RS Sektor vs. RS Revelation

felt

Aktiv medlem
Hej,

Funderar på att byta ut min RS Tora 318 mot någon av nedanstående gafflar.
Vill ha en gaffel som är lite lättare än toran 2.6g kg.
Revelation är ca 200g lättare och 10mm längre slaglängd,
men blir inte riktigt klok vad som egentligen skiljer dem åt förutom 140 mot 150 mm slaglängd.
Den skall sitta på en on-one 456 18" ram.
Är det nån speciell nackdel med dual air vs. solo air?
Tar gärna emot "expert" tips!

Rock Shox Revelation RLT - Dual Air 2011
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=54603

Rock Shox Sektor RL Forks - Solo Air
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=54613

/Magnus

Låter som Sektor´n fylles på med luft i både positiva och negativa kammaren samtidigt genom en enda luftnippel. Min Revelation har två luftnipplar för respektive kammare, för individuell justering.

Senast ändrad:
T:et betyder väl threshold, dvs en ratt till du kan justera på dämpsidan. En liten sivrig ratt som sitter ovanpå moco-reglaget, och som enkelt uttryckt kontrollerar när gaffelns lågfartskomp/plattform (beroende på hur moco-ratten är ställd) "öppnar", dvs hur stor kraft som krävs.

Det kan vara så att den här ratten även påverkar hur högfartskompressionsdämpningen känns, men det låter jag vara osagt. Det beror på vilken version av moco man har som jag förstår det.

Tackar för kommentarerna.

Hade först tänkt mig Revelation, lockad av vikten.
Men eftersom jag inte gillar att justera mina grejer så blir det nog en sektorn istället.

/Magnus

Man behöver ju inte vrida på ratten bara för att den finns där :)

Gå på rockshox rekommenderade inställning bara, det funkar säkert fint, och är gissningsvis (fast här är jag osäker) vad RL-gafflarna är inställda på som standard.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Man behöver ju inte vrida på ratten bara för
> att den finns där :)

Nja. Dual airen är lite lurig. Ska det funka bra att fylla luft i den positiva kammaren måste man först tömma den negativa kammaren, därefter fylla den positiva kammaren till önskat tryck och sedan fylla den negativa igen. Dessutom så beter sig gaffeln underligt om man inte har rätt tryck i den negativa kammaren.

Sant ang. dual air, jag fick för mig att det var RL vs RLT det handlade om. Jag hade nog också tagit single air, har det i boxxern och tycker det funkar fint där.

Kan mna förresten ställa slaglängden på en dual air gaffel med spacers?

Senast ändrad:
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan mna förresten ställa slaglängden på en
> dual air gaffel med spacers?

Det går fint.

Tillbaka
Topp