga är. Tror ni att det bara är att byta ut "Spring Shaft assy" mot 180mm för att få 180mm slag på gaffeln? Nedan finns länk till manualen så någon som har bättre koll än mig kanske kan göra en bedömmning.

Sidan 72-73 är min gaffel på:
http://www.sram.com/_media/techdocs/2010 RockShox SPC_Rev B (Rev%20B%20price%20list)%20.pdf

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det gamla sx trailen?
> Jag har sett en sån med just domain på 180mm,
> den såg inte så glad ut, eller rent av knäckt
> :(

Ja jag har hört att de gamla ska ha lite klen ram, eller åtminstone svingen. Dock har jag en -09 som såvitt jag vet iaf inte ska lida av samma problem. Däremot är det ju faktiskt så att Specialized inte lämnar någon garanti om man har över 175mm slag fram. Så helt optimalt kanske det inte är.

Det verkar inte helt omöjligt av denna tråd att döma iaf:
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=492341

-09, är det den nya modellen med en massa böjda rör?

Den jag såg var den gamla snygga raka modellen, och det var inte i svingen den gick av, utan toppröret, såg ut att komma från belastningar från gaffeln. Hade det varit jag hade jag inte höjt gaffeln.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> -09, är det den nya modellen med en massa böjda
> rör?
>
> Den jag såg var den gamla snygga raka modellen,
> och det var inte i svingen den gick av, utan
> toppröret, såg ut att komma från belastningar
> från gaffeln. Hade det varit jag hade jag inte
> höjt gaffeln.

Jajamensan det är den den ramen. Fick ett PM av ägaren till cykeln du nämnde. Den har ju 1.5" i nederkant för gaffeln nu så förhoppningsvis så är det dimensionerat för lite hårdare belastning. Verkar inte vara helt ovanligt att folk kör dubbelkrona med 200mm på dem som jag förstått det.

Men kommer helt klart att fundera lite extra kring det. Och framför allt utvärdera om det är värt risken. Troligen klarar jag mig helt ok på mina 160mm som det är nu.

Tillbaka
Topp