RS reba låser inte efter service

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Jag servade min gamla rockshox reba SL från ca 2010 i går. Jag passade också på att plocka bort en distans för att få full slaglängd. Efter ihopmontering fungerar dock inte lockouten igen. Jag gillar inte kablar så jag har en lockoutratt på gaffeln så det kan inte vara i någon remote felet är.

Någon som har tips på vad det kan vara? Jag har googlat utan resultat.

Jo jag tänkte att det kunde vara så. Jag hittar ingenstans att det är olika volym mellan 80, 100, och 120 mm i Srams manualer. 123 ml står det bara för reba SL 2010. Ingen annan gaffel jag tittat på skiljer det heller på. Om det är olika mängd, var hittar jag det tro?

Det lättaste är ju att bara skruva ur dämparen och mäta hur lång den är. Mät sedan oljenivån. Är olje nivån lägre än dämparen är lång har du för lite olja.

Fyll då på olja upp till dämparens nivå plus lite till, kanske 1 cm.

Ok. Jag testar det. Alternativet skulle kanske vara att räkna ut volymen på distansen och fylla på med det. Tycker det är lite konstigt att jag inte hittar något om det i manualerna bara.

Jag är nog bara överdrivet rädd om dämparen och vill inte skada den med fel oljevolym, jag är inte säker på hur kinkigt det är. Gamla 26” gafflar är rariteter nu förtiden så det blir knöligt att ersätta ;-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp