Rullängd??!

kjellon

Medlem
Rullängd??!
Hur tar man reda på hur långt man kommer när hjulet på biken snurrat ett varv??

Jo tack, jag vet att jag kan markera på golv osv... Men finns det någon fin tabell som ger mig detta utan att behöva lyfta på arslet och göra ett företag av det, har liksom satt mig tillrätta i fredagssoffan ;-)

K

Rullängd??!
ETRTO.jpg ht=476

SLAPPO!

Rullängd??!
Det blir inte ett dugg exakt... det enda som duger är att sitta på cykeln och rulla framåt ett ventilvarv. Säkrast att göra det 3 ggr och ta ett snittvärde :-/ T

Rullängd??!
+1. Det kan faktiskt skilja en del på "presets" och ett riktigt ventilvarv. Ingen idé att fuska ;-)

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blir inte ett dugg exakt... det enda som duger
> är att sitta på cykeln och rulla framåt ett
> ventilvarv. Säkrast att göra det 3 ggr och ta
> ett snittvärde :-/ T

Rullängd??!
För mig skiljer det 4cm på ett varv beroende på om jag sitter på cyckeln eller inte 26tummare mtb min vikt 90 pannor tryck i däcken 3bar. jag vart förvånad själv att skillnaden var så stor.

Rullängd??!
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> det enda som duger

Nja, om man vill vara anal så skall man nog cykla en såndära uppmätt enmilssträcka och kalibrera mot det. Det lär bli ett betydligt mindre fel på det sättet. Själv nöjer jag mig med tabellvärde för jag bryr mig inte så noga.

Rullängd??!
Är det bara jag som rullat cykeln på en "riktig" 400-meters friidrottsbana? Det blir rätt exakt...

Längden på banan är rimligtvis inom några enstaka centimeter rätt. Ställer man in omkretsen på 2000mm och kör ett varv så får man antal varv som hjulet rullat (utan att behöva räkna varje varv själv) med lätt division. Håll okulärt reda på ventilen vid start och mål så får du även med det sista varvet på minst 1/16-del när. Tekniken räcker för att få ner felet till klart under en promille. (Vingelmån och tryckförändringar borträknade.) Slutresultatet diffade ungefär 3% från tabelldata.

När min cykeldator la av så slutade jag iofs bry mig, nu höftar jag en runda till "en 3-5 mil", men rätt ska vara rätt. :-)

Rullängd??!
Jodå, jag har testat löparbana. Skiljer rätt mycket med olika däckstryck. Bra att veta är att en löparbana mäts 30 cm från sargen. Sen är det rätt svårt att inte vingla. Man bör nog cykla några varv för att få bra värden.

Rullängd??!
visst onogrannheten är ju bara några meter å cyklar man lååångt blir ju det nästan inga procent alls....för inte kan det bli adderat fel å missade punkter någonstans ;-)

Men nog tror jag att den är mer exakt än de flesta cykeldatorer.

Tillbaka
Topp