Rullomkrets 29er däck?

Trident

Aktiv medlem
Rullomkrets 29er däck?
Fick precis veta att ramen jag köpt inte klarar större än 39/26T med ett Sram XX vevparti på grund av frigång mellan klingor och kedjestag.

Eftersom jag kommer köra bland annat Grenserittet och Cykelvasan på denna hoj är jag lite rädd att utväxlingen inte kommer att räcka. Det går ju undan rätt bra emellanåt och jag är mer av ett disellok än högvarvig F1 bil...

Någon som har 29er (eller vet ändå) vad rullomkretsen ligger på? Skiljer naturligtvis mellan olika däck men bara så att jag får något att räkna på, jag kommer förmodligen att köra Conti x-king/raceking.

//Porath

Rullomkrets 29er däck?
29*2,54=73,6/2=36,8*36,8*3,14=4255mm

Edit: ja på det här viset så räknar man ut ytan i en cirkel, givetvis så är det fel att ta reda på omkretsen på detta viset, rätt schysst om man skulle rulla 4,2 meter på ett hjulvarv.

Senast redigerad av en moderator:
Rullomkrets 29er däck?
Räkna med ungefär 10% längre omkrets, så ditt 39-vevparti kommer att kännas som 43, ungefär. Ingen anledning till oro.

/Dag

Rullomkrets 29er däck?
Tomaso, det är skillnad på 2xr och rxr men skall jag bygga tempohjul någon gång så är det ju bra att veta hur mycket material jag behöver köpa!

Tänkte bara om det var någon som knappat in en siffra i cykeldatorn det senaste och ville delge den men jag litar på Dag tills vidare så tackar för det.

//Porath

Rullomkrets 29er däck?
Omkretsen på en cirkel är = diametern * 3,14 (inte radie * radie * 3,14 som det står i en tråd ovan).

29*25,4*3,14= 2 319 mm

Vilket är ungefär detsamma som jag fick när jag rullade runt däcket på min cykel 2 335 mm

Kjell

Rullomkrets 29er däck?
KjellF skrev:
-------------------------------------------------------
> Omkretsen på en cirkel är = diametern * 3,14
> (inte radie * radie * 3,14 som det står i en
> tråd ovan).
>
> 29*25,4*3,14= 2 319 mm
>
> Vilket är ungefär detsamma som jag fick när jag
> rullade runt däcket på min cykel 2 335 mm
>
> Kjell

Gjorde en närmast "Tysk test" förra våren med rätt däcktryck och mig på sadeln. Då kom jag fram till 2333mm däcken var IRC Notos 2,10" då är det ändå ett däck som känns som större än de flesta 2,10´or.

Rullomkrets 29er däck?
Jag körde Grenserittet på 40t klinga förra året, fungerar fint så blir väl klockrent med 39t. 26an vet jag inte vad du ska ha till där ;)

Tillbaka
Topp